• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افزایش قیمت طلا در پی انتظار برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

  • کد خبر : 12611
  • 25 بهمن 1401 - 6:57
افزایش قیمت طلا در پی انتظار برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو
قیمت طلا طی دو ماه گذشته افزایش یافته است؛ چراکه انتظار می‌رود فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا با کاهش نرخ بهره، موجبات افزایش قیمت این فلز گران‌بها را فراهم کند.

قیمت طلا طی دو ماه گذشته افزایش یافته است؛ چراکه انتظار می‌رود فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا با کاهش نرخ بهره، موجبات افزایش قیمت این فلز گران‌بها را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از روزنامه «Financial Times»، قیمت طلا از روز سوم نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است و به یک هزار و ۹۰۰ دلار در هر اونس تروا رسیده که بالاترین میزان از ماه آپریل ۲۰۲۲ است.

این افزایش در حالی اتفاق می‌افتد که بازار به طور فزاینده‌ای انتظار دارد که فدرال رزرو سرعت افزایش هزینه‌های اخذ وام خود را با کاهش تورم پایین بیاورد. نرخ‌های بهره بالاتر باعث می‌شود طلا که برخلاف اوراق قرضه هیچ بازدهی منظمی ندارد، جذابیت کمتری داشته باشد.

به گفته تحلیلگران بانک «Emirates NBD»، انتظار گسترده بازار مالی مبنی بر اینکه فدرال رزرو باید از سیاست‌های مالی انقباضی عقب‌نشینی کند، موجب گرایش به سوی بازار طلا می‌شود. این در حالی است که فدرال رزرو هنوز هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست‌های اعمالی خود در این خصوص بروز نداده‌ است.

تحلیلگران همچنین افزودند که کندتر شدن رشد نرخ بهره فدرال رزرو در مقایسه با سایر بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا، با در نظر گرفتن افزایش ارزش دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ می‌تواند آن را تحت تاثیر روند نزولی قرار دهد. کاهش ارزش دلار به نفع کالاهای با ارزشی از جمله طلا است؛ چراکه خریداران خارج از ایالات متحده آمریکا می‌توانند با قیمت پایین‌تری طلا را خریداری کنند.

بررسی آخرین دوره ۵۰ روزه طلا در سال ۲۰۲۲ از زمان شیوع ویروس کرونا که بازارهای جهانی را در سال ۲۰۲۰ تکان داد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها به بالای دو هزار دلار در هر اونس تروا رسید که بالاترین میزان از زمان شروع ویروس کرونا است.

قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ پس از ثبت رکورد در ماه مارس به شدت کاهش یافت زیرا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در کنار تقویت ارزش دلار به‌ واسطه رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا به منظور مهار تورم نرخ بهره را افزایش دادند.

این موضوع با کاهش تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا برای دومین سال متوالی بر تمایل سرمایه‌گذاران به منظور خرید طلا تاثیر گذاشت.

به گفته شورای جهانی طلا به عنوان یک نهاد تجاری، سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۲ حدود سه میلیارد دلار صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا با پشتوانه فیزیکی به فروش رساندند که با کاهش ۳٫۴ درصدی به حدود ۲۰۲٫۷ میلیارد دلار از دارایی‌های جهانی در پایان ماه دسامبر رسید.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به سرعت بالای اقدام بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا جهت افزایش نرخ بهره به دلیل میزان بی‌سابقه حجم خرید طلا از سوی بانک مرکزی و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و با توجه به کاهش ارزش ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌های فناورمحور، قیمت طلا همچنان انعطاف‌پذیر است.

بانک جمهوری خلق چین پس از ارائه اولین گزارش در ماه نوامبر ۲۰۲۲ مبنی بر خرید ماهانه ۳۲ تن طلا در بیش از سه سال گذشته، اعلام کرد که ۳۰ تن طلای دیگر در ماه دسامبر ۲۰۲۲ خریداری کرده است.

اکنون معامله‌گران به دنبال نشانه‌هایی هستند که با بررسی میزان پایداری تورم بتوانند گستردگی چشم‌انداز سیاست پولی را بسنجند.

شرکت «MKS PAMP» میانگین قیمت طلا را یک هزار و ۸۸۰ دلار در هر اونس تروا در سال ۲۰۲۳ با پتانسیل افزایش قیمت در صورت تداوم نوسانات در بازارهای مالی، رشد کمتر اقتصاد جهانی یا کاهش سریع‌تر تورم پیش‌بینی می‌کند.

قیمت طلا بر اساس رویکرد انقباضی فدرال رزرو که به دنبال کاهش تورم بوده، روند نزولی به خود گرفته است. بنابراین افزایش قیمت آن با توجه با این مسئله از یک سطحی بالاتر نخواهد رفت.

با این حال، جیمز استیل، تحلیلگر کهنه‌کار فلزات گران‌بهای بانک «HSBC» بیان کرد که تقاضای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی برای خرید طلا به ویژه برای جواهرات، زمانی که قیمت‌ها بیشتر از این سطح افزایش می‌یابد، تاثیری وارونه دارد و رشد بالقوه قیمت طلا را محدود می‌کند.

برخی هشدار می‌دهند که سیاست مالی انقباضی فدرال رزرو تا حد زیادی بر این قیمت‌گذاری‌ها تاثیر خواهد گذاشت. تحلیل‌گران بانک «RBC» هشدار دادند که انتظارات بازار از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از اواسط سال ۲۰۲۳ یک نتیجه قابل پیش‌بینی و حتمی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12611

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.