• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه

بازار ورق گالوانیزه اشباع شده است

  • کد خبر : 1169
  • 30 آذر 1398 - 15:01
بازار ورق گالوانیزه اشباع شده است
مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه گفت: به دلیل تعدد تولیدکنندگان حوزه ورق گالوانیزه، به نظر می‌رسد بازار این محصول اشباع شده و لازم است مسئولان ضمن فراهم کردن زمینه برای صادرات، از صدور مجوز برای احداث کارخانه ورق گالوانیزه جدید اجتناب کنند.

مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه گفت: به دلیل تعدد تولیدکنندگان حوزه ورق گالوانیزه، به نظر می‌رسد بازار این محصول اشباع شده و لازم است مسئولان ضمن فراهم کردن زمینه برای صادرات، از صدور مجوز برای احداث کارخانه ورق گالوانیزه جدید اجتناب کنند.

علی وهاب نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت روی اندود کاوه، اظهار داشت: این شرکت در حوزه تولید ورق‌های گالوانیزه فولادی فعالیت می‌کند و چندین دهه سابقه فعالیت در زنجیره فولاد را دارد. به همین دلیل از وضعیت بازار به خوبی آگاه است و تلاش کرده تقاضای بازار را را نیز تامین کند.

وی افزود: این شرکت در ابتدای فعالیت خود قطعه تولید می‌کرد و خدماتی مانند فرمینگ و برش‌کاری روی ورق‌های گالوانیزه انجام می‌داد. با این حال، حدودا ۲۰ سال قبل سهامداران شرکت روی اندود کاوه تصمیم به راه‌اندازی کارخانه تولید ورق گالوانیزه کردند؛ به این ترتیب، این شرکت جزو قدیمی‌ترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور لقب گرفت.

مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه با اشاره به نوسازی کارخانه، عنوان کرد: خط تولید قدیمی این شرکت به صورت فلکس کار می‌کرد که با توجه به تحولات بازارهای جهانی و ورود روش‌های نوین، این خط تولید دیگر کارایی لازم را نداشت؛ بنابراین تکنولوژی خط تولید را تغییر دادیم و با خط تولید جدید مشغول به کار شدیم. این تغییر خوشبختانه باعث شد شرکت روی اندود کاوه به یکی از تولیدکنندگان موفق ورق گالوانیزه تبدیل شود.

علی وهاب نژاد با اشاره به راه‌اندازی یک خط نورد سرد در شرکت روی اندود کاوه، بیان کرد: اکنون این خط در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید خود را آغاز کند. علاوه‌براین، در سال آینده کارخانه ورق رنگی فولادی نیز راه‌اندازی خواهد شد و این امر، باعث تکمیل چرخه تولید ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرکت ما می‌شود.

تامین مواد اولیه چالش فراوانی دارد

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ورق گالوانیزه در این شرکت ۱۵۰ هزار تن در سال است، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از این ظرفیت فعال بوده و علت وجود ظرفیت خالی ۳۰ تا ۴۰ درصدی در شرکت روی اندود کاوه، چالش تامین مواد اولیه است.

مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه اضافه کرد: مواد اولیه شرکت روی اندود کاوه، ورق فول هارد است که در یک فرآیند به ورق آنیل تبدیل و سپس گالوانیزه می‌شود. ورق گرم به عنوان ماده اولیه از شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌شود و سپس جهت تبدیل شدن به ورق فول هارد، در اختیار برخی کارخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وهاب نژاد از واردات ورق گرم در سال‌های گذشته سخن گفت و اذعان کرد: از زمانی که به دلیل رشد نرخ ارز، واردات دشوار شده، شرکت مجبور شده است تمام مواد اولیه خود را از بازار داخلی تامین کند. بیشتر مواد اولیه از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شود که در حال حاضر، این شرکت به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، نمی‌‌تواند تمامی نیازهای شرکت ما را به مواد اولیه تامین کند.

وی در خصوص فرآیند تولید شرکت روی اندود کاوه، عنوان کرد: فرآیند تولید ورق گالوانیزه در این شرکت غوطه‌وری پیوسته گرم است که از یک سمت آن رول ورق فول هارد به عنوان ماده اولیه وارد شده و پس از انجام فرآیندهای مربوطه مانند همچون پوشش‌دهی روی، محصول به صورت رول ورق گالوانیزه خارج می‌شود. شرکت روی اندود کاوه می‌تواند ورق گالوانیزه با ضخامت ۰٫۲۸ تا ۱٫۵ میلی‌متر را تولید کند؛ اما با توجه به اینکه تامین ورق‌های نازک نسبتا دشوار است، معمولا ورق‌های گالوانیزه از ضخامت ۰٫۳۲ تا ۱٫۵ میلی‌متر تولید می‌شوند.

مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه ادامه داد: پوشش زینک بر ورق گالوانیزه حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۰ میکرون ضخامت دارد. البته در برخی مواقع می‌توانیم بنا به سفارش مشتریان، پوشش زینک روی ورق را ضخیم‌تر کنیم. پوشش‌دهی نازک‌تر از حد استاندارد، امکان آسیب دیدن ورق در حین فرم‌دهی و برش را افزایش می‌دهد؛ گرچه در هنگام فرم‌دهی ورق دقت لازم به عمل می‌آید تا پوشش زینک روی آن دچار آسیب یا ضربه نشود.

وهاب نژاد با بیان اینکه فروش شرکت با توجه تقاضای بازار عمدتا به صورت رول است، خاطرنشان کرد: اگر خریداران تقاضای اشکال دیگر ورق یعنی شیت و… را داشته باشند، شرکت توانایی تولید انواع فرمینگ‌ها و برش‌های ورق‌های گالوانیزه را دارد. در حال حاضر، صنایع لوازم خانگی مصرف‌کننده اصلی ورق‌های گالوانیزه معمولی است و ورق‌های گالوانیزه رنگی نیز عمدتا برای پوشش سقف‌ها و سوله‌ها و ساخت ساندویچ پنل‌ها به کار می‌رود. علاوه‌براین، کانال کولر منازل، ساختمان‌سازی، سازه‌های LSF و عرشه‌های فولادی موارد مصرف دیگری برای ورق‌های گالوانیزه است.

میزان تولید ورق گالوانیزه بیش از تقاضا است

وی در خصوص وضعیت بازار ورق گالوانیزه اذعان کرد: در حال حاضر، چند کارخانه در زمینه تولید ورق گالوانیزه فعالیت می‌کنند که هر یک می‌توانند بخشی از نیازهای مصرف‌کنندگان را به این ورق‌ها برآورده سازند. بنابراین، به نظر می‌رسد ظرفیت تولید ورق‌های گالوانیزه در کشور اشباع شده و حتی تولید مازاد بر نیاز نیز وجود دارد. اگر تنها به بازار داخلی نگاه کنیم، قطعا این بازار پاسخگوی تولیدات و افزایش ظرفیت نخواهد بود. یکی از علل کاهش ظرفیت تولید شرکت روی اندود کاوه نیز نبود بازار مصرف مناسب برای ورق‌های گالوانیزه است.

مدیر فروش شرکت روی اندود کاوه تصریح کرد: اگر تقاضا رو به افزایش باشد، قطعا تولیدات نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت. با این حال، امیدواریم ظرفیت جدیدی به عرصه ورق گالوانیزه در کشور وارد نشود؛ زیرا هم‌اکنون تولیدات پاسخگوی مصرف است. امیدواریم مسئولان با حوزه ورق گالوانیزه مدیریت شده برخورد کنند و در صورت لزوم، امکان صادرات را فراهم آورند. در غیر این صورت، شاهد کاهش تولید بسیاری از واحدهای تولید ورق گالوانیزه و زیان‌دهی آن‌ها خواهیم بود.

وهاب نژاد با اشاره به کاهش واردات ورق گالوانیزه، بیان کرد: خوشبختانه تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه داخلی افزایش یافته است و بازار این محصول اندکی بهتر شده است. اگر تولیدکنندگان ورق گالوانیزه بتوانند در بازارهای صادراتی نیز حضور داشته باشند، قطعا شرایط آن‌ها بهتر از گذشته خواهد بود؛ لازمه این امر نیز حمایت همه جانبه مسئولان از امر صادرات است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که قیمت ورق‌های فولادی به ویژه گالوانیزه در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی مناسب و رقابتی است. بنابراین برای انجام صادرات باید راهکارهای آن را در شرایط تحریمی فراهم کرد که تولیدکنندگان بتوانند به این عرصه نیز وارد شوند. پیش از این، کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و… خریدار ورق‌های گالوانیزه ایران بودند که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها بازار این کشورها تقریبا از دست رفته است و باید مجددا احیا شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1169

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید