• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان

به داخلی‌سازی ورق افتخار می‌کنیم

  • کد خبر : 1134
  • 23 آذر 1398 - 18:41
به داخلی‌سازی ورق افتخار می‌کنیم
کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان گفت: این شرکت همواره در کنار تولیدکنندگان ورق بوده است و به داخلی‌‌‌سازی محصولات خود افتخار می‌کند؛ زیرا خرید از داخل آسان‌تر است و باعث گردش مالی بسیار قوی در کشور می‌شود.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان گفت: این شرکت همواره در کنار تولیدکنندگان ورق بوده است و به داخلی‌‌‌سازی محصولات خود افتخار می‌کند؛ زیرا خرید از داخل آسان‌تر است و باعث گردش مالی بسیار قوی در کشور می‌شود.

ابراهیم نوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص مصرف ورق سرد در شرکت امرسان، اظهار داشت: به گفته شرکت فولاد مبارکه، شرکت امرسان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ورق‌های تولیدی شرکت فولاد مبارکه در صنعت لوازم خانگی ایران است. شرکت امرسان در هر سال حدود چهار تا پنج هزار تن از ورق‌های سرد شرکت فولاد مبارکه را مورد مصرف قرار می‌دهد. با این حال، امرسان ناچار است برای برخی از محصولات لاکچری خود، از ورق‌های خارجی استفاده کند زیرا در این زمینه تولید داخلی وجود ندارد.

وی افزود: پیش از تحریم‌ها ورق‌های لاکچری از کره جنوبی وارد می‌شدند؛ اما پس از اعمال تحریم‌ها شرکت‌های کره‌ای همکاری‌های خود را قطع کردند و اکنون ورق‌های یاد شده را از چین وارد می‌کنیم. میزان ورق‌های وارداتی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از تولیدات شرکت امرسان را شامل می‌شود. در حال حاضر، تامین تمامی ورق‌های خودرنگ مانند VCM، ACM و PCM از کشورهای خارجی صورت می‌گیرد. شرکت فولاد مبارکه در زمینه تولید ورق PCM اقداماتی را صورت داده است و تولید دو ورق دیگر را نیز دو شرکت دیگر آغاز کرده‌اند. اگرچه ورق‌های آن‌ها با ضایعات و هزینه‌های جانبی نسبتا زیادی برای شرکت امرسان همراه است؛ اما به دلیل اینکه شرکت ما به داخلی‌سازی منابع تامین خود پایبند است، در کنار آن‌ها قرار گرفته و با این دو شرکت همکاری می‌کند.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان با اشاره به میزان پایین مصرف ورق گالوانیزه در این شرکت، بیان کرد: لازم به ذکر است که شرکت فولاد مبارکه قبلا ورق‌های ۰٫۳ میلی‌متر گالوانیزه تولید می‌کرد که متاسفانه تولید این محصول را کنار گذاشت و مجبور شدیم این نوع ورق گالوانیزه را از دیگر شرکت‌ها تامین کنیم. اخیرا بخشی از ورق‌های گالوانیزه مورد نیاز را از شرکت تاراز چهارمحال و بختیاری تهیه کردیم.

نوری تصریح کرد: در دو محصول یخچال و فریزر شرکت امرسان، ورق سرد به عنوان ماده اولیه به کار می‌رود. این شرکت روزانه ۱۵ تا ۱۸ تن ورق سرد را برای تولید یخچال و فریزر مصرف می‌کند. ورق‌هایی با گریدهای CKD و SKD در ماشین لباس‌شویی استفاده می‌شوند که هنوز این ورق‌ها داخلی‌سازی نشده است؛ البته شرکت فولاد مبارکه تلاش‌هایی در این زمینه داشته است و اگر به جواب برسد، شرکت امرسان نخستین شرکتی خواهد بود که این محصول را خریداری خواهد کرد.

وی در خصوص گریدهای ورق سرد دریافتی، خاطرنشان کرد: شرکت امرسان برای تولید محصول خود، ورق سرد (روغنی) گرید ST12 با ضخامت ۰٫۵ و ۰٫۶ میلی‌متر را خریداری می‌کند که یک میلی‌متر روغن در سطح دارد. با این حال، در برخی مواقع برای بعضی محصولات که باید ورق مناسب کشش عمیق استفاده شود، ورق سرد با گریدهای ST13 و ST14 نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان آن بسیار اندک است.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان علت استفاده از گرید خاص ST12 ورق سرد در لوازم خانگی را این دانست که هیچ ماده دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود و سپس در خصوص فرآیند استفاده از ورق، عنوان کرد: ورق روغنی پس از خریداری ابتدا روغن روی آن شسته و چربی‌زدایی می‌شود، سپس سطح ورق با مواد نانوفسفاته پوشانده شده و رنگ پودری نیز روی آن زده می‌شود. با توجه به فرآیند یاد شده، ورق مورد استفاده باید روغنی باشد؛ زیرا بقیه ورق‌ها قابلیت رنگ‌آمیزی مناسب ندارد؛ البته می‌توان در مقیاس بسیار کم ورق‌های ST13 و ST14 را نیز به کار برد؛ اما هزینه آن به مراتب بیشتر از به کارگیری ST12 بوده که برای کشش‌های کم‌عمق مناسب است.

نوری با بیان اینکه ورق سرد مورد نیاز را از بورس کالا و به طور مستقیم از شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌کنیم، تصریح کرد: به علت حجم بالای خرید، شرکت فولاد مبارکه کد خرید تعیین کرده است و با توجه به پروانه بهره‌‌برداری و ظرفیت مندرج در آن، فولاد مبارکه به طور مرتب از شرکت بازدید و میزان مصرف را ارزیابی می‌کند، سپس سهمیه شرکت امرسان بر اساس میزان تولید محصول و ورق مورد نیاز تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: ورق سرد به صورت رول خریداری شده و توسط دستگاه رول‌بازکن، باز شده و در ابعاد مورد نیاز جهت تولید محصول برش داده می‌شود. سپس ورق برش داده شده به صورت پانچ، فرم و رول‌فرم درمی‌آید و برای استفاده در لوازم خانگی رنگ می‌شوند.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان با بیان اینکه در حال حاضر در مورد تامین ورق با چالش‌هایی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر، اولویت نخست شرکت فولاد مبارکه در تولید ورق سرد، شرکت‌های خودروساز است و صنعت لوازم خانگی در اولویت‌های بعدی قرار دارند؛ زیرا مصرف ورق سرد در خودروسازی چند برابر صنایع لوازم خانگی است و به طور طبیعی، فولاد مبارکه اولویت را به شرکت‌های خودروساز می‌دهد.

نوری اضافه کرد: در حال حاضر، شرکت امرسان در مورد تامین مواد اولیه چه در زمینه فولاد و چه در زمینه پلیمر با مشکل مواجه است. شرکت‌های لوازم خانگی در موقعیتی قرار ندارند که مواد اولیه مورد نیاز خود را در زمانی که احتیاج دارند، تحویل بگیرند. در برخی مواقع تحویل سفارش ممکن است یکی دو ماه به تاخیر بیفتد که در این زمان، تولیدکنندگان لوازم خانگی با چالش مواجه می‌شوند و در این شرایط چاره‌ای جز تامین ورق از طریق واسطه‌ها ندارند. متاسفانه کالایی که در بازار وجود دارد و در اختیار دلال است، هم کیفیت پایینی دارد و هم گران‌تر است. در این شرایط حتی نمی‌توان به دلیل گران‌تر بودن مواد اولیه، محصول تولیدی را گران‌تر فروخت؛ زیرا ممکن است بازار از دست برود. به مشکل تامین داخلی باید بحث واردات و معطلی مواد اولیه در گمرک‌ها را نیز اضافه کرد.

وی شرایط شرکت امرسان در زمینه تامین فولاد را نسبتا قابل قبول دانست و تصریح کرد: ارتباط خوبی با بخش فروش شرکت فولاد مبارکه داریم. اما مشکل اصلی شرکت امرسان تامین پلیمر بوده که به بلای جان این صنعت بدل شده است.

خبرهای خوب در زمینه تولید ورق لوازم خانگی

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان با اشاره به اینکه در زمینه تامین ورق‌های مورد نیاز لوازم خانگی خبرهای خوبی در راه است، عنوان کرد: اخیرا شرکت فولاد مبارکه اعلام کرده که به زودی تولید انبوه انواع ورق‌های مورد نیاز صنعت لوازم خانگی را آغاز خواهد کرد. شرکت امرسان از ابتدای تصمیم شرکت فولاد مبارکه مبنی بر تولید این ورق‌‌ها، در کنار آن قرار گرفت و به صورت داوطلبانه پذیرفت که نخستین تولیدات آزمایشی را در اختیار گیرد.

نوری تاکید کرد: سیاست شرکت امرسان، همراهی، همکاری و تعامل با شرکت‌های داخلی به ویژه در زمینه بومی‌سازی مواد اولیه و تجهیزات است؛ زیرا این شرکت به داخلی‌سازی مواد اولیه مصرفی خود به ویژه تولیدات فولاد مبارکه افتخار می‌کند. شرکت فولاد مبارکه اطلاع دارد هر محصولی که بخواهد برای نخستین بار تولید و آزمایش کند، شرکت امرسان داوطلب خرید آن می‌شود.

وی بیان کرد: با اینکه تامین فولاد از داخل باعث دسترسی آسان‌تر شرکت امرسان به مواد اولیه می‌شود، اما رویکرد امرسان برای تامین داخلی بلندمدت است؛ زیرا اگر شرکت فولاد مبارکه در تولید فولاد مورد نیاز لوازم خانگی موفق شود، شرکت امرسان در تولید محصول خود مشکلی نخواهد داشت.

رقابت در صنعت لوازم خانگی بسیار شدید است

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان خاطرنشان کرد: وضعیت صنعت لوازم خانگی به دلیل اینکه مستقیما با مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مردم سر و کار دارد، از صنایع دیگر متفاوت است. به طور کلی سه قشر فقیر، متوسط و پولدار در هر جامعه وجود دارد و بسیاری از مردم قدرت خرید یخچال خارجی را ندارند.

نوری ادامه داد: درست است که تحریم‌ها باعث کاهش درآمد مردم و سقوط برخی اقشار پولدار به طبقه متوسط شده، اما از سوی دیگر، قشر متوسط وسیع‌تر شده است. بنابراین، تولیدکنندگان لوازم خانگی بازار از جمله امرسان تولیدات خود را نسبت به پیش از تحریم‌ها حفظ کرده‌اند؛ زیرا جامعه هدف این شرکت، عموما از قشر متوسط بودند و تغییری در ذائقه خرید نداشتند؛ حتی برخی از افراد با توجه به افزایش قیمت ارز و واردات، به ناچار به محصولات داخلی روی آورده‌اند. برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی نیز شروع به تولید محصولات لاکچری کرده‌اند که بتوانند بازار قشر ثروتمند را نیز داشته باشند.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی در کشور، اذعان کرد: برعکس صنعت خودرو، از آنجا که شرکت‌های دولتی در بازار لوازم خانگی حضور ندارند، بازار بسیار باز و رقابت زیاد است؛ البته این موضوع، مزایا و معایب خاص خود را دارد. ازجمله معایب بازار لوازم خانگی آن است که شرکت‌های کوچک به این عرصه وارد می‌شوند و پس از تولید محصول در یک دوره کوتاه، ورشکسته شده و از بازار کنار می‌روند. در این میان، خریداران محصولات این شرکت‌ها قادر به استفاده از خدمات پس از فروش نیستند. متاسفانه هیچ الزامی برای صنعت لوازم خانگی جهت جلوگیری و ایجاد محدودیت برای چنین اتفاقاتی وجود ندارد.

نوری با بیان اینکه با اجبار هم نمی‌توان شرکت‌ها را مجبور به ماندن در بازار کرد، عنوان کرد: شرکت‌های موجود در بازار باید بازار را پیوسته رصد کنند و بخش تحقیق و توسعه آن‌ها برای شناخت نیاز بازار و ذائقه مشتریان جهت تولید محصولات جدید بسیار فعال باشد تا بتوانند محصولاتی با قیمت تمام شده پایین‌تر و کیفیت بالاتر را روانه بازار کنند.

وی یادآورد شد: در گذشته نه چندان دور شرکت‌های نام‌آشنایی مانند ارج، آزمایش و… در حوزه لوازم خانگی فعالیت می‌کردند؛ اما در حال حاضر، شرکت‌های دیگری مانند امرسان، الکترواستیل، هیمالیا و… جایگزین آن‌ها شده‌اند. از آنجا که در رقابت بازار آزاد شدید است، اگر کوچک‌ترین لغزشی در فعالیت شرکت‌های موجود رخ دهد، ممکن است شرکت‌های کوچک‌تر و جدید جایگزین آن شوند؛ به طوری که یکی دو شرکت در بازار وجود دارد که در مرحله رشد هستند و به شرکت‌های بزرگ در عرصه لوازم خانگی نزدیک می‌شوند.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان تصریح کرد: اگر شرکت‌های کوچک حاضر در بازار لوازم خانگی به سرعت ورشکست شوند، چند اتفاق نامطلوب خواهد افتاد؛ نخست آنکه جامعه مصرف‌کننده یکی از منابع تامین را از دست خواهند داد و جو بی‌اعتمادی به ویژه برای مشتریان خارجی در مورد تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد می‌شود. دوم اینکه کارگران شرکت مورد نظر بیکار خواهند شد. سوم اینکه تامین‌کنندگان شرکت ورشکست شده مانند قطعه‌سازان و تولیدکنندگان ورق نیز بازار خود را از دست خواهند داد.

نوری تغییر الزامات راه‌اندازی یک کسب و کار در حوزه لوازم خانگی و حمایت‌های دولت در این زمینه را ضروری دانست و اظهار کرد: در حال حاضر، دولت هیچ الزام یا قانون خاصی برای این حوزه ندارد و هر فردی که سرمایه داشته باشد، می‌تواند به یک تولیدکننده لوازم خانگی تبدیل شود. ضمن اینکه هیچ آموزش یا الزامی مبنی روش‌های تولید، مدیریت، بازاریابی و… از سوی سازمان‌های ناظر وجود ندارد. بنابر این لازم است نگرش‌ها به این حوزه باید تغییر کنند.

وی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی در کشور ما بسیار سنتی اداره می‌شود، عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت اگر این صنعت به صورت علمی و آکادمیک اداره شود، قطعا بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا مانند ال‌جی و سامسونگ به راحتی قادر به رقابت با صنایع کشور نخواهند بود. علت موفقیت شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی در دنیا استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تکنیک‌های روز تولید است؛ ضمن اینکه شرکت‌های یاد شده از حمایت‌های دولتی کشورهای متبوع خود برخوردار هستند.

کارشناس ارشد زنجیره تامین و خرید شرکت امرسان خاطرنشان کرد: درست است که رقابت بسیار شدید در صنعت لوازم خانگی و حضور بخش خصوصی، فاکتورهای مهمی در پویایی این بازار محسوب می‌شوند؛ اما وقتی حمایتی از این صنعت به‌ ویژه در حوزه آموزش و مدیریت صحیح کارخانه، بازار و… به عمل نمی‌آید، متاسفانه شاهد ورشکستگی بسیاری از صنایع خواهیم بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1134

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم