• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی سبلان

کیفیت ورق‌های رنگی دچار افت شده است

  • کد خبر : 1219
  • 12 دی 1398 - 18:36
کیفیت ورق‌های رنگی دچار افت شده است
مدیرعامل گروه صنعتی سبلان، یکی از تولیدکنندگان یخچال‌های خودروهای باری، گفت: در گذشته کیفیت ورق‌های رنگی تولید داخل بالاتر بود اما اکنون، مشاهده می‌شود که این ورق‌ها پس از گذشت مدتی دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان، یکی از تولیدکنندگان یخچال‌های خودروهای باری، گفت: در گذشته کیفیت ورق‌های رنگی تولید داخل بالاتر بود اما اکنون، مشاهده می‌شود که این ورق‌ها پس از گذشت مدتی دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شوند.

علی آبداری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص تولیدات شرکت گروه صنعتی سبلان، اظهار داشت: شرکت ما یکی از تولیدکنندگان یخچالهای خودروهای باری در سایزهای گوناگون است که از ورق‌های سفید رنگ گالوانیزه از سایز ۰٫۵ تا ۱٫۶ میلیمتر استفاده می‌کنیم. ورق مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین میکنیم که عمدتا تولید شده در شرکت فولاد مبارکه است.

وی افزود: ورق‌ها را به صورت رول خریداری می‌کنیم و با توجه وجود دستگاه‌های رول‌بازکن و برش، ورق‌های رنگی را به سایزهای دلخواه برش می‌دهیم، سپس با دستگاه مختص فرم‌دهی، بدنه یخچال خودرو را تولید می‌کنیم.

کیفیت پایین ورق‌های رنگی

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان با بیان اینکه در کشور ما در حال حاضر کیفیت ورق مصرفی میان تولیدکنندگان یخچال‌های خودرو از اهمیت کمی برخوردار است، اذعان کرد: تنها دسترسی به ورق برای تولیدکنندگان این حوزه اهمیت دارد. زیرا رقابت برای دریافت ورق بسیار زیاد و عرضه نسبتا کم است. با این حال، ورقهای رنگی تولید داخل از ورق‌های چینی کیفیت بالاتری دارد.

آبداری اضافه کرد: در حال حاضر، ورقهای تولید داخل از کیفیت نسبتا پایینی برخوردار هستند. زیرا این ورقها بعضا پس از مدت کوتاهی که در معرض آفتاب و باران قرار می گیرند، دچار زنگزدگی میشوند اما به دلیل اینکه به ورق با کیفیتتری دسترسی نداریم، ناچار هستیم از این ورقها برای تولید محصول استفاده کنیم.

وی در توضیح پایین بودن کیفیت ورق‌ها، عنوان کرد: متاسفانه ورقها از محل برش دچار زنگ زدگی میشوند؛ به طوری که در برخی مواقع که ورق یا یخچال به مدت طولانی در انبار یا محوطه باقی میمانند، از محل برش و جوش، زنگ می‌زند. حتی مشاهده می‌شود در برخی مواقع رنگ از ورق جدا شده و کیفیت یخچال نیز به تبع آن کاهش یافته است. با این حال، ورق‌ها هنگام خم‌کاری و فرم‌دهی دچار مشکل نمی‌شوند و رنگ بدون تغییر باقی می‌ماند.

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان ادامه داد: پس از اینکه ورق دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی رنگ شد، باید دوباره کل آن را رنگ کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم تنها بخش زنگ‌زده را مجددا رنگ کنیم، دودستگی میان رنگ جدید و قدیمی پدید می‌آید و چندان مطلوب شرکت و مشتریان نیست.

آبداری تصریح کرد: برای تولید یخچال، عموما ورق رنگی را به صورت صاف مورد استفاده قرار می‌دهیم و تنها در برخی مواقع بنا به سفارش مشتریان، ممکن است تغییراتی در ورق رخ دهد.

وی بزرگ‌ترین مشکل صنعت یخچال‌سازی خودرو را تامین مواد اولیه دانست و خاطرنشان کرد: ورق رنگی و پلی‌اورتان مهم‌ترین مواد اولیه تولید یخچال ماشین محسوب می‌شوند. ممکن است بتوانیم برای مدت یک یا دو ماه مواد اولیه خود را از بازار داخلی یا حتی واردات تامین کنیم اما به راستی هیچ اطمینانی نسبت به تامین مواد اولیه وجود ندارد و حتی ممکن است مواقعی بازار دچار کمبود شود.

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان اذعان کرد: ممکن است برندی که مواد اولیه آن اکنون در بازار وجود دارد، طی یکی دو ماه آینده وجود نداشته باشد. تغییر مواد اولیه در صنعت یخچال‌سازی بسیار مهم است و باعث وارد آمدن زیان‌های هنگفتی به تولیدکنندگان می‌شود. در این شرایط تولیدکنندگان ممکن است برای یکی دو مرتبه زیان‌های ناشی از تغییرات برند مواد اولیه را تحمل کنند اما در طولانی‌مدت قادر به تولید با زیان نخواهند بود.

بازار مصرف بسیار ضعیف است

آبداری با بیان اینکه بازار مصرف یخچال‌های خودرو طی چند سال اخیر به شدت تضعیف شده است، عنوان کرد: تولید یخچال‌های خودرو در چند سال اخیر به طور محسوسی کاهش یافته که در حقیقت افزایش قیمت مواد اولیه و به تبع آن محصول نهایی باعث ایجاد چنین وضعیتی شده است.

وی اضافه کرد: چند سال قبل قیمت هر یخچال برای نیسان باری حدود سه میلیون تومان و قیمت خود نیسان نیز حدود ۱۰ میلیون تومان بود. در آن زمان بسیاری از افراد می‌توانستند این دو محصول را خریداری و با آن امرار معاش کنند. در حال حاضر قیمت هر نیسان به ۱۰۰ میلیون تومان و یخچال آن به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. طبیعی است که در این شرایط بسیاری از افراد قادر به خرید آن نخواهند بود. بر اساس چنین شرایطی، بازار کار تولیدکنندگان یخچال خودرو نیز رفته رفته از دست خواهد رفت.

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان با اشاره به افزایش تولیدکنندگان یخچال، تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر تعداد تولیدکنندگان یخچال نیز به طور غیر منتظره‌ای افزایش یافته و به نوعی شاهد رقابت منفی میان این تولیدکنندگان هستیم.

آبداری در خصوص تکنولوژی مناسب صنعت یخچال‌سازی، بیان کرد: صنعت تولید یخچال‌های خودرو در کشور به جایگاه خوبی رسیده و تولیدات داخلی در این زمینه قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی، به ویژه محصولات کشور ترکیه است. گرچه به نظر می‌رسد کیفیت ورق مصرفی در ترکیه از ورق‌های تولید داخل بالاتر است؛ اما تولیدکنندگان ایرانی برای تولید یخچال‌های مدرن با همین شرایط و امکانات، توانایی بالاتری دارند.

وی در ادامه اذعان کرد: ۲۰ سال قبل، از ورق‌هایی برای تولید یخچال استفاده می‌کردیم که می‌توانست سرمایی تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر را ایجاد کند که حتی پس از خاموش شدن یخچال، شرایط سرما حدود حداقل ۱۰ ساعت باقی می‌ماند اما با مواد اولیه کنونی، حتی با تجربه ۲۵ ساله در تولید یخچال، نمی‌توانیم اتاقی بسازیم که دمای آن از ۲۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر فراتر رود و بیش از پنج ساعت شرایط فریز را نگه دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی سبلان در پایان ناپایداری اقتصادی را ازجمله آفت‌های تولید دانست و خاطرنشان کرد: افزایش یا کاهش قیمت ارز باعث تغییر شرایط بازار می‌شود. در هنگام نوسان، بسیاری از عرضه‌کنندگان از ارائه محصول در بازار خودداری می‌کنند و شرایط برای مصرف‌کنندگان سخت می‌شود. ضمن اینکه نوسانات قیمتی به ویژه برای قراردادهای بلندمدت، معمولا زیان‌دهی را به همراه دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1219

نوشته‌های مشابه