• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان:

واردکننده‌ها دشمنان کشور نیستند

  • کد خبر : 5162
  • 29 دی 1398 - 19:01
واردکننده‌ها دشمنان کشور نیستند
رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان گفت: سازمان‌های دولتی و برخی تولیدکنندگان، فعالیت‌های وارداتی را به عنوان اقدامات مخربی که قصد ضربه زدن به تولید داخل دارند، در نظر گرفته‌اند و عموما با ما واردکنندگان برخورد خوبی نمی‌شود، در صورتی که ما دشمن کشور و مخالف توسعه و پیشرفت نیستیم و تنها محصولاتی را وارد می‌کنیم که تولید آن در داخل کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان گفت: سازمان‌های دولتی و برخی تولیدکنندگان، فعالیت‌های وارداتی را به عنوان اقدامات مخربی که قصد ضربه زدن به تولید داخل دارند، در نظر گرفته‌اند و عموما با ما واردکنندگان برخورد خوبی نمی‌شود، در صورتی که ما دشمن کشور و مخالف توسعه و پیشرفت نیستیم و تنها محصولاتی را وارد می‌کنیم که تولید آن در داخل کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد.

فرخ ظفر فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قانون منع واردات علاوه بر اینکه میزان فعالیت ما را کاهش داده، سرعت و روند فعالیت‌ها را نیز زمان‌بر کرده است، به گونه‌ای که یک درخواست وارداتی بیش از چهار ماه زمان می‌برد و اینگونه تاخیرها، برخالف سرعت و توسعه‌ای است که در جهان وجود دارد.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر، عمده مشکلی که بیشترین چالش را برای ما ایجاد کرده، ناامنی اقتصادی است. هر مشکلی را در زمینه تولید می‌توان برطرف کرد، به جز مسائل اقتصادی که توسط دولت ایجاد می‌شود. ناامنی اقتصادی به اندازه‌ای در کشور گسترش پیدا کرده که شاهد نزول روند فعالیت‌های تولیدی هستیم و اگر دولت تنها در این زمینه، اقدامات اساسی انجام می‌داد، هم اکنون می‌توانستیم، شاهد افزایش میزان تولید و اشتغال در کشور باشیم.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان توضیح داد: در سال‌های اخیر، در زمینه تولید و فروش افزایش پتانسیلی نداشتیم و همینکه شرکت‌ها ورشکست نشده‌اند و می‌توانند همچنان فعالیت کنند، کافی است؛ زیرا میزان نوسانات ارزی و هزینه‌های تولید به اندازه‌ای افزایش یافته است که تولیدکنندگان تمایلی به توسعه فعالیت‌های تولیدی ندارند.

فرخی عنوان کرد: افول فعالیت‌های تولیدی به دلیل کاهش روند ساخت‌وساز، قابل پیش‌بینی است؛ اما با مدیریت مناسب می‌توانستیم این روند را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، واردکننده‌ها تبدیل به دشمنان کشور شده‌اند، درصورتی که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از گذشته، به دلیل وجود جاده ابریشم، واردات و صادرات در آن رواج داشت اما در سال جاری، این تصور به اندازه‌ای تغییر پیدا کرده که در ساختار دولتی زمانی که شرکت را به عنوان واردکننده معرفی می‌کنید، برخوردهای نامناسبی را شاهد هستیم.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان مطرح کرد: در زمینه واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن ۱۵ سال است که فعالیت می‌کنیم و حدود ۴۰۰ کارگاه در و پنجره را مجموعه ما در کشور راه‌اندازی کرد، اما به دلیل شرایط اقتصادی از این تعداد کمتر از ۲۵۰ شرکت فعال هستند.

فرخی اذعان کرد: قانون منع واردات روند فعالیت‌ها را بسیار کند کرده است و در دنیایی که اقدامات تولیدی، سیر توسعه و پیشرفت به خود گرفته است، ما معکوس عمل می‌کنم، به طور مثال: در گذشته ثبت سفارش یک روزه بود اما در حال حاضر، باید هزاران مانع را رد کنیم تا بتوانیم یک ثبت سفارش ساده دریافت کنیم، همچنین، گردش مالی‌ در حال حاضر، بسیار مشکل شده است.

خود تحریمی‌ها اثرات منفی و مخربی بر فعالیت ما داشته است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری، دستورالعمل‌ها و قوانین نادرست دولتی، خود تحریمی‌هایی را در کشور ایجاد کرده که به میزان تحریم‌های وضع شده بر فعالیت‌های ما تاثیر منفی و مخربی را برجای گذاشته است، به طور مثال، در سال گذشته و قبل از این شرایط، محصولات درخواستی را وارد می‌کردیم و بعد از دریافت محصول، چند ماه فرصت داشتیم تا مبلغ آن را پرداخت کنیم، اما در حال حاضر آن تامین‌کننده‌ها و اعتباردهنده‌ها، حاضر نیستند با شرکت‌های ایرانی کار کنند و همچنین ما نیز حاضر نیستیم وارداتی داشته باشیم، به این خاطر که نوسانات ارزی نیز بسیار زیاد است.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان اظهار کرد: دو ماه برای ثبت سفارش زمان می‌گذاریم و دو ماه نیز برای تامین ارز آن تلاش می‌کنیم البته برای دریافت ارز باید کارمزدهای بسیار بالایی پرداخت می‌کنیم، به طور مثال برای ارسال حواله به ترکیه، نزدیک ۱۳ درصد کارمزد از ما کم می‌شود آن هم برای حواله‌ای که در گذشته، به صورت تلفنی انجام می‌شد.

فرخی بیان کرد: علاوه بر اینکه مراحل ثبت سفارش، تامین و پرداخت ارز سخت‌تر از گذشته شده، برای دریافت محصولات نیز عموما با مشکلات عمده‌ای مواجه می‌شویم؛ همچنین تشریفات گمرکی برای دریافت محصول نیز بسیار زمان‌بر شده‌ است، مثلا در سال ۱۳۹۶، زمانی که دستگاهی را به کشور وارد می‌کردیم، هیچگونه خواب سرمایه‌ای نداشتیم، اما در سال جاری علاوه بر خواب سرمایه که حداقل سه ماه است، مشکلات نوسانات ارزی را نیز داریم، به همین خاطر ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی بسیار زیادتر از گذشته شده است.

وی در ادامه افزود: به بهانه اینکه برای برخی محصولات ممکن است مشابه داخلی وجود داشته باشد، اجازه واردات را به ما نمی‌دهند؛ در صورتی که برای تمام محصولات تولید شده در داخل، مشابه خارجی وجود دارد، اما کالای صنعتی که شرکت ما وارد می‌کند تولید داخل ندارد و  مجبوریم برای رفع نیاز داخل آن را خریداری و وارد کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان توضیح داد: محصولاتی که ما به کشور وارد می‌کنیم، کالایی نیست که امکان تولید آن را داشته باشیم بلکه محصولی است که تنها چند کشور قادر به تولید آن هستند و زمانی که ما واردات را کاملا تحریم می‌کنیم یعنی بخشی از زمینه‌های اشتغال را از بین می‌بریم.

فرخی اعلام کرد: قوانین وضع شده در سال‌های اخیر در زمینه واردات، بحران‌هایی را ایجاد کرده که به نفع تولیدکننده داخلی نیز نیست، دخالت‌های دولت نه تنها موجب امنیت مالی و افزایش تولید نشده بلکه اشتغال را کاهش و فساد را نیز افزایش داده است.

میزان واردات پروفیل تنها ۵ درصد بود

وی تصریح کرد: زمانی که واردات محصولات در زمینه پروفیل آزاد بود، آماری را در سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تهیه کردیم که کل میزان واردات نسبت به حجم تولید داخل، تنها پنج درصد بود البته امکان داخلی‌سازی آن پنج درصد نیز وجود نداشت. عاملی که موجب می‌شود تا برخی از پروفیل‌ها را به کشور وارد کنیم، تکنولوژی و دانشی است که ما در حال حاضر، آن را در اختیار نداریم. همچنین توجیه فنی و اقتصادی ندارد که تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌گذاری کلانی برای تولید پروفیل خاصی انجام بدهند که میزان مصرف محدودی دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت پنام پنجره آسمان خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت پروفیل برخی نماهای خاص، تنها در اختیار چند شرکت محدود قرار دارد؛ زمانی که می‌خواهیم پروفیل‌های نما را به کشور وارد کنیم باید تمام مخاطرات همانند سیل، زلزله و … را در نظر بگیریم. پروفیل‌های وارداتی عموما برای ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای استفاده می‌شود که این ساختمان‌های محدود نیز تنها در تهران، مشهد و کیش قرار دارد.

 فرخی تصریح کرد: واردات موجب ورود دانش و تکنولوژی روز دنیا به کشور و شکل‌گیری خواسته‌های جدید در میان مصرف‌کنندگان می‌شود، برای مثال ترمال‌بریک تنها چند سال است که در کشور تولید می‌شود و عاملی که موجب بومی‌سازی این صنعت شد واردات و آشنا شدن مردم با آن بود که تقاضای مناسبی برای خرید آن در کشور ایجاد شد، به همین خاطر، تولیدکنندگان روی آن سرمایه‌گذاری کردند.

وی در پایان گفت: عاملی که موجب می‌شود تصمیمات و قوانین دولتی با آنچه نیاز جامعه است هماهنگی نداشته باشد، عدم تعامل سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی است. بخش خصوصی به دلیل سرما‌گذاری محدود و مشخصی که دارد از تمام توان برای سودآوری و بهبود تولید استفاده می‌کند، در حالی که در سازمان‌های دولتی این پتانسیل وجود ندارد و غالبا اکثر تصمیم‌گیری‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5162

نوشته‌های مشابه