عامل اصلی افزایش قیمت خودروها چیست؟
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران:

عامل اصلی افزایش قیمت خودروها چیست؟

مواد اولیه موثرترین عامل در تعیین قیمت خودروها هستند. فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی به عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه در صنعت خودروسازی با کوچک‌ترین نوسان قیمتی می‌توانند باعث افزایش قابل توجه قیمت خودرو شوند. ایران در عمده صنایع مرتبط با مواد اولیه صنعت خودروسازی خودکفا است و خیلی از این مواد اولیه مانند فولاد به طور بومی و با خودکفایی به تولید می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عرضه مواد اولیه صنعت خودروسازی بر اساس قانونی در سال 1390، به بورس کالا و با نرخ جهانی محول شد. با تصویب و اجرای این قانون صنعت خودروسازی ملزم به خریداری مواد اولیه از سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان بورس کالا با قیمت جهانی شد. این بدان معنا است که طی هشت سال پیش خودروسازان مواد اولیه و ابتدایی بومی و داخلی کشور را با احتساب نرخ ارز و قیمت جهانی خریداری کرده‌اند و نوسانات نرخ ارز باعث جهش قیمت این مواد اولیه و در نتیجه خودروهای تولیدی شده است. پرونده خودکفایی با نرخ دلار آنچنان عجیب و پیچیده است که خودکفایی در صنعت خودرو را به طور کامل زیر سوال برده است و باعث افزایش روز افزون قیمت خودرو بر اساس نرخ دلار شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در تشریح این موضوع گفت: با تصویب این قانون در سال 1390، پایه اکتشاف قیمت مواد اولیه داخلی در بورس کالا، قیمت جهانی مواد اولیه اعلام شد و به نسبت عرضه و تقاضا این قیمت تغییر می‌کند.

مازیار بیگلو بیان کرد: برای مثال اگر نرخ جهانی یک کیلو ورق آهن در جهان یک دلار است، این نرخ در قیمت روز دلار بانک مرکزی یا هر نوع دلار مبادله‌ای رایج ضرب می‌شود و بر همین اساس به مصرف‌کننده داخلی از جمله خودروسازان به فروش می‌رسد.

وی با غیرمنطقی خواندن این روش محاسبه، توضیح داد: چنین روش قیمت‌گذاری به آن معنا است که مواد اولیه استخراج شده از خاک ایران با نرخ دلار به شرکت‌های ایرانی فروخته می‌شود و این موضوع جای تأسف دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران افزود: با این کار دلار جایگزین ریال شده است و عملا فواید خودکفایی زیر سوال می‌رود.

این قانون اگرچه غیرمنطقی و عجیب به نظر می‌رسد اما با این حال طرفدارانی دارد که قاچاق این مواد اولیه را بهانه اصلی قیمت‌گذاری آن بر اساس نرخ جهانی عنوان می‌کنند. بیگلو در این زمینه گفت : طرفدران این قانون می‌گویند اگر جز این روش اجرا شود، به علت قیمت پایین این مواد، قاچاق به مشکل بزرگی بدل می‌شود و دلالان آن را صادر و یا در بازار داخل عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: به خاطر آنکه مسئولان نمی‌توانند کنترل درستی روز مرزها و موضوع قاچاق داشته باشند چرا باید فشار افزایش قیمت روی دوش عموم جامعه باشد؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران وابستگی اقتصاد و صنعت خودرو به دلار را مشکل بزرگی عنوان کرد و افزود: در بحث خودرو و قطعات تا کنون به صورت میانگین به 80 درصد داخلی‌سازی دست پیدا کرده‌ایم اما با قانون‌گذاری خرید مواد اولیه به نرخ جهانی، قیمت مواد اولیه هم به همان نسبت رشد می‌کند و خودکفایی بیهوده می‌شود.

بیگلو با اشاره به گله همیشگی مردم از قیمت بالای خودروهای تولید داخل با وجود داخلی‌سازی، مطرح کرد: نتیجه عرضه مواد اولیه با قیمت جهانی و با نرخ دلار این می‌شود که موارد داخلی‌سازی شده در خودروها هم با نرخ دلار افزایش پیدا می‌کنند.

وی در تشریح راهکار انجمن قطعه‌سازان ایران، اذعان کرد: شرکت‌های فولادی و پتروشیمی‌ها راهکاری به نام «مچینگ» دارند که در این سیستم شرکت‌های مصرف‌کننده مواد اولیه ارزیابی و احراز هویت می‌شوند و اثبات می‌شود که تولیدکننده واقعی هستند و به مواد اولیه نیاز دارند، سپس بر اساس نیاز مصرف مواد اولیه کالا مورد نظر به آن‌ها به اندازه نیاز فروخته می‌شود. در حال حاضر مبنای قیمت‌گذاری این سیستم دلار و قیمت جهانی است اما پیشنهاد ما این است که شرکت‌های دارای کد مچینگ و با سابقه مصرف مواد اولیه، بتوانند مواد اولیه را با قیمت تمام شده و سود تجاری خریداری کنند و در صورت نیاز به خرید مازاد به بورس کالا مراجعه کنند و با نرخ جهانی آن را خریداری کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: شرکت‌های قطعه‌ساز در پایان سال 1396، هر کیلو ورق فولاد را سه هزار تومان خریداری می‌کردند در حالی که این قیمت هم اکنون به هشت هزار تومان رسیده است و افزایش حدود سه برابری نرخ دلار روی قطعات خودرو هم اعمال شده است.

بیگو میزان کاهش قیمت خودروهای تولید داخل در صورت عرضه منصفانه مواد اولیه را محسوس خواند و گفت: در صورت عرضه مواد اولیه با نرخ منصفانه، قیمت خودروهای تولید داخل می‌تواند به صورت میانگین تا 10 میلیون تومان کاهش پیدا کند.

وی افزود: این عدد برای هر خودرو با توجه به وزن، آلیاژهای مورد نیاز و ... متفاوت است اما به صورت کلی تأثیر قابل توجهی روی قیمت خودروها می‌گذارد.

دبیرانجمن قطعه سازان محصولات آهن ( ورق، مفتول یا بلوک)، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی (مواد اولیه پلیمری) را اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودروسازی عنوان کرد که مشمول قیمت‌گذاری بر اساس دلار می‌شوند و افزود: نزدیک به 50 درصد قیمت‌گذاری خودرو مرتبط با این مواد اولیه است.

بر اساس گزارشی از عصر خودرو، بیگلو در پاسخ به سوالی در زمینه افرادی که از اختلاف نرخ دلار و ریال در این روش سود می‌برند، بیان کرد: سود این روش تنها به دولت می‌رسد زیرا عمده شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه متعلق به دولت هستند.

وی اضافه کرد: اگر به صورت‌های سالیانه شرکت‌ها دقت کنید خواهید دید که خودروسازان هر سال با ضرر و زیان‌های فراوان رو به رو می‌شوند در حالی که شرکت‌های فولادی با حاشیه سود قابل توجه، همان سال را به پایان می‌رسانند.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
فلزات و مواد- فارسی
گل گهر
مطالب مرتبط
تامین نقدینگی منجر به جهش تولید می‌شود
تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در هاله‌ای از ابهام
موتور یورو ۵ بر اساس استاندارد اروپاست
عدم حمایت دولت یعنی عدم تولید داخل
کاهش تقاضای ورق سرد در خودروسازی چین
افزایش تقاضای رودیم در بخش خودرو با تشدید قوانین زیست‌محیطی
بومی‌سازی قطعات ایران‌ خودرو
پیش‌شرط‌های واگذاری خودروسازان
توقف تولید خودروهای ناقص از بهمن‌ماه
حاشیه سود بهتر تولید ورق گرم در چین نسبت به ورق سرد و میلگرد
واگذاری خودروسازان تا پایان سال ۹۹
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: