• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب:

سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینا برای سرمایه‌گذاران جذاب است

  • کد خبر : 5627
  • 28 بهمن 1398 - 17:50
سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینا برای سرمایه‌گذاران جذاب است
رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنایع فلزی منطقه ویژه پارسیان در زمینه آلومینا خواهد بود، به این خاطر که بزرگ‌ترین خط تولیدی آلومینیوم در کشور در منطقه ویژه لامرد قرار دارد و به دلیل نزدیکی به این منطقه، قابلیت جذب سرمایه‌گذاران این حوزه را داریم.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنایع فلزی منطقه ویژه پارسیان در زمینه آلومینا خواهد بود، به این خاطر که بزرگ‌ترین خط تولیدی آلومینیوم در کشور در منطقه ویژه لامرد قرار دارد و به دلیل نزدیکی به این منطقه، قابلیت جذب سرمایه‌گذاران این حوزه را داریم.

حسن شاهرخی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ایده ایجاد منطقه ویژه پارسیان از سال ۱۳۸۴ شکل گرفت و مصوبات آن از سال ۱۳۹۰ از دولت و مجلس اخذ شد، دولت اقداماتی نظیر تامین آب و برق، دسترسی به بند، جاده‌سازی و … را انجام داد، در حقیقت بخشی از اقدامات زیرساختی انجام شده و بخشی نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین اقدامی که در این منطقه انجام شد، احداث بندر مقیاس بزرگ با هدف‌گذاری ۴۰ میلیون تن بار است که فاز اول آن که حدود ۹ میلیون تن بار است، شروع شده و تا پایان سال ۱۳۹۹ تمام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده که عمده سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط بخش خصوصی انجام شود، البته برای سرمایه‌گذاری‌ در صنایع پتروشیمی (به دلیل نزدیکی به عسلویه و خط انتقال گاز هفت کشور)، فولاد و آلومینیوم تمایل بیشتری وجود دارد.

شاهرخی عنوان کرد: در صنایع فلزی، عمده سرمایه‌گذاری صورت گرفته در زمینه آلومینا بوده است، به این خاطر که بزرگ‌ترین خط تولیدی آلومینیوم در کشور در منطقه ویژه لامرد قرار دارد و سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینا، به واسطه نزدیکی به منطقه لامرد و همچنین تولید کمتر از تقاضای کل آن در کشور، سبب شده تا این حوزه از جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران برخوردار باشد.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری در زمینه آلومینا در منطقه توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب به دلیل نزدیکی به دریا و همچنین معافیت‌هایی که در مناطق ویژه وجود دارد، نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب تصریح کرد: در حال حاضر، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای خرید زمین و بستن قرار دادها انجام شده است و برنامه‌های توسعه‌ای بیشتری در سال‌های آتی محقق می‌شود.

ایمیدرو سرمایه‌گذاری در حوزه بندر را برعهده گرفت

شاهرخی اذعان کرد: برای دوران ساخت و ساز شرکت‌های تولیدی، زیرساخت‌هایی در منطقه پارسیان که شامل جاده‌های دسترسی و آب و برق می‌شود، را فراهم کرده‌ایم و تنها موضوع ساخت بندر باقی مانده بود که بخش خصوصی قادر به سرمایه‌گذاری و انجام آن نبود، زیرا برگشت سرمایه در این موارد به منافع آتی فعالیت بندر مرتبط می‌شد و همچنین سرمایه‌گذاری در ساخت بندر برای شرکت‌های خصوصی پرریسک بود، به همین خاطر، ایمیدرو در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داد.

وی تصریح کرد: اگر شرکتی امسال برای تولید آلومینا یا فولاد، سرمایه‌گذاری کند، بهره‌برداری و آغاز به کار آن مجموعه، سه سال وقت نیاز دارد؛ به همین خاطر، ما برای این مدت سه سال آب، برق و جاده را فراهم کرده‌ایم و برای دوران بعد از ساخت و ساز نیز برنامه‌هایی برای بهبود و افزایش امکانات زیرساختی در نظر گرفته‌ایم.

با شرکت مپنا قرارداد همکاری در زمینه تامین برق بسته‌ایم

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب بیان کرد: با شرکت مپنا که سرمایه‌گذار حوزه برق منطقه پارسیان است، تفاهم‌نامه همکاری بسته‌ایم که طبق این تفاهم‌نامه، این شرکت می‌تواند در حدود ۵۰۰ مگاوات برق مجموعه‌های تولیدی‌ را تامین کند؛ همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شرکت تولیدکننده کابل منعقد کرده‌ایم که طی این تفاهم‌نامه، شرکت حتی برای میزان کم نیز تعهد تولید دارد.

شاهرخی اظهار کرد: ایمیدرو از سال ۱۳۹۰، پس از برجام که فضا مناسب شد، توانست با همکاری کشور چین منطقه ویزه لامرد را احداث کند که کلیه خدمات بندری این منطقه توسط منطقه پارسیان انجام خواهد شد و فاز اول بندر ما نیز امسال افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: تمام واردات و صادرات حوزه آلومینیوم توسط بندر پارسیان انجام خواهد شد، زیرا این بندر به منطقه لامرد، بسیار نزدیک است و لزومی وجود ندارد که شرکت آلومینیوم جنوب مبادلات خود را از طریق بندرعباس که ۷۰۰ کیلومتر از منطقه لامرد فاصله دارد، انجام دهد و نزدیک‌ترین مرز دریایی به لامرد، ما هستیم.

۳۵۰ هکتار زمین به حوزه آلومینیوم اختصاص داده‌ایم

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب توضیح داد: به حوزه فولاد ۲۰۰ هکتار زمین و به حوزه آلومینا و آلومینیوم، ۳۵۰ هکتار زمین اختصاص داده‌ایم، این برنامه‌ریزی در طرح جامع ما تبیین شده است اما متناسب با این میزان ظرفیت مشخص شده، متقاضی نداریم.

وی عنوان کرد: منطقه ویژه پارسیان، پروژه بسیار بزرگی است که یک کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را تکمیل کند، چنانچه بسیاری از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این منطقه را داشتند، جزو باسابقه‌ترین و قوی‌ترین شرکت‌های حوزه آلومینیوم هستند اما خواهان سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

شاهرخی عنوان کرد: منطقه ویژه پارسیان، دارای فضایی است که سایر کشورها به راحتی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و در آینده می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه باشیم، البته باید در نظر داشت که با توجه به شرایط سیاسی کشور، تحقق این امر زمان‌بر است؛ اما سود حاصل از مشارکت در این طرح، بسیار چشمگیر خواهد بود.

بیش از ۸۰ درصد محصولات تولیدی صادر می‌شوند

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب مطرح کرد: تولیدات منطقه پارسیان قطعا بیشتر از نیاز مصرف داخل است و در آینده بیش از ۸۰ درصد محصولات تولیدی در صنعت آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی صادر خواهد شد، بنابراین باید شرایط بین‌المللی را تسهیل کنیم یا اقدامی در جهت امنیت سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهیم.

وی اظهار کرد: شرکتی که به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه آلومینا به ما مراجعه کرده، در حقیقت، کنسرسیومی از مصرف‌کنندگان آلومینا هستند، (تمام شرکت‌های مصرف‌کننده آلومینا، شرکتی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد کرده‌اند) و با محوریت ایمیدرو متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ما شدند.

شاهرخی افزود: شرکت آرال که در زمینه واردات بوکسیت و تولید آلومینا در کشور فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری‌های متعددی روی معادن مختلف آفریقایی انجام داده و قرار است که نیاز شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم (از جمله سالکو) توسط این شرکت برطرف شود.

وی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه پیشروتر از سرمایه‌گذارانی است که در آینده به این منطقه مراجعه می‌کنند، به گونه‌ای که تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم فراهم است و جوابگوی تمام نیازهای سرمایه‌گذاران در آینده خواهیم بود.

مجوز مرز بندری داریم

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب بیان کرد: منطقه ویژه پارسیان با برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند ایجاد شده، به نحوی که در مقایسه با سایر بنادر و مناطق، کارایی بیشتری خواهد داشت، چنانچه ملاحظه می‌کنیم بندر خلیج فارس، مجوز مرز بندری ندارد و از مجوز مرز بندر شهید رجایی استفاده می‌کند؛ در صورتی که بندر پارسیان که هنوز آغاز به کار نکرده مجوز مرز دارد، همچنین جز معدود مناطق ویژه‌ای هستیم که طرح جامع ما، مصوب هیئت دولت است.

شاهرخی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها منطقه ویژه پارسیان و منطقه ویژه عسلویه ماهشهر، از بین ۶۴ مناطق ویژه کشور، مجوز رفع تعهد ارزی از طرف هیئت دولت دارند؛ به این ترتیب که لزومی ندارد سرمایه‌گذار ما برای صادراتی که انجام می‌دهد، پول حاصله از صادرات را برای رفع تعهد ارزی به بانک ببرد.

وی تصریح کرد: آنچه که در آینده برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان لازم و ضروری خواهد بود، در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، پیش‌بینی شده و طبق زمان‌بندی به عمل آمده، به ترتیب اولویت فراهم خواهد شد؛ فقط باید شرایط مهیاتر شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب توضیح داد: با اینکه منتظر هستیم شرایط با کاهش اثرات مخرب تحریم‌ها بهبود پیدا کند، اما باید در نظر داشت که اگر محدودیتی در مدت زمانی طولانی، اثرگذار نباشد، آن سیستم مقاوم می‌شود و کشور ما تاثیرپذیری کمی نسبت به تحریم‌ها دارد.

شاهرخی مطرح کرد: مدیران ما آموخته‌اند که چگونه تحریم‌ها را مدیریت کنند، به همین خاطر، سال آتی، سال کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌ها است. شرکت یا بنگاهی موفق‌تر خواهد بود که تمام زیرساخت‌ها را داشته باشد، به عنوان مثال در حوزه آلومینیوم، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را مشخص کرده‌ایم، زمین و مواد اولیه در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم تا به محض اینکه گشایشی به وجود آمد، بتوانیم از موقعیت پیش آمده نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی اذعان کرد: از لحاظ اقتصاد سیاسی اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران سایر کشورها را به ایران بیاوریم، هیچ وقت تحریم نمی‌شویم، به همین خاطر، در این سال‌ها، با اقدامات صورت گرفته سعی کرده‌ایم، آمادگی پذیریش یک موققعیت خوب را در منطقه پارسیان فراهم کنیم؛ در حقیقت، شانس اینکه سرمایه‌گذاران بیشتری را در این منطقه جذب کنیم، افزایش داده‌ایم.

 رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب در پایان گفت: با توجه به اینکه کشور ایران بیشترین ذخایر هیدروکربنی دنیا را دارد، باید محصولاتی (مانند آلومینیوم) را تولید کند که برای آسایش و رفاه مردم لازم است، به همین جهت، اقدامی که ایران در زمینه تولید این محصولات انجام می‌دهد، اقدام چند ملیتی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5627

نوشته‌های مشابه