• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:

بومی‌سازی لازم است اما کافی نیست!

  • کد خبر : 6138
  • 09 دی 1398 - 9:38
بومی‌سازی لازم است اما کافی نیست!
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در کشور ما فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد انجام گرفته که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و دسترسی نه‌چندان مطلوب فولادسازان به قطعات و تجهیزات شرکت‌های خارجی، کار بسیار خوبی است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر تمرکز ما فقط بر بومی‌سازی باشد و از ایجاد دانش در این زمینه غافل باشیم، همچنان در راه‌اندازی خطوط تولید و تکنولوژی‌های جدید، نیازمند دانش خارج از کشور خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در کشور ما فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد انجام گرفته که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و دسترسی نه‌چندان مطلوب فولادسازان به قطعات و تجهیزات شرکت‌های خارجی، کار بسیار خوبی است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر تمرکز ما فقط بر بومی‌سازی باشد و از ایجاد دانش در این زمینه غافل باشیم، همچنان در راه‌اندازی خطوط تولید و تکنولوژی‌های جدید، نیازمند دانش خارج از کشور خواهیم بود.

فرزاد ارزانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کشور، ما تا افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور برسیم و بر اساس آمار موجود، صنعت فولاد کشور در حال حاضر تقریبا ۳۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده و آماده تولید دارد و امیدواریم با ظرفیت ایجاد شده کنونی بتوانیم تا پایان سال، حدود ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید داشته باشیم. این آمار نشان می‌دهد که ما تا سال ۱۴۰۴ نیاز به راه‌اندازی ۲۰ میلیون تن واحد ریخته‌گری مداوم داریم.

وی در این مورد افزود: همچنین با توجه به اینکه تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۰ سال از عمر همه فولادسازی‌های بزرگ کشور می‌گذرد، فرسودگی اجتناب‌ناپذیر سیستم‌های موجود فعلی نیز، نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های جدید را ضروری می‌سازد. در نتیجه، ما با حجم زیادی سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که باید برای نصب و راه‌اندازی ده‌ها خط ریخته‌گری برای رسیدن به میزان تولید مورد نظر صرف شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان یکی از دلایل برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد را پرداختن به همین موضوع دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل، ما زمان کنونی را برای پررنگ ‌شدن نقش ریخته‌گری مداوم در صنعت و پرداختن به موضوع نقش ایجاد دانش در این زمینه، مناسب یافتیم تا توجه بیشتری را به این موضوع معطوف شود.

بومی‌سازی کافی نیست!

ارزانی ضمن تایید نقش بومی‌سازی در توسعه فولاد کشور، اذعان کرد: در کشور ما در حوزه بومی‌سازی در صنعت فولاد کارهای بسیار ارزشمندی انجام گرفته و شرکتی مثل فولاد مبارکه نزدیک به دو دهه است که در این زمینه به صورت جدی فعالیت می‌کند.

وی در این باره اضافه کرد: بومی‌سازی با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، یکی از نیازهای کشور است ولی من اعتقاد دارم که این امر به تنهایی برای ایجاد توسعه در این صنعت کافی نیست. زیرا در بومی‌سازی، ما قطعه را می‌سازیم اما همچنان برای دانش وابسته هستیم و باید آن را خریداری کنیم. ما باید توجه داشته باشیم که با تکیه بر بومی‌سازی صرف، باز هم باید تکنولوژی‌هایی مثل خطوط ریخته‌گری را خریداری کنیم؛ پس بهتر این است که ما دانش این کار را پیدا کنیم و روش‌های آن را بیاموزیم؛ طبیعی است با ورود دانش به این صنعت، بومی‌سازی هم طبیعتا اتفاق می‌افتد.

برای ایجاد دانش، به زمان نیاز داریم

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: حقیقت این است که بومی‌سازی به تنهایی باعث توسعه پایدار صنعت فولاد نمی‌شود و باید در کنار آن، دانش را هم ارتقا دهیم؛ ما باید به دنبال حلقه مفقوده تبدیل دانش به تکنولوژی و نیز تبدیل تکنولوژی به تولید باشیم و سعی بر نهادینه کردن آن داشته باشیم. در حقیقت، بحث امروز ما دستیابی به دانش راه‌اندازی خط تولید فولاد است که علاوه بر تامین نیاز کشور، می‌توان از این دانش برای راه‌اندازی خط تولید در کشورهای همسایه و ارزآوری بیشتر نیز استفاده کرد.

ارزانی در مورد نتایج به‌ دست آمده از کنفرانس ملی تخصصی ریخته گری مداوم، تصریح کرد: نباید انتظار داشت که خروجی این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه آن به صورت آنی و حداکثری باشد؛ در واقع کنفرانس‌ها معمولا برای رسیدن به یک هدف عالی و سریع طراحی نمی‌شوند بلکه در این فضا بیش از همه، بیان مشکلات، بررسی نیازهای آتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دستاوردها و یادآوری کمبود‌های مورد نیاز توسعه در دستور کار است که نتایج آن با گذشت زمان و به مرور مشاهده می‌شود.

دومین کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص تصمیم برای برگزاری دوسالانه کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد نیز عنوان کرد: با توجه به بررسی‌ جنبه‌های مختلف برگزاری این کنفرانس، به این نتیجه رسیدیم که چون معمولا تغییر تکنولوژی در فولادسازی سریع اتفاق نمی‌افتد، برگزاری سالانه این کنفرانس، چندان منطقی نیست و بهتر است کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد هر دو سال یک بار برگزار شود.

وی در خصوص زمان و مکان برگزاری دومین دوره این کنفرانس نیز گفت: به این ترتیب زمان برگزاری دومین دوره کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد، نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خواهد بود و مکان برگزاری و دبیرخانه آن نیز همچنان استان هرمزگان و شهر بندرعباس است.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان

ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان، عنوان کرد: طرح توسعه فولاد هرمزگان از ۱.۵ به ۳ میلیون تن، بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها، به نتیجه نرسید زیرا شرکت‌های طرف قرارداد، با ما همکاری نکردند. البته تحریم چیز جدیدی نیست و همیشه با آن روبه‌رو بوده‌ایم و فولاد هرمزگان در حال حاضر با منطقه ویژه، شرکت ملی فولاد و فولاد مبارکه برای طرح ۱۰ میلیون تنی فولاد همکاری دارد. ضمن اینکه این شرکت طرح افزایش تولید از ۱.۵ تن به ۲ تن زیر سقف را با استفاده از منابع مالی شرکت در دست پیگیری دارد تا ظرفیت تولید را در پلنت موجود افزایش دهد.

وی در خصوص عوامل موثر بر توسعه، خاطرنشان کرد: برای توسعه باید دید که نیاز آینده منطقه چه محصولاتی خواهد بود تا بر همان اساس خط تولید نصب شود زیرا بازار فروش می‌تواند تعریف‌کننده تولید باشد.

چالش‌ تامین مواد اولیه

مهندس ارزانی در مورد تامین مواد اولیه مورد نیاز فولاد هرمزگان، اظهار کرد: تامین مواد اولیه مشکلی است که تقریبا همه فولادسازان با آن مواجه هستند. طبیعتا بعد از آغاز صادرات گندله و آهن اسفنجی، مشکلات جدی برای واحدهای تولیدی در کشور ایجاد شده بود که البته خوشبختانه با تصمیم‌گیری خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در افزایش تعرفه صادرات، این وضعیت کاهش پیدا کرد و شرایط بهتر شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این مورد اضافه کرد: سهمیه‌های تعیین شده برای مواد اولیه کفاف تولید حداکثری را نمی‌دهد و همچنان کمبود وجود دارد؛ واردات گندله نیز به لحاظ هزینه به صرفه نیست. بنابراین در حال حاضر با توجه به تعاملی که با شرکت‌های تولیدکننده گندله صورت گرفته سعی در کم کردن مشکل داریم؛ اما لازم است که یک تامین پایدار در این مورد اتفاق بیفتد.

وی در پایان تاکید کرد: با تمام مشکلات موجود ما توانسته‌ایم شرکت فولاد هرمزگان را به عنوان یکی از بهترین ریخته‌گری‌ها در کشور بشناسانیم و شرایط تولید را به شکل مطلوب اداره ‌کنیم. در بحث تعمیر و نگهداری تجهیزات تا امروز خوب عمل کرده‌ایم و با مدیریت هزینه‌ها به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر در صنعت فولاد امیدوار هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6138
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت