قیمت خودرو واقعی نیست/ دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد
یک فعال صنعت قطعه:

قیمت خودرو واقعی نیست/ دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد

یک فعال صنعت قطعه، با تاکید بر ضرورت ایجاد بستر مناسب برای خصوصی کردن خودروسازان، گفت: چرا با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید و قیمت مواد اولیه، باید خودرو را با قیمت قبل بفروشیم؟ در 6 ماه ابتدای امسال، هر کدام از خودروسازی‌ها، با وجود تولید حدود 21 هزار خودرو، تقریبا پنج هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند؛ آن هم به‌خاطر اینکه قیمت‌های کنونی خودرو، واقعی نیست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»​،​ سعید صبوری با اشاره به تجربه بد خصوصی‌سازی شرکت‌های هپکو، ماشین‌سازی تبریز و نیشکر هفت‌تپه، اظهار کرد: اگرچه این شرکت‌ها با وجود خصوصی بودن از بین رفته‌اند، اما مشخص نیست که فرایند خصوصی‌سازی آن‌ها چگونه بوده که این‌طور به خاک سیاه نشسته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم توجه دولت در واگذاری صنایع به بخش خصوصی لایق، تصریح کرد: اگرچه دولت موافق خصوصی‌سازی است اما گویا هنوز شخص لایقی پیدا نشده که بتواند این امر مهم را در دست بگیرد.

این فعال صنعت قطعه، تاکید کرد: برای واگذاری خودروسازی‌ها، قبل از هر چیز باید بستر مناسب این موضوع فراهم شود؛ برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی، اولا باید دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد تا خودرو با قیمت واقعی به فروش برسد؛ ثانیا طبق قانون، از آنجا که دولت با اعمال سیاست‌های غلط منجر به زیان هنگفت خودروسازان شده، خود موظف به جبران آن است.

صبوری بیان کرد: دست‌هایی در کار هستند که مانع خصوصی‌سازی خودروسازان می‌شوند و یا واقعا ممانعت از این اقدام و عدم جبران زیان به وجود آمده از سر بی‌اطلاعی است؛ در غیر این صورت کاملا مشخص است که اگر با همین فرمان جلو برویم، خودروسازی‌ها نابود خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه عقب نگه‌داشتن قیمت خودرو و حرکت نکردن آن همپای تورم و نرخ ارز، منجر به زیان خودروسازان شده است، افزود: هیچ بخش خصوصی واقعی با شرایط فعلی خودروسازی‌ها را نمی‌پذیرد و اگر قبول کند، مسلما قصد نابودی کامل آن را دارد.

بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، این فعال صنعت قطعه، از نحوه عملکرد دولت در قیمت‌گذاری خودرو انتقاد کرد و اذعان داشت: خودروساز باید قیمت محصول خود را متناسب با بهای تمام شده آن اعلام کند و بعد مشتری تصمیم می‌گیرد که آیا بخرد یا خیر؛ اما اینکه دولت قیمت دستوری تعیین می‌کند، تنها خودروساز است که متضرر می‌شود؛ به‌طور مثال قیمت پراید در بازار حدود 58 میلیون تومان است؛ در حالی که شرکت باید آن را 30 میلیون تومان عرضه کند. در این میان تنها دلالان هستند که سود می‌برند و زیان خودروساز، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

صبوری درباره وضعیت فعلی گروه بهمن به عنوان یکی از شرکت‌هایی که خصوصی شده است، توضیح داد: گروه بهمن نیز اگرچه خصوصی شده اما دولت مجددا در قیمت‌گذاری آن دخالت می‌کند؛ یعنی علاوه بر دخالت دولت، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که وزارت صمت، اداره بازرگانی و بانک مرکزی برای واردات صادر کرده‌اند، خودروسازان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که خودروساز، قطعه لازم را نداشته باشد، بدون تردید به سمت واردات نمی‌رود؛ بنابراین به‌ جای اینکه واردکننده برای رفع نیاز واقعی، مجبور به گذشتن از هفت‌خان رستم باشد، دولت کالاهایی که صلاح می‌داند را ممنوع‌‌الورود کند.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
فلزات و مواد- فارسی
گل گهر
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: