• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران):

شرکت‌ها برنامه تحقیق و توسعه ندارند

  • کد خبر : 5552
  • 01 اسفند 1398 - 16:07
شرکت‌ها برنامه تحقیق و توسعه ندارند
رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) در مورد تاثیر نوسانات قیمتی و ایجاد موجی از بی‌اعتمادی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده، گفت: به دلیل عدم ثبات قیمت مواد اولیه صنعت آلومینیوم، دوبار لیست قیمت‌ها در ماه تغییر می‌کند که چنین وضعیتی برای تولیدکنندگان پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان نهایی سخت و مشکل‌آفرین شده است. در حقیقت به دلیل این نوسانات، میان فروشنده و خریدار اعتماد از بین رفته که مردم این افزایش قیمت محصول نهایی را واقعی نمی‌دانند و تصور می‌کنند تولیدکنندگان پایین‌دستی موجب افزایش قیمت شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) در مورد تاثیر نوسانات قیمتی و ایجاد موجی از بی‌اعتمادی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده، گفت: به دلیل عدم ثبات قیمت مواد اولیه صنعت آلومینیوم، دوبار لیست قیمت‌ها در ماه تغییر می‌کند که چنین وضعیتی برای تولیدکنندگان پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان نهایی سخت و مشکل‌آفرین شده است. در حقیقت به دلیل این نوسانات، میان فروشنده و خریدار اعتماد از بین رفته که مردم این افزایش قیمت محصول نهایی را واقعی نمی‌دانند و تصور می‌کنند تولیدکنندگان پایین‌دستی موجب افزایش قیمت شده‌اند.

چنگیز نجفی‌کیا در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیل «فلزات آنلاین»، در خصوص عدم نظارت بر فعالیت شرکت‌های بالادستی صنعت آلومینیوم، اظهار داشت: نظارت مناسبی بر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه وجود ندارد که این امر موجب می‌شود همواره کیفیت محصولات نهایی، تغییر کرده و در نهایت فروش شرکت کاهش پیدا کند. کیفیت شمش‌های آلومینیومی تولید شده در کشور به گونه‌ای است که ماهانه این تغییر را در آن‌ها مشاهده می‌کنیم، در واقع شمش‌های خالص، استاندارد نیستند.

وی در ادامه بیان کرد: مشکل اساسی در صنعت آلومینیوم کشور، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان است که هیچگونه همکاری در زمینه اعطای تسهیلات و تامین مالی شرکت‌ها به عمل نمی‌آید.

اگر دولت حمایت کند، می‌توانیم به خودکفایی برسیم

نجفی‌کیا افزود: در حال حاضر شرکت‌های فعال در کشور، به سطحی از دانش فنی و تجربه رسیده‌اند که قادرند بسیاری از محصولاتی که وارداتی بودند، در داخل تولید و بومی‌سازی کنند اما برای به نتیجه رسیدن این تجربه و دانش فنی، باید راه‌های حمایتی وجود داشته باشد و دولت نباید نقش خود را در حمایت از تولیدکنندگان جدید نادیده بگیرد.

وی افزود: وام‌هایی با سود ۲۰ درصد به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد البته زمانی می‌توان این‌گونه وام‌ها را دریافت کرد که مطمئن بود فعالیت تولیدی دو برابر یعنی ۴۰ درصد بازدهی دارد؛ از سویی این‌گونه وام‌ها با بهره‌های سنگین، عملا فعالیت و روند تولیدی در کشور را زیرسوال می‌برد و توجیه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر، در حال حاضر، تولیدکنندگان توان مالی مناسبی ندارند، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند‌ اما تولیدات درآمدزایی لازم را ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) در ادامه خاطرنشان کرد: این شرایط (عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان) تنها در ایران حکم‌فرما است و حتی مشاهده می‌کنیم در کشورهای همسایه مثل ترکیه، دولت حمایت زیادی از تولیدکنندگان به عمل می‌آورد، به گونه‌ای که تمام هزینه‌های تولید در آن کشور که شامل هزینه انرژی و کارگر می‌شود، نسبت به کشور ما بیشتر است اما با حمایت دولت از بخش تولیدات صنعتی، تولیدکنندگان توانسته‌اند محصول نهایی خود را با قیمتی کمتر از کشور ما در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند و تمام بازارهای کشورهای همسایه را به دست بیاورند.

نجفی‌کیا تصریح کرد: در کشور ترکیه، به محض اینکه تولیدکنندگان اقدامات اولیه را انجام می‌دهند، دولت زمین رایگان، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و امکان دریافت وام‌هایی به تولیدکنندگان داده می‌شود که بهره کمی دارند، حتی برای ساخت سوله و مواد اولیه، وام‌هایی با سود پایین به آن‌ها تعلق می‌گیرد که راحت‌تر بتوانند فعالیت کنند.

وی در خصوص صادرات، اظهار کرد: تولیدکنندگان ترک لازم نیست برای محصولات صادراتی، مالیاتی به دولت بپردازند همچنین، دولت یارانه ۱۵ تا ۲۰ درصدی به تولیدکنندگان به منظور صادرات، اعطا می‌کند که اینگونه مشوق‌های صادراتی، عاملی برای افزایش میزان صادرات این کشور است.

رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) افزود: در ایران وضعیت چندان مساعد نیست و موانع بی‌شماری بر سر راه تولید وجود دارد اما با این حال، تولیدکنندگان به دلیل علاقه‌ای که دارند، همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

نوسانات قیمتی، امکان قیمت‌گذاری مناسب را از ما گرفته است

نجفی‌کیا در مورد نوسانات بازار، توضیح داد: اولین مشکلی که تولیدکنندگان در کشور با آن مواجه هستند، نوسانات بازار مواد اولیه است، به گونه‌ای که در بازار ثبات نداریم و به دلیل این افزایش ناگهانی قیمت‌ مواد اولیه، نمی‌توانیم آینده قیمت محصولات تولید شده را پیش‌بینی کنیم، به همین خاطر، بازاریابی و بازرگانی اکثر شرکت‌ها با مشکل مواجه شده ‌است.

وی افزود: در شرکت تانیران یراق‌آلات کابل خودنگه‌دارنده فشار ضعیف تولید می‌کنیم که ۶۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این محصول آلومینیومی است. در ماه حدود ۶ هزار قطعه در این شرکت تولید می‌شود. تمامی قطعات تولید شده این شرکت، دارای تاییدیه بوده و توسط واحد کنترل کیفیت شرکت و با نظارت مستمر شرکت‌های توزیع برق کنترل شده است، در حقیقت به دلیل اینکه خریدار اصلی ما دولت است، نظارت بیشتری بر محصولات انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) در مورد تکنولوژی مورد استفاده در شرکت‌ها و کارگاه‌ها، اعلام کرد: به دلیل پایین‌ بودن ارزش پولی کشور در سال‌های اخیر، شرکت‌ها توان مالی کافی برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز و ضروری ندارند.

به دنبال بازارهای صادراتی هستیم

نجفی‌کیا توضیح داد: صادرات برای شرکت علی‌رغم وجود مشکلات گمرک، حمل و نقل و … به دلیل اختلاف ارزی، مقرون به صرفه و میزان سودآوری از طریق صادرات محصولات بیشتر شده؛ به همین علت، یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، در همین راستا تبیین شده است که کشورهای سوریه، عراق و آذربایجان جز اولویت‌های ما به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: میزان تولیدات شرکت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و دلیل اصلی این رشد، بیشتر شدن میزان تقاضا در سال جاری است، به گونه‌ای که تحولاتی در سیستم برق‌رسانی کشور ایجاد شده، در حقیقت خریدار اصلی ما دولت است و زمانی که بودجه‌ای برای تغییر یا ایجاد خطوط برقی در کشور اختصاص می‌یابد، میزان تولیدات ما نیز بیشتر می‌شود.

قانون منع واردات تولیدکنندگان را محدود می‌کند

رئیس هیئت مدیره شرکت توان برق افزا نیروی ایرانیان (تانیران) بیان کرد: قانون منع واردات با اینکه موجب فروش بیشتر محصولات تولیدی شرکت ما می‌شود اما راهکار درستی نیست زیرا اگر واردات داشته باشیم، به دلیل رقابتی شدن بازار، تلاش خواهیم کرد کیفیت محصول را ارتقا دهیم و به سطح استاندارد بالاتری دست یابیم. از این رو مبحث R&D شرکت قوی‌تر و موجب پیشرفت شرکت می‌شود. شاید سال‌های اول رقابت کردن با سایر کشورها مشکل باشد اما نتیجه کار حتما رضایت بخش خواهد بود زیرا برند ما جهانی خواهد شد.

نجفی‌کیا خاطرنشان کرد: زمانی که امکان واردات محصولات وجود نداشته باشد، متوجه تغییرات کیفیت سایر کشورها نمی‌شویم و تنها فروش کوتاه‌مدت را در نظر می‌گیریم در حالی که سایر شرکت‌ها به سرعت مسیر رشد را طی می‌کنند و زیرساخت‌های صنعت کشور در این سال‌ها کاملا از بین می‌رود.

وی در مورد واردات برخی مواد اولیه، اذعان کرد: واردات برخی مواد اولیه که در داخل کشور تولید نمی‌شود، در حال حاضر، تبدیل به یکی از چالش‌های اساسی ما برای تولید شده است، زیرا واردات این مواد غالبا با تاخیر انجام می‌شود و در دسترس نبودن مواد اولیه ضروری، قطعا برای شرکت‌های تولیدکننده ضررهای زیادی به همراه دارد. شرکت‌ها برای اینکه در چنین وضعیتی قرار نگیرند، غالبا مواد ضروری را در کارخانه دپو می‌کنند تا مجبور به توقف تولید نشوند.

وی در پایان گفت: امکان صادرات برای محصولات ایرانی وجود ندارد، به این خاطر که اکثر محصولات تولیدی، کپی‌برداری شده است و ایده‌ای در جهت به روز ساختن تولیدات در کشور وجود ندارد، از این رو صنعت به جای پیشرفت، عموما سیر نزولی دارد. قطعا کشورهایی که برنامه‌ها و اهداف تحقیق و توسعه برای شرکت‌های تولیدی داشته باشند، رشد می‌کنند؛ در حالی که تولیدکنندگان ایرانی غالبا چنین عملکرد مفیدی ندارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5552

نوشته‌های مشابه