• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان مطرح کرد

استفاده از لوله گالوانیزه، هم‌راستا با اصول محیط زیستی

  • کد خبر : 1166
  • 27 آذر 1398 - 14:53
استفاده از لوله گالوانیزه، هم‌راستا با اصول محیط زیستی
مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان گفت: استفاده از لوله‌های گالوانیزه در صنعت باعث جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی در محصول شده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان گفت: استفاده از لوله‌های گالوانیزه در صنعت باعث جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی در محصول شده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

قاسم‌علی جباری دیزیچه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» در خصوص کاربرد لوله‌های گالوانیزه در صنعت، اظهار داشت: پروفیل و لوله‌های گالوانیزه پوششی از مواد گالوانیزه مانند روی، سرب و آلومینیوم دارند که بر سطح ورق پوشش داده می‌شوند. علت استفاده از این پوشش بر ورق‌های گالوانیزه آن است که از هوازدگی و پوسیدگی لوله در ارتباط با محیط بیرونی و دارای PH متفاوت جلوگیری به عمل آید. از این رو، پروفیل‌ها و لوله‌های گالوانیزه عموما در محیط‌های دارای رطوبت بالا به کار می‌روند و مقاومت بیشتر در مقابل تغییرات محیطی دارند.

وی افزود: مهم‌ترین کاربردهای لوله‌های گالوانیزه در گلخانه‌ها، مزارع خاص مانند مزرعه صیفی‌جات و محیط‌های دارای رطوبت بسیار بالا است که امروزه در بسیاری از کشورها در سطح وسیعی استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که ممکن است در تولید لوله‌ و پروفیل گالوانیزه به وجود بیاید، ایجاد خوردگی در خط درز جوش محصول است. ضمن اینکه امکان دارد به دلیل فشار و تغییر شکل ورق گالوانیزه، خدشه به پوشش روی آن نیز وارد شود. از این رو برای جلوگیری از این امر، قالب‌های مخصوصی طراحی شده که به ورق آسیب وارد نشود. با این حال در مورد درز جوش، برای جلوگیری از خوردگی مجددا سیم روی با روش پاشش حرارتی روی درز اسپری می‌شود.

قیمت مواد اولیه بالا است

جباری دیزیچه با اشاره به نحوه تامین مواد اولیه، بیان کرد: شرکت پروفیل فولادی اصفهان ورق گالوانیزه مورد نیاز برای تولید لوله را به صورت رول خریداری می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های متعددی در زمینه تولید ورق گالوانیزه در کشور وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های فولاد مبارکه، هفت الماس، فولاد امیرکبیر کاشان، تاراز چهارمحال و بختیاری و… اشاره کرد. به همین دلیل، تامین ورق گالوانیزه از صنایع داخل کشور امکان‌پذیر است و نیازی به واردات احساس نمی‌شود.

وی اذعان کرد: قیمت ورق گالوانیزه داخلی با قیمت‌های جهانی متناسب نیست و به همین دلیل برخی از محصولات تولید شده در شرکت ما به دلیل بالاتر بودن قیمت آن نسبت به قیمت‌های جهانی، بازار چندان مناسبی برای صادرات در اختیار ندارند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان در خصوص امکان واردات ورق گالوانیزه، اظهار کرد: با توجه به عوارضی که دولت روی واردات انواع ورق‌ها، به ویژه ورق گالوانیزه وضع کرده، مسئله واردات را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه

جباری دیزیچه در خصوص مزایای لوله‌ گالوانیزه، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله‌های گالوانیزه در صنعت، کمک به جلوگیری از گسترش کم‌آبی در مناطق مختلف کشور است. ضمن اینکه به ‌دلیل پوشش روی این ورق‌ها، مشکلات زیست‌محیطی استفاده از آن‌ها در مناطق مختلف به حداقل می‌رسد. بنابراین کیفیت کشاورزی و صنایع مرتبط با آن با استفاده از لوله‌های گالوانیزه ارتقا می‌یابد. با توجه به مزایایی که عنوان شد، مشخص می‌شود که همه این مزایا در سطح ملی هستند و کشور ما برای استفاده از این مزایا نیاز مبرم به برنامه‌ریزی منسجم در سطح کلان دارد.

وی اظهارکرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که شرکت ما آن را انجام می‌دهد، سازمان‌های مربوطه که مجوزدهنده فضاهای گلخانه‌ای و کشاورزی مدرن هستند، از مزایای استفاده از لوله‌های گالوانیزه آگاه شوند و بتوانند با برنامه‌ریزی بهتر، ضمن ایجاد مشوق برای استفاده از لوله‌های گالوانیزه، به ارتقای سطح کشاورزی کشور کمک کنند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان محصولات این شرکت را مطابق با استاندارد جهانی دانست و تصریح کرد: همواره تلاش می‌کنیم تا برای تولید محصولات جدید، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم که این محصولات بتوانند انرژی را ذخیره کنند. به طور مثال در گلخانه‌ها می‌توان با ایجاد یک سیستم پیشرفت آبیاری توسط لوله‌های گالوانیزه، در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی کرد و لوله‌های آب‌رسانی تا سال‌ها می‌توانند بدون آسیب دیدن کار کنند. گفتنی است که از لوله‌های گالوانیزه می‌توان در تمام فصول استفاده کرد.

جباری دیزیچه اضافه کرد: لوله‌های گالوانیزه شرکت دقیقا مطابق با استانداردهای اروپایی که مربوط به ایجاد گلخانه‌ها هستند، تولید می‌شوند. در تولید این محصولات محدودیتی وجود ندارد و قطر لوله‌ها از ۲۵ تا ۱۴۰ میلی‌متر متغیر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر لوله، پروفیل گالوانیزه نیز از دیگر محصولات با کیفیت است، عنوان کرد: این محصول مشابه با لوله، در محیط‌های مرطوب و دارای خوردگی و هوازدگی نسبتا بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، در بنادر کشور رطوبت هوا بسیار بالا است و مقاطع فولادی در این محیط پس از مدتی دچار خوردگی می‌شوند. به طوری که تخمین زده می‌شود عمر یک سازه فولادی معمولی در محیط‌های دارای رطوبت مانند سواحل و بنادر کمتر از یک‌سوم آن در شرایط معمولی است. ضمن اینکه به دلیل وجود نمک دریا، محیط دارای خاصیت قلیایی است و از بین رفتن مقاطع فولای تسریع خواهد شد؛ اما در مقابل، پروفیل‌ها و لوله‌های گالوانیزه عمر بیشتری نسبت به سایر محصولات مشابه دارد؛ زیرا پوشش زینک روی ورق گالوانیزه مانع خوردگی سریع می‌شود. در چنین شرایطی، استفاده از محصولات گالوانیزه، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به محصولات معمولی دارد.

تولید لوله گالوانیزه با ورق سیاه

مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان به روش دیگر تولید لوله‌های گالوانیزه اشاره و تصریح کرد: در این روش ورق‌های سیاه یا روغنی به لوله تبدیل و سپس گالوانیزه می‌شوند. البته برای برخی از مناطق که ممکن است محیط بسیار خورنده باشد، پس از گالوانیزه کردن لوله، لایه بسیار نازکی از PVC روی سطح داخلی لوله پوشش داده می‌شود. دیگر کاربرد گالوانیزه در ایجاد سازه‌های فلزی است؛ تاکنون هیچ ماده دیگری یافت نشده که بتواند جایگزین فولاد در پایه سازه‌های فلزی شود. زیرا سازه باید بتواند در مقابل باد و باران مقاومت کند.

جباری دیزیچه در پایان خاطرنشان کرد: شرکت ما چند سال است که تولید انواع محصولات گالوانیزه را با استفاده از ورق گالوانیزه آغاز کرده و توانسته به بخش عمده‌ای از نیاز کشور به این محصولات پاسخ دهد. ضمن اینکه بخشی از محصولات شرکت صادراتی هستند و به کشورهایی مانند قطر، عمان و عراق صادر می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1166
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد