• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک:

شرکت‌های تولیدکننده فولاد مطالبات ما را پرداخت نمی‌کنند

  • کد خبر : 5559
  • 29 بهمن 1398 - 16:14
شرکت‌های تولیدکننده فولاد مطالبات ما را پرداخت نمی‌کنند
مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک گفت: یکی از محصولاتی که در شرکت ما تولید می‌شود مقاطع آلومینیومی است که برای اکسیژن‌زدایی در صنایع فولادی به کار می‌رود اما به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، تمایلی به همکاری و تولید این محصول نداریم البته شرکت‌های فولادی برای خرید این مواد مناقصاتی را برگزار می‌کنند که برای پیروز شدن در آن‌ها باید محصولات تولیدی را با قیمت پایین عرضه کنیم. به همین دلیل شرکت آریا کابل فدک تمایلی به شرکت در مناقصات شرکت‌های فولادی ندارد زیرا نمی‌توان محصول باکیفیت را با قیمت پایین تولید کرد.

مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک گفت: یکی از محصولاتی که در شرکت ما تولید می‌شود مقاطع آلومینیومی است که برای اکسیژن‌زدایی در صنایع فولادی به کار می‌رود اما به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، تمایلی به همکاری و تولید این محصول نداریم البته شرکت‌های فولادی برای خرید این مواد مناقصاتی را برگزار می‌کنند که برای پیروز شدن در آن‌ها باید محصولات تولیدی را با قیمت پایین عرضه کنیم. به همین دلیل شرکت آریا کابل فدک تمایلی به شرکت در مناقصات شرکت‌های فولادی ندارد زیرا نمی‌توان محصول باکیفیت را با قیمت پایین تولید کرد.

سعید متوسل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آریا کابل فدک از سال ۱۳۸۷ در زمینه تولید شمش آلومینیومی آلیاژی، مفتول آلومینیومی و مس و مقاطع آلومینیومی فعالیت خود را آغاز کرد و سالی ۵۵ هزار تن شمش آلومینیومی آلیاژی تولید می‌کنیم.

وی بیان کرد: با موانع و مشکلات بسیار زیادی در زمینه تولید شمش آلومینیومی آلیاژی مواجه هستیم که شامل نوسانات قیمت مواد اولیه در کشور، تحریم‌های فلزات خام، تهیه و تامین ارز برای خرید و واردات مواد اولیه ضروری، عدم ارتباط بانکی و مالی با سایر کشورهای تولیدکننده مواد اولیه و … است.

مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک توضیح داد: اصلی‌ترین متقاضیان محصولات تولیدی شرکت آریا کابل فدک، شرکت‌های تولیدکننده خودرو هستند که در دو سال اخیر، به دلیل کاهش میزان فعالیت این شرکت‌ها و وضع تحریم‌ها، میزان تقاضا برای خرید محصولات تولید شده شرکت ما نیز حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

متوسل عنوان کرد: قراضه مورد استفاده برای تولید شمش آلیاژی بسیار کم است که البته میزان مصرف قراضه به سفارش مشتری بستگی دارد و معمولا بین ۸ تا ۱۲ درصد مواد اولیه تولید شمش آلیاژی را قراضه تشکیل می‌دهد؛ همچنین نوع آنالیز نیز در میزان استفاده از ضایعات مهم و تعیین کننده است، در برخی از آنالیزها نمی‌توانیم از ضایعات استفاده کنیم.

وی مطرح کرد: قراضه شناسنامه‌دار در کشور وجود ندارد اما در کارخانه، آنالیز قراضه‌های خریداری شده را ذوب و با دستگاه کوانتومتر تعیین می‌کنیم، به این خاطر که ضایعات آلومینیومی خریداری شده باید همگن باشند و شرکت آریا کابل فدک نمی‌تواند شمش‌های ضایعاتی با خلوص متفاوت تولید کند.

خرید شمش‌های ضایعاتی عراقی، ریسک زیادی دارد

مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک اذعان کرد: در تمام کشورهای فعال در زمینه آلومینیوم، خرید و فروش شمش‌های ضایعاتی به اینگونه است که قراضه‌های خریداری شده را مجددا در کارخانه‌ها ذوب و آنالیز شمش نهایی مشخص می‌کنند زیرا نمی‌توان به شمش‌های ضایعاتی خریداری شده اعتماد کرد و ممکن است ضایعات خریداری شده از بازار آنالیزهای متفاوتی داشته باشد که این عامل می‌تواند کیفیت محصول نهایی را کاهش دهد.

متوسل در ادامه خاطرنشان کرد: روش‌های متفاوتی برای تصفیه مواد مذاب وجود دارد که فیلتراسیون و گاززدایی از روش‌های مرسوم در این زمینه است که از این طریق ناخالصی‌های موجود در مواد مذاب را جداسازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: وارد کردن قراضه از کشور عراق، به دلیل اینکه عموما شمش‌های ناهمگن تولید می‌کنند، سخت و مشکل است؛ شمش‌های ضایعاتی عراقی ناخالصی‌های زیادی دارند و حتی مواد غیرآلومینیومی را نیز در شمش‌های تولید شده قرار می‌دهند، برای مثال در شمش‌های ارسالی از آجر استفاده می‌کنند تا محصول ضایعاتی وزن بیشتری داشته باشد و بتوانند با قیمت بیشتری بفروش برسانند به همین خاطر، خرید شمش‌های ضایعاتی عراقی، ریسک زیادی دارد.

مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک بیان کرد: در کشور تنها دو شرکت آلومینیوم ایران و المهدی شمش آلومینیومی تولید می‌کنند که در برخی مواقع، به دلیل نبود مواد اولیه (آلومینا) برای تولید شمش، میزان تولید آلومینیوم در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته، زمان‌هایی که این دو شرکت‌ تولیدی نداشتند و ما با مشکل تامین مواد اولیه مواجه می‌شدیم، از سایر کشورها شمش وارد می‌کردیم اما در حال حاضر، به دلیل قانون منع واردات، این امکان از ما سلب شده و باید منتظر بمانیم تا آن‌ها عرضه کنند.

متوسل در ادامه خاطرنشان کرد: مواد اولیه اصلی شرکت ما شمش خالص آلومینیومی است و نمی‌توانیم از ضایعات به میزان زیادی استفاده کنیم، به گونه‌ای که بیش از ۸۲ درصد شمش‌های آلیاژی تولید شده در شرکت ما، شمش خالص است به همین خاطر، زمانی که تولید شمش خالص در کشور محدود می‌شود، با مشکلات بسیاری برای تامین مواد اولیه مواجه می‌شویم.

حاشیه سود کاهش یافته است

وی اظهار کرد: با توجه به وضع تحریم‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه و آمیژان‌ها و … هزینه تولید شمش‌های آلیاژی بیشتر از گذشته شده و به تبع آن قیمت محصول تولید شده شرکت ما نیز افزایش یافته است؛ با وجود اینکه قیمت مواد اولیه ۲٫۵ برابر شده اما ما نمی‌توانیم میزان سود را به این اندازه افزایش دهیم.

مدیر بازرگانی شرکت آریا کابل فدک عنوان کرد: در صورتی که ما بخواهیم قیمت محصول تولید شده را افزایش بدهیم، قیمت خودرو و سایر محصولات نهایی افزایش می‌یابد، به همین خاطر مجبور شدیم حاشیه سود تولیدات را کاهش بدهیم.

متوسل تصریح کرد: مقاطع آلومینیومی تولید شده در شرکت آریا کابل فدک در صنایع فولادی برای اکسیژن‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در زمینه دریافت مطالبات از شرکت‌های فولادی همواره با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، به همین خاطر اگر ضمانت‌نامه بانکی یا ال‌سی داخلی برای ما باز کنند، راحت‌تر می‌توانیم مطالبات شرکت را دریافت کنیم. البته همکاری ما با شرکت‌های فولادی با مشکلات زیادی همراه است زیرا این شرکت‌ها مناقصاتی برای خرید برگزار می‌کنند و با این کیفیتی که محصول تولید می‌کنیم، نمی‌توانیم در مناقصات شرکت کنیم زیرا قیمتی که سایر شرکت‌های تولیدکننده مطرح می‌کنند، بسیار پایین است و برای حضور در این مناقضات با چنین مبالغی باید کیفیت را کاهش دهیم که چنین برنامه‌ای نداریم.

وی در پایان گفت: منابع مالی شرکت از طریق صادرات شمش‌های آلومینیومی آلیاژی تامین می‌شود و قصد نداریم کیفیت محصول نهایی را کاهش دهیم و با اینکه ظرفیت تولید شرکت حدود هزار تن است اما کمتر از این میزان تولید می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5559

نوشته‌های مشابه