• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان:

یک شبه راه صد ساله را نمی‌توان پیمود

  • کد خبر : 8631
  • 05 بهمن 1398 - 13:26
یک شبه راه صد ساله را نمی‌توان پیمود
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: ما به عنوان اولین تولیدکننده مقاطع مسی در ایران تا به امروز توانسته‌ایم به 70 درصد کیفیت و استانداردهای جهانی دست یابیم. برای رسیدن به صد درصد کیفیت، علاوه بر مواد اولیه و ماشین‌آلات مدرن، حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ نیز لازم است چرا که با حمایت‌های آن‌ها می‌توان در درازمدت به بالاترین سطح کیفیت رسید.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: ما به عنوان اولین تولیدکننده مقاطع مسی در ایران تا به امروز توانسته‌ایم به ۷۰ درصد کیفیت و استانداردهای جهانی دست یابیم. برای رسیدن به صد درصد کیفیت، علاوه بر مواد اولیه و ماشین‌آلات مدرن، حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ نیز لازم است چرا که با حمایت‌های آن‌ها می‌توان در درازمدت به بالاترین سطح کیفیت رسید.

مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که با سابقه نزدیک به ۲۱ سال فعالیت خود را در حوزه تولید قطعات صنعتی در دو شاخه ریخته‌گری فلزات پایه مس و ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات بر پایه دانش فنی آغاز کردیم. در مجموعه دانش پرتو، قادر به تولید قطعات های‌تک مسی تا وزن ۶ تن هستیم. بخش اعظم پرسنل ما افراد تحصیل کرده و دانشگاهی هستند و از بدو تاسیس مجموعه، دانش را در راستای صنعت قرار داده‌ایم. می‌توان گفت این مجموعه جزو معدود مجموعه‌هایی است که در ساخت قطعات خود در زمینه تحقیق، توسعه، گارانتی قطعات و بهینه کردن جریان ساخت و با استقرار استاندارد ایزو ۲۰۰۸-۹۰۰۱ گام برداشته است.

وی افزود: عمده قطعات تولیدی مجموعه ما مربوط به شرکت‌های صنعتی مادر کشور، مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه اصفهان، سیمان فارس، فولاد خوزستان، سیمان یاسوج، پتروشیمی رجال و فولاد خراسان مشهد است و همچنین پشتیبانی قطعات یدکی مسی شرکت‌های خصوصی را نیز بر عهده داریم. قطعات تولیدی مجموعه بیشتر برای کوره‌های قوس ۲۵۰ تن و فوق سنگین طراحی می‌شود و قطعات ما به دلیل کولینگ بودن و قرار گرفتن در معرض مستقیم حرارت، باید از هدایت رسانایی بالای حرارتی و الکتریکی برخوردار باشد که بتواند به راحتی عملیات انتقال حرارت را انجام دهد و شرایط کوره را بهبود بخشد. بسیاری از این قطعات باعث صرفه‌جویی در زمان ذوب کوره‌های قوس می‌شود. نمونه بارز این امر در مجتمع‌های فولادی قابل مشاهده است که با نصب قطعات تولیدی ما در کوره‌های آن مجموعه زمان ذوب نیم ساعت کاهش یافته است، همچنین در بخش انرژی نیز باعث کاهش مصرف برق و انرژی هم از لحاظ میزان استفاده و هم هزینه‌ای شده است.

اولین تولیدکننده قالب‌های بزرگ مقیاس در ایران هستیم

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان تصریح کرد: شرکت بزرگی مانند شهید باهنر کرمان در زمینه تولید مقاطع مختلف فعالیت دارد؛ اما بزرگ‌ترین مقطعی که در بخش نورد و قطعات اسلب قادر به تولید آن است تا عرض ۶۶ سانتی‌متر را پوشش می‌دهد و به تازگی تا عرض ۸۰ سانتی‌متر را نیز به مرحله تولید رسانده است؛ اما مجموعه دانش پرتو قالب‌ها و ورق‌های تا عرض یک متر و ۲۰ سانتی‌متر را نیز تولید می‌کند. در واقع می‌توان گفت تنها شرکت تولیدی این نوع ورق و قالب‌ها در کشور هستیم.

رحیمی در مورد فروش داخلی و خارجی محصولات شرکت دانش پرتو، عنوان کرد: در سال‌های گذشته اغلب قطعاتی که ما به عنوان اولین تولیدکننده در حال ساخت آن‌ها هستیم، از راه واردات تامین می‌شد؛ به عنوان نمونه، صفحه قالب طولی که در حال حاضر، ما آن را به تولید انبوه رسانده‌ایم پیش‌تر از شرکت KME کشور آلمان خریداری می‌شد. به دلیل کیفیت و به عنوان اولین تولیدکننده در بعضی قطعات، وضعیت فروش داخلی محصولات ما در شرایط خوبی به سر می‌برد؛ اما تا به امروز در امر صادرات ناتوان بودیم چرا که کشورهای اروپایی ما را جهان سومی می‌دانند و به کیفیت محصولات ما اعتماد نمی‌کنند بنابراین فرصتی را برای عرضه محصولات در اختیار ما قرار نمی‌دهند و بیشتر تمایل به فروش محصولات خود را دارند تا از ما محصولی خریداری کنند.ادعا نمی‌کنیم که به کیفیت صد درصد رسیده‌ایم اما به ۷۰ درصد کیفیت KME آلمان رسیدیم که در شرایط کنونی پیشرفت قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای رسیدن به کیفیت صد درصدی و استانداردهای اروپایی به حمایت و پشتیبانی شرکت‌های بزرگی که با ما همکاری می‌کنند نیازمند هستیم به طوری که آن‌ها به ما اعتماد کرده و قطعات تولیدی ما را خریداری و مصرف کنند، همچنین نیز از نظر سرمایه مشکلی نداشته باشیم که بتوانیم به کمک ماشین‌آلات مدرن، مواد اولیه مرغوب و دانش روز دنیا کیفیت محصولات را روز به روز افزایش دهیم و البته یک شبه این میزان پیشرفت محقق نمی‌شود.

نوع مواد اولیه، تاثیر مستقیم بر کیفیت محصولات دارد

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در رابطه با عوامل موثر بر کیفیت محصولات خاطرنشان کرد: در وهله اول درصد خلوص مواد اولیه تاثیر زیادی بر میزان کیفیت محصول نهایی دارد. ما از مس کاتد شرکت ملی مس  با عیار ۹۹٫۹۹ درصد که بهترین نوع مس است استفاده می‌کنیم. می‌توان گفت درصد خلوص مواد اولیه تاثیر صد درصدی و مستقیم بر کیفیت دارد. هر چه سیستم یک کارخانه به سمت مکانیزه‌تر و مدرنیته‌تر شدن سوق داده شود، کمک بزرگی به افزایش کیفیت قطعات و محصولات آن مجموعه می‌شود که در این مورد نیز ما سعی کردیم به سمت ماشینی شدن حرکت کنیم.

رحیمی یادآور شد: ما برای گسترش و مدرن کردن مجموعه از نهاد ریاست جمهوری، ارگان‌های دولتی و صندوق نوآوری و شکوفایی طلب تسهیلات و حمایت کرده‌ایم که بتوانیم ماشین‌آلات جدید خریداری کنیم و با افزایش کیفیت محصولات و شروع صادرات در رشد اقتصاد کشور سهمی را به خود اختصاص دهیم. شرکت دانش پرتو نقش جهان طبق برنامه پنج سال آینده در مسیر با چشم‌انداز گسترش تولید و آغاز صادرات قطعات های‌تک مسی قرار دارد. به دلیل تولید و تامین مواد اولیه با درصد خلوص بالا در داخل کشور محصولات تولیدی ما دارای ارزش افزوده فوق‌العاده بالایی است و این نشان‌دهنده این است که مسیر قابل رشدی را در تولید قطعات مسی پیش رو داریم.

وی در پایان بیان کرد: در صنعت ما مشکلات بسیاری وجود دارد؛ اما اعمال تحریم‌ها به نفع تولیدکننده‌ها و ما بوده و از طرفی نیز باعث ایجاد همدلی بخش مصرف‌کننده و تولیدکننده شده است که در ادامه این تعاملات شاهد پیشرفت قابل قبولی در صنعت خواهیم بود و رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8631

نوشته‌های مشابه