• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا

گرفتاری‌های تولیدکنندگان از تحریم‌های داخلی است!

  • کد خبر : 1050
  • 01 دی 1398 - 17:06
گرفتاری‌های تولیدکنندگان از تحریم‌های داخلی است!
مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا گفت: با اینکه تحریم‌ها به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فشار وارد کرده و موجب اختلال مقطعی در امر صادرات شده است اما تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های آمریکا به تولیدکنندگان صدمه می‌زند.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا گفت: با اینکه تحریم‌ها به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فشار وارد کرده و موجب اختلال مقطعی در امر صادرات شده است اما تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های آمریکا به تولیدکنندگان صدمه می‌زند.

محمد قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت کارخانه فولاد گستر آتنا، اظهار داشت: این کارخانه در شرق استان ایلام، منطقه سرابله ناحیه صنعتی شباب، با هدف تامین لوله و پروفیل صنعتی و ساختمانی در کشور و صادرات به کشورهای منطقه، خصوصا کشورهای غرب ایران، حاشیه خلیج فارس و همسایه‌های حوزه دریای خزر، احداث شده است. فولاد گستر آتنا با هدف ارتقا صنعت ساخت و ساز در کشور و بهبود شیوه ساختمان‌سازی، با اتکاء به دانش و تجربه متخصصان داخلی و با استفاده از توان فنی و علمی مهندسین ایرانی موفق به احداث این کارخانه شد که برای تحقق این امر حدود ۲۵ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ میلیارد تومان آورده سهامداران صرف شده است و توانسته با همکاری مدیران استانی ایلام از جمله استاندار، مدیرکل صنایع استان، مدیر منطقه‌ای بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل و منابع ارزی صندوق توسعه ملی، کارخانه آتنا را راه‌اندازی کند. وجود این کارخانه در استان ایلام که از جمله مناطق کمتر توسعه یافته مرزی کشور است توانسته در بهبود وضعیت اشتغال جوانان در این استان نقش خوبی ایفا کند و حدود ۷۰ نفر پرسنل شاغل در این مجموعه از مهندسین متخصص در کشور هستند که توسط متخصصین زبده داخلی و مهندسان ژاپنی در چند مرحله آموزش دیده‌اند.

وی گفت: همان طور که می‌دانید کشور ما بر روی کمربند زلزله قرار دارد و در طی سالیان گذشته به علت عدم رعایت ساخت‌وساز ایمن و با کیفیت، خسارات جانی و مالی فراوانی در کشور داشته‌ایم و زمان آن رسیده است که با تغییر روش ساخت و ساز سنتی از این تلفات و آسیب‌های وسیعی که به هموطنان تحمیل می‌شود، جلوگیری کنیم. لذا فولاد آتنا با رویکرد بهینه کردن صنعت ساخت‌وساز در کشور، از ۱۰ سال گذشته روی این ایده تمرکز کرده است و امیدوار هستیم بتوانیم با مدر‌ن‌سازی شیوه ساخت‌وساز تحولی چشمگیر در کشور ایجاد کنیم، چراکه استفاده از این مقاطع در سازه‌های فلزی و حتی سازه‌های کامپوزیت (ترکیب شده با بتن)، می‌تواند به مقاوم‌سازی در برابر زلزله، کاهش هزینه‌های ساخت و اجرای سریع‌تر پروژه‌ها کمک قابل توجهی کند. این در حالی است که روش‌های سنتی ساخت‌وساز در کشور با هزینه‌های بیشتری همراه است، زمان بسیار بیشتری می‌برد و کیفیت و مقاومت کافی در برابر بارهای جانبی ناشی از زلزله را ندارد تا جایی که هنگام زلزله به‌راحتی فروریخته و حتی فرصت فرار هم به ساکنین نمی‌دهد.

قنبری افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد آتنا، ۱۵۰ هزار تن در سال است و به تدریج از حالت ابتدایی خارج شده و ظرفیت تولیدی خود را تکمیل می‌کند تا به ۲۰ درصد از ظرفیت ۱۵۰ هزار تنی سالیانه خود برسد. مزیت فولاد آتنا و محصولات آن در ضخامت و ابعاد لوله و پروفیل‌های تولیدی است و خط تولید ما قابلیت تولید این مقاطع از ضخامت ۴٫۵ تا ۱۶ میلی‌متر را دارد و به روش نورد سرد و با جوش القایی فرکانس بالا یعنی جوش ERW (با دستگاه جوش ساخت نروژ) تولید و این شیوه تولید مدرن باعث افزایش مقاومت در سازه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت عضو سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور است، افزود: به طور طبیعی کاربرد لوله و پروفیل‌های ستونی در انواع سازه‌ها که در ضخامت‌های بالا تولید می‌کنیم، با کاربرد لوله و پروفیل سبک متفاوت است؛ استانداردها و دستورالعمل‌های کاربردی این دو نوع لوله و پروفیل نیز با یکدیگر تفاوت دارد. از این رو، این شرکت در کنار ارائه محصولات با سایزهای مختلف، یک گروه متشکل از مهندسین طراح و مشاوران فنی را تشکیل داده است تا در همه مراحل مصرف‌کنندگان، طراحان و سرمایه‌گذاران را در جهت نحوه استفاده صحیح از این نوع مقاطع (HSS) راهنمایی کنند و طریقه استفاده از این مقاطع در طراحی مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های رسمی باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا با بیان اینکه در این سالها توانسته‌اند علی‌رغم وجود تحریم‌ها، پیشرفته‌ترین خط تولید کاملا اتوماتیک را از کشور ژاپن وارد کنند، عنوان کرد: از یک‌سال گذشته تولید مقاطع HSS را با کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی شروع کرده‌ایم که از جمله این استانداردها، استاندارد EN-10219)CE)، مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت تولید (استاندارد ایزو) و نیز استاندارد ملی ۱۷۰۰۳ است و همگی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی اخذ شده است.

وی اعلام کرد: از آنجا که این مقاطع در صنایع مختلف از جمله ساخت‌وساز، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع شهرسازی، صنایع فرودگاهی، صنایع ماشین‌سازی، صنایع آب و نیرو و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد، بخش زیادی از صنایع کشور، مشتریان این محصول محسوب می‌شوند و عمده تولیدات نیز به صورت لوله و پروفیل‌های ستونی هستند که با سطح مقطع مربع، مستطیل و لوله تولید می‌شوند. همچنین لوله‌های تولیدی علاوه بر کاربردهای صنعتی و ساختمانی، می‌تواند به عنوان لوله‌های آب نیز استفاده شود و همچنین در طرح‌های توسعه
آینده، امکان تولید لوله‌های انتقال گاز نیز وجود دارد.

قنبری با اعلام اینکه در یک سال اخیر توانستیم به برخی از کشورهای منطقه صادرات داشته باشیم و در بخش داخلی نیز در مقایسه با حجم تولید، فروش نسبتا خوبی داشتیم ادامه داد: در یکی دو سال گذشته توانستیم با شرکت در نمایشگاه‌های مهم و تبلیغات هدفمند، این مقاطع را معرفی و مزایای استفاده از آن در سازه‌های فلزی را به صورت فنی برای مشتریان داخلی و خارجی تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا برای شروع هر کاری به ویژه امر تولید، مشکلات متعددی وجود دارد. این امر، برای شرکت ما که از تجهیزات خارجی استفاده می‌کند، نمود بیشتری داشت ولی یک کارآفرین مصمم در مقابل همه سختی‌ها اعم از داخلی و خارجی، مقاومت و در این دوران تلاش می‌کند تا با ایجاد تیم قوی و خالق بتواند موانع را برطرف و تحریم‌های خارجی را مدیریت کند. در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم علی‌رغم مشکلات داخلی و خارجی به اهداف تعیین شده شرکت دست یابیم و تحقق این اهداف مستلزم آن است که مدیران استانی توجه داشته باشند که تفکر گروهی و تیمی می‌تواند کشور را به رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و بهبود اشتغال برساند.

تولیدکنندگان باید برای همه مشکلات آماده شوند

قنبری عنوان کرد: چنانچه مدیران در بخش‌های مختلف اجرایی کشور از جمله اداره مالیات، بانک‌های استانی، بیمه، گمرک و سایر سازما نهای دولتی مرتبط با تولیدکنندگان تفکر گروهی و سیستمی نداشته باشند و به استراتژی‌های کلان کشور توجه نکنند- تفکر بخشی داشته باشند- یا به مسائل و به ویژه تولید تنها از زاویه دید خود بنگرند و به دیگر ادارات و حتی استراتژی‌های کلان کشور توجه نکنند، ممکن است علی‌رغم همه توصیه‌ها، اهدافی مانند رونق تولید و ایجاد اشتغال محقق نشود.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا خاطرنشان کرد: ممکن است برخی مدیران منطقه‌ای و یا در سطح وزارتخانه بعضی از دستورالعمل‌ها و مقررات را به صورت مقطعی وضع کنند که جایگاه قانونی آن‌ها این اجازه را م یدهد و از نظر قانون هم صحیح باشد اما ترکیب این قوانین و دستورالعمل‌ها و شرایط کنونی، کار را برای تولیدکنندگان سخت‌تر م یکند. بنابراین همه وظیفه داریم برای رسیدن به یک ایران مقتدر و رونق تولید، مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری که طی سال‌های اخیر، تولید و مسائل اقتصادی کشور را به عنوان هدف اصلی قرار داده‌اند، اهداف و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مد نظر را در این جهت طراحی و اجرا کنیم و مدیران می‌توانند با کنار گذاشتن تفکرات بخشی، کشور را در رسیدن به این هدف بزرگ یاری کنند.

قنبری با بیان اینکه همواره در حین کار مشکلات به طور طبیعی وجود دارند، عنوان کرد: کارآفرینان و مدیرانی که در بخش تولید فعالیت می‌کنند، باید آگاه باشند که تولید، ریسک‌ها و سختی‌های خود را دارد و برای انجام کار قطعا نیاز به ابتکار و خلاقیت است. تولیدکنندگان توانمند ایرانی با تولید محصول با کیفیت صادراتی و اخذ استانداردهای بین‌المللی معتبر و آموزش همه جانبه پرسنل، حتما می‌توانند بازارهای منطقه را به دست گیرند.

وی افزود: لازم است نگاه کارآفرینان از تولید به صورت سنتی به تفکر علمی و مدرن ارتقا یابد و نسبت به بازارهای روز دنیا شناخت پیدا کنند تا برای بازرگانی و تجارت به همان اندازه تولید اهمیت قائل شوند چراکه امروزه ضروری است تا قبل از شروع تولید، بازارهای هدف خود را پیدا کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا اذعان کرد: ممکن است تحریم‌ها تا حدودی مزاحم کار تولیدکنندگان و حتی مشتریان صادراتی شود اما منشا بسیاری از مشکلات اصلی داخلی است تا تحریم‌ها. این یعنی اگر همه ارکان مرتبط با تولید متعهد شوند و هوشمندانه و به صورت گروهی و سیستمی به مقابله با تحریم‌ها برخیزند، به طور حتم می‌توانیم از پس مشکلات تحریمی برآییم. حتی با گسترش صادرات غیرنفتی، می‌توان به اقتصاد بدون نفت نیز اندیشید زیرا با رونق گرفتن تولید و صادرات، می‌توان هزینه‌های کشور را از مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی تامین کرد.

قنبری خاطرنشان کرد: تامین درآمدهای کشور از مالیات به طور کلی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که در بسیاری از کشورها مالیات بر ارزش افزوده به میزان قابل توجهی از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود.

وی از مسئولان تقاضا کرد در صورت امکان، برای افزایش درآمد دولت، مکانیزم‌های مالی و اداری مالیات بر ارزش افزوده به بخش مصرف‌کننده منتقل شود و بار آن از دوش تولیدکننده برداشته شود تا تولیدکننده بتواند به ارتقای تولید، به‌روزرسانی دستگاه‌ها، افزایش کیفیت محصول، افزایش صادرات و… بیندیشد و باعث ایجاد نشاط، چالاکی و تحرک در بخش تولید شود اما اگر این
مالیات از بخش تولید گرفته شود، سیستم مالی تولید درگیر تسویه حساب مالیات بر ارزش افزوده شده، انرژی تولیدکننده گرفته می‌شود و آنگاه نه فقط یک تولیدکننده بلکه چرخ تولید کشور کند شده و صدمه خواهد دید.

قنبری به مشکلات بانکی نیز اشاره و بیان کرد: بانک‌ها قطعا سازوکار خود را برای ارتباط با مشتریان دارند. فعالیت این بخش نیز باید با توجیه اقتصادی همراه باشد اما وقتی قرار است به بخش تولید وام بانکی تعلق گیرد، می‌توان روی سود بانکی، بهره‌های مضاعف و مرکب، جریمه‌ها و… به تولیدکننده فرصت داد و ارقام نجومی را به نفع تولید، تعدیل کرد. همچنین بانک می‌تواند به تولیدکنندگان جهت بازپرداخت اقساط وام، فرصت تنفس بیشتری دهد.

وی تصریح کرد: درست است که تحریم در امر تجارت بین‌المللی کشور اخلال ایجاد کرده اما می‌توان با هوشمندی بر این مشکل غلبه کرد. در واقع، برخی تجار منطقه‌ای با راه‌های دور زدن تحریم آشنا هستند زیرا تحریم‌ها زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که طرفین معامله بخواهند از سیستم‌های دلاری یا سوئیفت که تحت کنترل هستند، برای مبادلات پولی استفاده کنند. با این وجود، مسیرهای ارتباطی جهت مراودات تجاری ایران با کشورهای منطقه بسته نیست و می‌توان با هوشمندی بر این مشکل غلبه کرد؛ قطعا از طریق مبادله با پول‌های ملی دو کشور و راه حل‌های مورد توافق طرفین، چنین فعالیت‌های تجاری امکان‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا در پایان بار دیگر از مسئولان خواست که برخی قوانین که موجب خودتحریمی می‌شوند، حذف کنند و در این رابطه خاطرنشان کرد: کشور باید بیشتر از تحریم‌های خارجی، به خودتحریمی‌های داخلی توجه کند. گرفتاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیشتر در مورد تحریم‌های داخلی است. این تحریم‌ها توسط افرادی شکل گرفته که نگاه مناسبی به امر تولید و تجارت ندارند و منافع ملی را لحاظ نمی‌کنند. در حال حاضر، همه قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که به تولید در کشور رونق یابد و امیدوار هستیم که همه افراد در هر پستی که هستند، در این راه گام بردارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1050

نوشته‌های مشابه