• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز مطرح کرد:

خطر تعطیلی صنعت کانکس‌سازی در ایران

  • کد خبر : 8649
  • 14 دی 1398 - 15:19
خطر تعطیلی صنعت کانکس‌سازی در ایران
مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز یکی از تولیدکنندگان کانکس، گفت: به دلیل کاهش فعالیت‌های عمرانی، تولید کانکس نیز کاهش پیدا کرده است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، ناچار به تعطیلی کارخانه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز یکی از تولیدکنندگان کانکس، گفت: به دلیل کاهش فعالیت‌های عمرانی، تولید کانکس نیز کاهش پیدا کرده است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، ناچار به تعطیلی کارخانه خواهیم بود.

مهرداد محمد علیزاده رامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت آذرپارلای تبریز، اظهار داشت: ورق‌های گالوانیزه و گالوانیزه رنگی را تنها به صورت ساندویچ پانل خریداری می‌کنیم و با استفاده از آن‌ها، اقدام به ساخت کانکس‌های اداری، مسکونی، نگهبانی، ویلایی و… می‌کنیم.

وی افزود: ساندویچ پنل مورد نیاز خود را به طور مستقیم از تولیدکنندگان این محصول خریداری می‌کنیم و آن‌ها را طی فرآیندی بر اساس ابعاد مورد نظر، برش می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز اضافه کرد: در تمام کشور خرید ورق رنگی در قالب ساندویچ پنل، به صورت متر مربعی انجام می‌شود و قیمت ورق گالوانیزه رنگی به طور متوسط حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع است. ورق گالوانیزه رنگی، ارزان‌ترین ورق برای ساخت کانکس محسوب می‌شود؛ گرچه قیمت آن در یکی دو سال اخیر حداقل سه برابر شده است.

علیزاده رامی در خصوص نحوه تولید کانکس، ابراز کرد: عمده ساندویچ پانل دریافتی شرکت به صورت پروفیل است و ضخامت ورق رنگی گالوانیزه آن بین ۰٫۴ تا ۰٫۶ میلی‌متر است. البته پیش از این، ورق با ضخامت ۰٫۷ میلی‌متر را استفاده می‌کردیم اما به دلیل سنگینی احتمالی و افزایش قیمت در واحد متر مربع، ورق با ضخامت‌های پایین‌تر را جایگزین کردیم.

وی در ادامه گفت: ما همواره از ورق‌های رنگی درجه یکی استفاده می‌کنیم که از شرکت‌های حاضر در تبریز تامین می‌شوند. البته در گذشته تعداد تامین‌کنندگان نسبتا زیاد بود و فعالیت در این زمینه‌ رونق فراوانی داشت اما برخی از آن‌ها به تدریج تعطیل شدند و اکنون دو یا سه کارخانه در زمینه تولید پروفیل و ساندویچ پانل رنگی فعالیت می‌کنند.

با پروژه‌های عمرانی نفس می‌کشیم!

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز با بیان اینکه شرایط تولید خوب نیست، عنوان کرد: در حال حاضر از ۱۰ درصد توان و پتانسیل شرکت استفاده می‌کنیم و اگر وضع به همین منوال پیش برود، باید تا یک سال دیگر فعالیت خود را تعطیل کنیم. در سال‌های نه چندان دور تعداد پرسنل شرکت ما به ۲۰۰ نفر می‌رسید اما اکنون به ۱۵ نفر کاهش یافته است!

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز گسترش پروژه‌های عمرانی را بر وضعیت صنعت کانکس‌سازی موثر دانست و تصریح کرد: عمده متقاضیان کانکس‌ها، شرکت‌های ساختمانی هستند؛ زیرا این شرکت‌ها در دوره فعالیت‌های عمرانی خود، کانکس‌ها را در محل پروژه جهت انجام امور اداری و خوابگاه کارگران نصب می‌کنند. به دلیل کاهش فعالیت‌های عمرانی و توقف بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز، بازار تولید کانکس به شدت رو به افول رفته است. نکته مهم دیگر اینکه سه سال قبل قیمت هر متر مربع کانکس حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان به ازای هر متر مربع بود که با افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه، این میزان به دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع می‌رسد. این در حالی است که اکنون قیمت هر کانکس یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع است. حتی قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مربع نیز توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر سود شرکت تقریبا به صفر رسید و تولیدکنندگان کانکس عمدتا وارد حاشیه زیان شدند. تعداد زیادی از کانکس‌سازان به همین دلیل فعالیت خود را کاهش دادند و برخی دیگر تولید کانکس به روش‌های غیر معمول را برگزیدند که متاسفانه تعداد این شرکت‌ها کم نیست. برخی دیگر نیز برای ماندن در عرصه تولید، از کیفیت محصولات خود کاسته‌اند. با این وجود، تولیدکنندگان معتبر که کانکس با کیفیت تولید می‌کنند، با معضلات متعددی مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز با اشاره به کاهش شدید بودجه عمرانی کشور در سال‌های اخیر، بیان کرد: شرکت‌های ساختمانی و راهسازی به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی کانکس به تدریج از فعالیت دست کشیدند و در نتیجه، بازار فروش کانکس از دست رفته است. این شرکت‌ها نه تنها دیگر خریدار کانکس نیستند بلکه خود ناچار به فروش کانکس‌هایی شدند که پیش از این از خریداری کرده بودند.

یک زلزله بازار را می‌لرزاند!

علیزاده رامی اضافه کرد: علت از بین رفتن دیگر بازار فروش کانکس، حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل است. در زمان حوادث طبیعی بسیاری از کانکس‌‌سازان به سرعت وارد عمل می‌شوند تا محصولات خود را به فروش برسانند اما پس از اسکان زلزله‌زدگان در منازل، کانکس‌های مستعمل مجددا با قیمت‌های بسیار نازل به فروش می‌روند.

وی تصریح کرد: در فرآیند فروش کانکس توسط شرکت‌های عمرانی یا حادثه‌دیدگان دیگر قیمت فروش مطرح نیست و متاسفانه کانکس به پایین‌ترین قیمت ممکن به فروش می‌رسد. به طوری که در این هنگام ممکن است یک کانکس با قیمت ۱۰ میلیون تومان حتی به قیمت دو میلیون تومان نیز فروخته شود. همواره این اتفاق باعث برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز اذعان کرد: متاسفانه در زمان حوادث طبیعی برای تولید کانکس دیگر کیفیت مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ زیرا زمان برای تولید کانکس جهت اسکان حادثه‌دیدگان بسیار کم است. کانکس‌سازهایی که کیفیت، سرلوحه کار آن‌ها قرار دارد، زمان طولانی‌تری را برای تولید نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر از این فضا استفاده می‌کنند و حتی ۲۰ روزه تا یک ماهه نیز کانکس‌های بی‌کیفیت را به حادثه‌دیدگان تحویل می‌دهند. در این فضا حتی یک جوشکار نیز می‌تواند به سرعت به کانکس‌سازی بپردازد!

لزوم فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی

مدیرعامل شرکت آذرپارلای تبریز با بیان اینکه اقتصاد به صورت هرمی است، خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‌های عمرانی دچار وقفه شوند، به تدریج حلقه‌های بعدی زنجیره تولید نیز دچار وقفه در تولید خواهند شد و در نهایت کل اقتصاد کشور ضربه خواهد دید. ضمن اینکه فعالیت‌های عمرانی باعث گردش چرخ اقتصاد کشور می‌شود، اگر بودجه پروژه‌های عمرانی به همین صورت کاهش یابد، به تدریج بسیاری از صنایع مرتبط حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8649

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید