• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین

تقاضای ورق رنگی بستگی به نوسان نرخ ارز دارد

  • کد خبر : 1232
  • 17 دی 1398 - 19:14
تقاضای ورق رنگی بستگی به نوسان نرخ ارز دارد
مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین گفت: نوسانات نرخ ارز مستقیما روی بازار ورق رنگی تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که در هنگام افزایش نرخ ارز، متقاضیان به دنبال خرید ورق رنگی هستند اما در مقابل، کاهش نرخ ارز باعث می‌شود تا کارخانه‌ها عرضه خود را متوقف کنند.

مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین گفت: نوسانات نرخ ارز مستقیما روی بازار ورق رنگی تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که در هنگام افزایش نرخ ارز، متقاضیان به دنبال خرید ورق رنگی هستند اما در مقابل، کاهش نرخ ارز باعث می‌شود تا کارخانه‌ها عرضه خود را متوقف کنند.

امین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص بازار ورق رنگی در کشور، اظهار داشت: وضعیت بازار ورق رنگی با نوسان نرخ ارز تغییر می‌کند؛ به طوری که با افزایش نرخ ارز، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شروع به انجام معامله می‌کنند اما در هنگام کاهش نرخ ارز، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. این موضوع به دلیل آن اتفاق می‌افتد که از یک سو، تولیدکنندگان به امید افزایش قیمت در هنگام افزایش نرخ ارز شروع به عرضه محصول خود می‌کنند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز به دلیل نگرانی از رشد نرخ ارز در آینده و عدم توانایی در خرید احتمالی، خریدهای خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال جاری شاهد رشد نرخ ارز در بازار بودیم اما به دلیل نبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، معامله‌ای در زمینه ورق رنگی صورت نگرفت. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز افزایش یابد و به تبع آن، قیمت ورق رنگی نیز با رشد مواجه شود. زیرا باید به رشد نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی انواع محصولات فولادی ازجمله ورق رنگی را نیز اضافه کرد که احتمالا این اتفاق در اواسط دی ماه رخ خواهد داد. ضمن اینکه بازار از وضعیت رکود خارج شده و تقاضا برای ورق رنگی افزایش یافته است.

مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین اضافه کرد: قیمت ورق رنگی از قیمت ورق پایه آن یعنی گالوانیزه تبعیت می‌کند  و بر اساس قیمت ورق گالوانیزه به همراه اجرت رنگ روی آن محاسبه می‌شود. با این وجود، قیمت ورق‌های رنگی با ضخامت نازک، گران‌تر از ورق‌های ضخیم‌تر هستند.

صادقی تصریح کرد: در حال حاضر، قیمت ورق رنگی تولید داخل و ضخیم‌تر از ۰٫۴ میلی‌متر، حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و نازک‌تر از آن یعنی وارداتی از چین حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

وی با اشاره اینکه تقسیم‌بندی بازار در مورد ورق‌های رنگی عموما بر اساس عرض، ضخامت و رنگ است، بیان کرد: تمام ورق‌های رنگی موجود در بازار از نوع گالوانیزه هستند. بنابراین از نظر گرید یا آلیاژ تقسیم‌بندی خاصی برای ورق رنگی وجود ندارد. در حال حاضر، رنگ‌های آبی، قرمز، سفید و نارنجی، جزو پرمتقاضی‌ترین رنگ‌های ورق‌های رنگی هستند اما رنگ‌های دیگری نیز وجود دارند که بسته به سفارش مشتریان یا از خارج وارد شده و یا در داخل تولید می‌شوند. تقسیم‌بندی بر اساس ضخامت نیز اصولا به دو دسته نازک‌بار و ضخیم‌بار انجام می‌شود که نازک‌بارها ضخامتی کمتر از ۰٫۴۰ میلی‌متر دارند و بیشتر از آن ضخیم‌بار هستند. با این وجود، عرض ورق نیز یکی دیگر از ملاک‌ها برای تقسیم‌بندی ورق‌های رنگی به شمار می‌رود.

مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین در خصوص ضخامت‌های ورق‌های رنگی موجود در بازار اظهار کرد: این نوع ورق‌ها از ضخامت ۰٫۱۴ تا ۰٫۸ میلی‌متر در بازار وجود دارند اما موجودی ورق‌های ضخیم‌تر از آن در بازار بسیار کم است و اصولا متقاضیان به دنبال ورق‌های نازک‌تر هستند.

صادقی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌های فولاد مبارکه، هفت الماس و تولیدکنندگان چینی، بیشترین حجم ورق‌های رنگی در بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود، ضخامت ورق‌های وارداتی بسیار خاص هستند. ضمن اینکه عمده ورق‌های رنگی نازک برای مصرف‌کنندگان داخلی، از کشورهای دیگر و عموما از چین وارد می‌شود؛ زیرا تولیدکنندگان کشور به دلایل تکنولوژیکی و اقتصادی هنوز به صورت فعال به حوزه تولید ورق‌های گالوانیزه نازک (یعنی کمتر از ۰٫۴ میلی‌متر) که ماده اولیه ورق رنگی محسوب می‌شوند، وارد نشده‌اند

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق رنگی در کشور، ترجیح می‌دهد ورق‌های ضخیم‌تر از ۰٫۴۵ میلی‌متر را تولید کند. همچنین شرکت هفت الماس نیز در موارد معدودی به تولید ورق رنگی با ضخامت ۰٫۳۵ میلی‌متر پرداخته است و اساسا تولید این ورق‌ها تنها در صورتی انجام می‌شود که حجم سفارش از سوی متقاضیان به اندازه‌ای زیاد باشد که تولید آن برای فولادسازان صرفه اقتصادی داشته باشند. بنابراین با توجه به وضعیت بازار مصرف، بعید به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان به حوزه ورق‌های رنگی نازک وارد شوند.

مدیر تیم ورق فولادی در آهن آنلاین در خصوص تقاضای ورق رنگی در بازار، عنوان کرد: در حال حاضر، سوله‌سازان بیشترین متقاضیان ورق رنگی محسوب می‌شوند که برای تولید سقف و دیواره سوله‌ها این نوع ورق‌ها را استفاده می‌کنند. پس از آن، تولیدکنندگان لوازم خانگی متقاضی ورق رنگی برای تولید در و بدنه لوازمی مانند یخچال هستند. لازم به ذکر است که عمده ورق‌های رنگی ضخیم‌تر از ۰٫۴ میلی‌متر توسط سوله‌سازان و تولیدکنندگان ساندویچ پنل و نازک‌تر از ۰٫۴ میلی‌متر توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی خریداری می‌شود. البته ورق‌های ضخیم‌تر از ۰٫۷ میلی‌متر نیز بعضا توسط برخی از خودروسازان مصرف می‌شود؛ هرچند که میزان سفارش آن‌ها از بازار کم است و خودروسازان ورق رنگی را عمدتا مستقیما از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1232

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است