• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت آتی ساخت عنوان کرد

کمبود دانش، آفت ساخت عرشه‌های فولادی

  • کد خبر : 1184
  • 07 دی 1398 - 17:54
کمبود دانش، آفت ساخت عرشه‌های فولادی
مدیرعامل شرکت آتی ساخت، یکی از سازندگان عرشه‌های فولادی گفت: دانش طراحان سازه‌ها در کشور ما نسبتا کم است و همین مسئله بر کیفیت برخی سازه‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت آتی ساخت، یکی از سازندگان عرشه‌های فولادی گفت: دانش طراحان سازه‌ها در کشور ما نسبتا کم است و همین مسئله بر کیفیت برخی سازه‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

پیمان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت‌های شرکت آتی ساخت، اظهار داشت: فعالیت شرکت، اجرای پروژه‌های مرتبط با سقف‌های عرشه‌ فولادی (Metal Deck) بوده و عمده مواد مصرفی آن، ورق‌های گالوانیزه است. در پروژه‌های دیگر نیز از سایر ورق‌های فولادی برای اتصالات اسکلت‌های فلزی و… استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ساخت عرشه فولادی یک کار بسیار تخصصی است که همواره بازار خود را دارد؛ اما به علت افزایش قیمت مواد اولیه، فعالیت در حوزه ساخت و ساز کمتر شده است. در سال گذشته، رکود بر حوزه ساخت و ساز حاکم بود اما در سال جاری، حوزه ساخت عرشه‌های فولادی برخلاف وضعیت ساخت و ساز در کشور، رونق بیشتری نسبت به سال گذشته دارد. البته در ۶ ماهه دوم سال معمولا فعالیت‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد و طبیعی است که فعالیت شرکت ما نیز کم شود.

مدیرعامل شرکت آتی ساخت عنوان کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه، سرمایه ساخت و ساز به شدت محدود شده است، بنابراین به نظر می‌رسد که رکود در حوزه ساخت و ساز بیشتر شود. به این موضوع باید کاهش بودجه طرح‌های عمرانی از سوی دولت را نیز اضافه کرد که باعث تشدید و طولانی‌تر شدن رکود در بخش ساخت و ساز خواهد شد.

حسینی در خصوص تامین مواد اولیه این شرکت، خاطرنشان کرد: همیشه تمایل داریم که ورق گالوانیزه مورد نیاز خود را به طور مستقیم از تولیدکننده خریداری کنیم؛ اما کارخانه‌ها معمولا ورق‌های خود را به تجار مورد اعتماد خود می‌فروشند که این امر باعث می‌شود قیمت ورق گالوانیزه خریداری شده از تجار گران‌تر از قیمت کارخانه باشد. شرکت ما نیز با توجه به این شرایط، چاره‌ای جز خرید از تجار ندارد. بیشترین ورق‌های گالوانیزه مصرفی ما، محصول شرکت‌های هفت الماس و فولاد مبارکه است؛ گرچه به دنبال خرید ورق از شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نیز هستیم که هنوز موفق به انجام آن نشده‌ایم.

وی با اشاره به عدم واردات ورق گالوانیزه از سوی این شرکت، بیان کرد: در حال حاضر، نیاز به واردات ورق گالوانیزه نداریم و قطعا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز شرکت ما است. ضمن اینکه در ساخت عرشه‌های فولادی از گرید ST32 استفاده می‌کنیم اما برخی شرکت‌ها برای بخشی از سازه‌های خود نیاز به ورق‌های گالوانیزه خاصی دارند که باید از کشورهای دیگر تامین شود.

مدیرعامل شرکت آتی ساخت با اشاره به کیفیت مطلوب ورق‌های داخلی، تصریح کرد: کیفیت ورق‌های گالوانیزه‌ای که در پروژه‌های دولتی مورد استفاده قرار دادیم، از سوی ناظران ساخت مورد تایید قرار گرفته است و تاکنون گزارشی مبنی بر بی‌کیفیت بودن عرشه‌های فولادی ساخته شده دریافت نکرده‌ایم. با این حال، برای برخی از پروژه‌های سواحل جنوبی کشور نیاز به ورق گالوانیزه با پوشش ضخیم روی داشتیم که متاسفانه هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی قابلیت تولید آن را نداشتند.

حسینی ادامه داد: به طور معمول، پوشش زینک ورق گالوانیزه حدود ۰٫۰۲ میلی‌متر است اما گاهی کارفرما نیاز به ورق‌هایی با ضخامت زینک ۰٫۱ میلی‌متر نیز دارد. حتی اگر تولیدکننده داخلی هم می‌توانست چنین ورقی را تولید کند، باید این کار را به صورت سفارشی انجام می‌داد؛ به همین دلیل برخی کارفرماها برای تامین ورق با پوشش ضخیم روی باید آن را از چین وارد کنند که به خاطر افزایش نرخ ارز، عملا صرفه اقتصادی ندارد.

وی علت استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت عرشه‌های فولادی را ماندگاری بالای این ورق دانست و خاطرنشان کرد: ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت در مقابل هوازدگی، زنگ نمی‌زنند و به عبارت بهتر، تا آخر عمر ساختمان بدون تغییر باقی می‌مانند. ضمن اینکه ورق گالوانیزه توان باربری دارد و تکانه‌های زلزله را تحمل می‌کند.

مدیرعامل شرکت آتی ساخت در خصوص امکان جایگزینی ورق گالوانیزه با ورق‌های دیگر، عنوان کرد: تکنولوژی ساخت عرشه‌های فولادی کاملا وارداتی است و مطابق با آن باید یک عرشه فولادی را از ورق گالوانیزه ساخت. در حقیقت، استاندارد یک عرشه فولادی، استفاده از ورق‌های گالوانیزه است. این امکان وجود دارد که استفاده از ورق‌‌های دیگر برای ساخت عرشه‌های فولادی، سرعت کار را کاهش دهد و سازه گران‌تر تمام شود.

حسینی سرعت ساخت عرشه‌های فولادی با استفاده از ورق گالوانیزه را یکی از مزایای مهم آن توصیف کرد و افزود: با استفاده از ورق گالوانیزه و داشتن یک تیم ۶ نفره، می‌‌توان هر هفته حدود سه هزار متر سقف تولید کرد. یعنی فرآیند دریافت ورق، برش آن، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و نصب، ۶ تا هفت روز به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از عرشه‌های فولادی در ساختمان‌های مسکونی با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت ۰٫۸ میلی‌متر ساخته می‌شوند. معمولا در پارکینگ‌های طبقاتی که خودروها رفت و آمد می‌کنند، ضخامت ورق گالوانیزه ۰٫۹، یک و یا حتی ۱٫۲۵ میلی‌متر است؛ البته این امر بستگی به نظر طراح دارد که طبق محاسبات، سقف سازه مورد نظر باید تا چه حد توان باربری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آتی ساخت در پایان با گلایه نسبت به نبود مهارت کافی برای طراحی سازه‌های عرشه‌ فولادی در کشور، بیان کرد: طراحان معمولا تسلط لازم را برای طراحی عرشه‌های فولادی ندارند. ضمن اینکه باید میان طراحان و تولیدکنندگان اسکلت فلزی ارتباط خوبی وجود داشته باشد؛ زیرا مسائلی مانند رنگ سازه تاثیر مستقیمی روی برش و جوشکاری عرشه‌های فولادی می‌گذارد. بنابراین ضخامت رنگ از سوی طراح باید رعایت شود. در نهایت، اینکه کمبود دانش و اطلاعات مجریان و طراح‌ها، آفت ساخت سقف‌های عرشه فولادی است که اگر غیر از این باشد، در هنگام اجرای این سقف‌ها، کمترین خطای انسانی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1184

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند