• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز:

تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه ضخیم زیاد است

  • کد خبر : 1203
  • 09 دی 1398 - 13:51
تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه ضخیم زیاد است
مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز گفت: نیاز کشور به ورق‌های گالوانیزه ضخیم بسیار بالا است و این نیاز در سال‌های گذشته از طریق واردات تامین می‌شد. شرکت ما می‌تواند با توجه به توانایی‌های خود، تمام نیاز بازار به این ورق‌ها را تامین کند.

مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز گفت: نیاز کشور به ورق‌های گالوانیزه ضخیم بسیار بالا است و این نیاز در سال‌های گذشته از طریق واردات تامین می‌شد. شرکت ما می‌تواند با توجه به توانایی‌های خود، تمام نیاز بازار به این ورق‌ها را تامین کند.

وحید مغربی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص توانایی تولید شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، اظهار داشت: در اوایل آذر ماه سال جاری توانستیم برای نخستین بار در کشور ورق گالوانیزه سه میلی‌متر را تولید کنیم. این در حالی است که شرکت ما به تازگی پای به عرصه تولید ورق گالوانیزه نهاده است.

وی افزود: کیفیت این ورق به اندازه‌ای بالا است و استانداردهای لازم را دارد که حاضر هستیم در هر آزمایشگاهی که مصرف‌کننده بخواهد، کیفیت آن مورد سنجش قرار دهیم.

واردات ورق گالوانیزه ضخیم کاهش خواهد یافت

مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز تاکید کرد: نیاز کشور به ورق‌های گالوانیزه ضخیم بسیار زیاد است و بازار خوبی برای آن وجود دارد؛ اما اکنون واردات ورق گالوانیزه ضخیم به کشور انجام می‌شود. اگر بتوانیم ورق گالوانیزه ضخیم را با قیمت مناسبی به مصرف‌کنندگان عرضه کنیم، قطعا واردات این محصول به کشور کاهش خواهد یافت و تمایل مصرف‌کنندگان نیز به تولید داخلی معطوف خواهد شد.

مغربی با اشاره به کاربردهای ورق ضخیم، خاطرنشان کرد: به دلیل ضخامت بالای ورق گالوانیزه تولیدی شرکت، این محصول در سازه‌های فلزی سبک (LSF) کاربرد فراوانی خواهد داشت که در ایران هنوز جا نیفتاده است. ویژگی عمده این سازه‌ها آن است که بسیار سریع ساخته می‌شوند و هنگام حوادث طبیعی مانند زلزله که به تخریب منازل می‌انجامد، استقامت زیادی دارد. در حال حاضر، فروش این محصول در شرکت ما به صورت رول است؛ زیرا تازه شروع به تولید کرده‌ایم اما به مرور زمان و یافتن بازارهای جدید قادر خواهیم بود اشکال دیگر مانند شیت را نیز به مشتریان عرضه کنیم.

وی در خصوص روش تولید ورق گالوانیزه در این شرکت، تصریح کرد: روش تولید به صورت غوطه‌وری گرم پیوسته است که از یک سو رول ورق وارد و از سوی دیگر ورق گالوانیزه خارج می‌شود. این روش تولید در همه کارخانه‌های ایران مرسوم است و ازین بابت خط تولید ما تفاوتی با بقیه ندارد. ضمن اینکه گرید ورق فولاد مورد استفاده در تولید ورق‌های نازک، ST12 و برای ورق‌های ضخیم از STW22 است که تماما از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شوند. ورق نازک حاصل نورد سرد و ورق ضخیم به دست آمده از نورد گرم است و هر دو نوع ورق‌های مصرفی ما خاصیت مکانیکی بسیار بالایی دارند و انعطاف‌پذیر هستند. لازم به ذکر است که ورق گرم را به صورت اسیدشویی شده خریداری می‌کنیم.

مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز ادامه داد: ضخامت ورق تولیدی در شرکت از ۰٫۴ تا ۳٫۵ میلی‌متر است که حتی می‌توانیم ورق‌های گالوانیزه ضخیم‌تر از این را نیز تولید کنیم. وزن پوشش زینک ورق گالوانیزه از ۱۰۰ تا ۲۸۰ گرم بر متر مربع تغییر می‌کند که تولید ورق‌های با پوشش ضخیم دشوارتر است؛ زیرا چسبندگی پوشش به ورق سخت‌تر می‌شود. با این حال، وزن معمول پوشش گالوانیزه ۱۲۰ گرم بر مترمربع است.

مغربی تاکید کرد: از آنجا که در استان زنجان ده‌ها تولیدکننده فلز روی وجود دارد، خوشبختانه در تامین آن با چالش خاصی مواجه نیستیم. ضمن اینکه قیمت این فلز بر اساس قیمت‌های جهانی خریداری می‌شود. در حال حاضر، به طور متوسط به ازای تولید هر تن ورق گالوانیزه، حدود ۲۵ کیلوگرم فلز روی را مورد استفاده قرار می‌دهیم. اگر طبق پروانه بهره‌برداری ۹۵ هزار تن ورق گالوانیزه در هر سال تولید کنیم، به دو هزار و ۴۰۰ تن روی در هر سال نیاز خواهیم داشت که با توجه به توانایی تولید آن در کشور، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

بازارهای صادراتی، تشنه ورق گالوانیزه

مدیر کارخانه شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز عنوان کرد: به طور معمول ضخامت‌های ۰٫۵ و ۰٫۶ میلی‌متر در صنایع لوازم خانگی و تولید کولرهای آبی، ورق‌های ۰٫۷ و ۰٫۸ میلی‌متر در ساخت عرشه‌های فولادی و ساختمان‌سازی، ضخامت‌های یک تا ۱٫۵ میلی‌متر در صنایع تاتکرسازی، ضخامت‌های ۱٫۵ تا دو میلی‌متر در تولید تانکرهای ضخیم‌تر و در نهایت، ورق‌های با ضخامت دو تا سه میلی‌متر در ساخت سازه‌های فلزی سبک به کار می‌رود.

وی در خصوص نحوه فروش در بازار داخلی و صادراتی، خاطرنشان کرد: عمده فروش شرکت به تجار بزرگ انجام می‌شود و به دلیل مقیاس بالای تولید نمی‌توانیم خود را درگیر مصرف‌کنندگان کوچک و خرد کنیم. در منطقه آذربایجان، عمده مصرف‌کنندگان ورق گالوانیزه تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند و با توجه به تقاضای بالای آن‌ها برای ورق گالوانیزه، امیدواریم بتوانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها باشیم. البته سفارش‌های صادراتی نیز دریافت کردیم اما به دلیل تازه‌کار بودن شرکت در زمینه تولید، قصد داریم ابتدا بازار داخلی را پوشش دهیم.

مغربی ادامه داد: به دلیل قرارگیری شرکت در شمال غرب کشور، مزایا و معایبی برای شرکت به وجود آمده است. از یک سو فاصله شرکت با شرکت فولاد مبارکه یعنی بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه زیاد است و همین امر، هزینه حمل و نقل مواد اولیه را افزایش می‌دهد؛ اما از سوی دیگر، نزدیکی به بازارهای صادراتی و همسایگان این خطه از کشور، نقطه قوت شرکت محسوب می‌شود. شمال عراق، شرق ترکیه، آذربایجان و ارمنستان ازجمله کشورهایی هستند که مقاصد بسیار خوبی برای صادرات ورق‌های گالوانیزه ضخیم محسوب می‌شوند. در حال حاضر، از دو کشور ارمنستان و آذربایجان سفارش‌های زیادی دریافت کرده‌ایم و به طور حتم یکی از سیاست‌های اصلی شرکت ورود به عرصه صادرات خواهد بود.

وی با اشاره به چالش‌های صادرات، تصریح کرد: در صورتی که شرایط سیاسی و اقتصادی کشور با همسایگان بهبود یابد، شرکت‌های صادرکننده از این وضعیت منفعت خواهند برد. در حال حاضر، یکی از مشکلات عدیده صادرکنندگان، انتقال ارز به کشور است؛ زیرا خریدار در گام نخست صادرات، خواهان باز شدن اعتبار اسنادی (ال‌سی) است که هم‌اکنون به دلیل تحریم‌ها و عدم ارتباطات بانکی، صادرکنندگان با محدودیت صادراتی مواجه شده‌اند. با این وجود، آن‌ها باید با روش‌های دیگری ارز حاصل از صادرات را به کشور انتقال دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1203

نوشته‌های مشابه