• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق

واردات ورق سرد دشوار است

  • کد خبر : 1145
  • 26 آذر 1398 - 11:36
واردات ورق سرد دشوار است
مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق، یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، گفت: در حال حاضر، واردات برخی از ورق‌های مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با دشواری‌های بسیاری همراه است و انتظار داریم دستگاه‌های دولتی در این خصوص با تولیدکنندگان همکاری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق، یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، گفت: در حال حاضر، واردات برخی از ورق‌های مورد نیاز صنعت لوازم خانگی با دشواری‌های بسیاری همراه است و انتظار داریم دستگاه‌های دولتی در این خصوص با تولیدکنندگان همکاری داشته باشند.

علی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص پیشینه شرکت کلور ایرانیان شرق، اظهار داشت: گروه صنعتی ایران شرق نیشابور به عنوان شرکت اصلی و مادر، دو زیرمجموعه دارد که شرکت‌های ایران شرق نیشابور و کلور ایرانیان شرق هستند. در حال حاضر، شرکت ایران شرق به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور، محصولات بسیار متنوعی را در این زمینه روانه بازار می‌کند که شامل انواع بخاری و شومینه گازسوز با ظرفیت‌ها و طرح‌های متنوع، آبگرمکن دیواری و اجاق گاز فردار می‌شوند. شرکت ایران شرق در راستای افزایش تنوع محصولات خود و توسعه فروش، از سال ۱۳۹۲ برنامه تولید انواع کولر آبی، یخچال و فریزر را در دستور کار خود قرار داده است. شرکت کلور ایرانیان شرق نیز منحصرا یخچال و فریزر تولید می‌کند.

وی افزود: مواد اولیه اصلی تمامی محصولات یاد شده ورق سرد روغنی است که از شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌شود؛ البته در مجموعه کلور ایرانیان شرق، ورق‌های تمام گالوانیزه خودرنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه در ایران تولیدکننده مناسبی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، با شرایط تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شده، این نوع ورق‌ها بسیار دشوار و از کشورهای کره جنوبی و چین تامین می‌شوند. همین امر، سبب می‌شود برای واردات این محصولات هزینه‌های بسیار گزافی را متحمل شویم.

لزوم تسهیل تامین ورق سرد

مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق در خصوص نحوه تامین ورق از خارج، عنوان کرد: ورق‌های مورد نیاز خود را از کره‍جنوبی خریداری می‌کنیم و سپس با انتقال آن‌ها به دبی، ورق از طریق یک شرکت واسطه دیگر، به ایران وارد می‌شود. همین چرخه طولانی هزینه‌های چند برابری تامین را به شرکت ما تحمیل می‌کند؛ به طوری که برای هر واسطه مجبور هستیم هزینه اضافی ۱۰ تا ۱۵ درصدی را به آن‌ها بپردازیم.

جلالی اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان ورق برای تولید ورق رنگی و گالوانیزه مخصوص لوازم خانگی دست به کار شدند؛ اما متاسفانه تولیدات آن‌ها هنوز کیفیت مطلوب را پیدا نکرده است و هنوز موفق نشدیم این ورق را با کیفیت مطلوب از داخل تامین کنیم.

وی تصریح کرد: برای تولید یخچال و فریزر، از ورق‌های سرد (روغنی) استفاده می‌کنیم که از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شوند. عمده خرید شرکت ما از فولاد مبارکه، ورق‌های سرد ST12 هستند. به دلیل تنوع تولید در محصولات، ضخامت‌های مختلفی از ورق سرد نیاز است که شامل ۰٫۵، یک و ۱٫۵ میلی‌متر می‌شوند. استفاده از این ورق‌ها بسته به نوع محصول متفاوت است.

مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه برای شرکت‌های خریدار محصولات خود که معمولا به صورت عمده خرید می‌کنند، سهمیه در نظر گرفته و کد خرید تعیین کرده است. این شرکت در هر سال، از خطوط تولید مشتریان محصولات خود بازدید به عمل می‌آورد که در این فرآیند، مطابق با پروانه بهره‌برداری و ظرفیت فعال شرکت، سهمیه ورق تعیین می‌شود و بر اساس آن، شرکت‌ها قادر به خرید ورق فولاد مبارکه از بورس کالا هستند.

جلالی یادآور شد: در ابتدای سهمیه‌بندی برای دریافت ورق با مشکل مواجه شده بودیم و دریافت این محصول دشوار بود؛ به طوری که نمی‌توانستیم به اندازه کل سهمیه در نظر گرفته شده، خرید انجام دهیم و مجبور بودیم از قزاقستان ورق وارد کنیم؛ اما در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین ورق همکاری بسیار مناسبی دارد و این شرکت می‌تواند کل سهم تعیین شده را تامین کند و گروه ایران شرق دیگر به واردات ورق سرد نیاز ندارد.

وی ادامه داد: ورق سرد را از فولاد مبارکه به صورت رول خریداری می‌کنیم که این رول با دستگاه رول‌بازکن در دو مجموعه باز شده و با توجه به محصولات مختلف، ورق برش داده می‌شود و با رنگ‌کاری مناسب محصول، در خط تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کلور ایرانیان شرق با اشاره به ظرفیت خالی در دو مجموعه تولیدی، عنوان کرد: در حال حاضر، شرکت ایران شرق با ۷۰ درصد از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کند؛ اما در مجموعه کلور ایرانیان شرق ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی فعال است. علت بهره‌وری پایین ظرفیت تولیدی در شرکت کلور ایرانیان شرق، این است که این مجموعه به تازگی تولید خود را آغاز کرده و طبیعتا در ابتدای تولید خود قادر به فعالیت با تمام ظرفیت نیست. ضمن اینکه در آینده‌نگری‌های صورت گرفته در هر دو شرکت، محصولات جدیدی لحاظ شده است که با تکمیل شدن طراحی محصولات و به تولید رسیدن آن‌ها، قطعا ظرفیت‌های خالی هر دو شرکت پر خواهد شد.

نوسانات قیمتی، آفت توسعه صنایع لوازم خانگی

جلالی مهم‌ترین چالش شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی را نوسانات بازار دانست؛ زیرا در هنگام افزایش قیمت مواد اولیه، این شرکت‌ها قادر به افزایش قیمت محصولات خود متناسب با شیب قیمت مواد اولیه نیستند و همین امر، سبب کاهش سودآوری این شرکت‌ها می‌شود. ضمن اینکه قیمت‌های چندگانه در بازار برای یک محصول خاص به وجود می‌آید و پایداری بازار از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های بزرگ برای عدم رشد قیمت محصول خود مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرند و ناچار به افزایش قیمت هستند، تصریح کرد: این اتفاق روی بهای تمام شده کالای شرکت ما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و شرایط سختی دارند. انتظار می‌رود که دولتمردان در شرایط سخت اقتصادی در موضوع واردات محصولاتی که امکان تولید آن‌ها هنوز در کشور وجود ندارد، با تولیدکنندگان همکاری بیشتری داشته باشند؛ زیرا وقتی تولیدکنندگان اقدام به واردات یک قطعه می‌کنند، به طور حتم برای ادامه تولید به آن نیاز دارند. تثبیت شرایط اقتصادی و در پی آن قیمت‌ها، انتظارات دیگری است که در صورت احقاق آن، می‌توانند قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1145

نوشته‌های مشابه