• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان کرمانشاه:

افزایش قیمت مس، باعث تعطیلی واحد سیم و کابل شد

  • کد خبر : 2999
  • 22 دی 1398 - 17:36
افزایش قیمت مس، باعث تعطیلی واحد سیم و کابل شد
مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان کرمانشاه گفت: در چند سال گذشته به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت فلزات و نرخ ارز، فعالیت برخی تولیدکنندگان سیم و کابل با مشکل مواجه شد و ما نیز از این قضیه مستثنی نبودیم و در حال حاضر، توانایی مالی احیای واحد تولید سیم و کابل خود را نداریم.

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان کرمانشاه گفت: در چند سال گذشته به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت فلزات و نرخ ارز، فعالیت برخی تولیدکنندگان سیم و کابل با مشکل مواجه شد و ما نیز از این قضیه مستثنی نبودیم و در حال حاضر، توانایی مالی احیای واحد تولید سیم و کابل خود را نداریم.

باباجان احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت صنایع روشنایی نورفروزان از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرده و کارخانه آن از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول مربوط به تولید سیم و کابل می‌شود و در واحد بعدی تابلوهای برق را تولید می‌‌کنند. برای سه شیفت کاری واحد تولید سیم و کابل، ۴۰ میلیون تومان سرمایه لازم است و در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه و کمبود سرمایه، فعالیت این واحد تولیدی تعطیل شد و در حال حاضر، تنها واحد تولید تابلوهای برق فعالیت دارد.

وی افزود: از مواد اولیه عمده مورد نیاز برای تولید تابلوهای برق می‌توان به ورق‌های روغنی و مس اشاره کرد. از مس به دلیل مقاومت و رسانایی بالای برق، برای ساخت مقره، فیوز مینیاتوری و تسمه در تابلوهای برق‌ استفاده می‌شود. این مواد را نیز از بازار داخلی تهیه می‌کنیم. به طور کلی، تابلو برق در سیستم برق‌کشی ساختمان، وظیفه کنترل، حفاظت و اندازه‌گیری میزان آمپر و ولتاژ برق را بر عهده دارد. عمده مصرف‌کنندگان محصولات ما، شرکت‌های داخلی هستند و تا کنون صادرات نداشته‌ایم. لازم به ذکر است، تابلوهای برق در بخش مسکن کاربرد فراوانی دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان در خصوص مشکلات صنعت تابلو برق و سیم و کابل، عنوان کرد: صنعت تابلو برق در ایران با مشکل حادی روبه‌رو نیست؛ چراکه اغلب مواد اولیه آن داخلی بوده و ما نیز سرمایه لازم جهت تولید این محصول را داریم اما در صنعت سیم و کابل مشکلات بسیاری وجود دارد. ازجمله معضل مهم این صنعت، کمبود سرمایه است که در این زمینه هیچ حمایتی از دولت و ارگان‌های مربوطه دریافت نکردیم.

احمدیان در رابطه با چشم‌انداز واحد تولیدی سیم و کابل، تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به اقتصاد کشور، هیچ امیدی به آینده صنعت سیم و کابل نداریم. ما پیش از تعطیلی کارخانه سیم و کابل، انواع سیم با ولتاژهای ۱٫۵، ۴، ۶ آمپر که در رده کابل‌های فشار ضعیف قرار دارند را تولید می‌کردیم. برای تولید این محصول از مس با درصد خلوص بالا و PVC استفاده می‌کردیم. مس را از شرکت دنیای مس و شرکت افق البرز در بورس کالا، تهیه و مواد پلیمری را از شرکت‌ها داخلی تامین می‌کردیم. در دو سال اخیر به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مس، تولید ما با بحران جدی مواجه شد و به دلیل کمبود سرمایه از ادامه تولید باز ماندیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در تمام کشورها در چنین شرایطی، دولت به کمک تولیدکننده می‌شتابد اما در ایران دولت فقط وعده وعید می‌دهد و هیچ قولی را عملی نمی‌کند. سیستم بانکی بدترین ظلم را در حق تولیدکنند‌ه‌ها می‌کند؛ چراکه بهره‌های سرسام‌آور تسهیلات بانکی از عهده کارخانه‌های خصوصی برنمی‌آید. در حال حاضر، به دو میلیارد سرمایه نیاز داریم تا مجموعه سیم و کابل را بتوانیم به دوران اوج بازگردانیم. این میزان سرمایه از عهده ما خارج است مگر اینکه با افراد دیگری شریک شویم که این امر نیز مشکلات خاص خود را دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان با اشاره به اهمیت علم و تکنولوژی در صنعت، تصریح کرد: بحث تکنولوژی و تجهیزات از با اهمیت‌ترین موضوعات در امر تولید است که در نوع کیفیت محصولات تاثیر مستقیم می‌گذارد. تکنولوژی و خط تولید مدرن نقش موثری در صنعت سیم و کابل و در تابلو برق‌های فشار قوی دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2999

نوشته‌های مشابه