• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر

بازار مملو از ورق‌های قلع‌اندود بی‌کیفیت و گران است

  • کد خبر : 1261
  • 06 بهمن 1396 - 13:31
بازار مملو از ورق‌های قلع‌اندود بی‌کیفیت و گران است
مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر گفت: متاسفانه بازار ورق قلع‌اندود روند مشخصی ندارد و عرضه‌کنندگان به هر اندازه که بخواهند، قیمت این ورق را افزایش می‌دهند. ضمن اینکه برخی ورق‌های بی‌کیفیت وارداتی نیز به جای ورق‌های باکیفیت تولید داخل فروخته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر گفت: متاسفانه بازار ورق قلع‌اندود روند مشخصی ندارد و عرضه‌کنندگان به هر اندازه که بخواهند، قیمت این ورق را افزایش می‌دهند. ضمن اینکه برخی ورق‌های بی‌کیفیت وارداتی نیز به جای ورق‌های باکیفیت تولید داخل فروخته می‌شوند.

سید اکبر ابداعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص استفاده از ورق قلع‌اندود در شرکت ژاو فیلتر، اظهار داشت: شرکت ما از ورق قلع‌اندود با ضخامت‌های ۰٫۲۲ میلی‌متر، ۰٫۲۴ میلی‌متر و ۰٫۲۶ میلی‌متر استفاده می‌کند که عموما به صورت نوارهای رول هستند. پس از خرید رول ورق قلع‌اندود، آن را در اختیار مراکز خدماتی فولاد قرار می‌دهیم تا آن را به عرض ۴٫۵ سانتی‌متر که برای تولید اسپیرال فیلتر مناسب است، برش داده به صورت رول درآورند. رول برش خورده، توسط دستگاه به شکل لوله اسپیرال درمی‌آید که در داخل فیلتر به کار می‌رود.

وی افزود: کاربرد فیلتر ایجاب می‌کند که از ورق‌های قلع‌اندود استفاده کنیم زیرا در صورت به کارگیری ورق‌های دیگر، فیلتر دچار خوردگی و زنگ‌زدگی از ناحیه ورق می‌شود. فیلترهای تولیدی شرکت ما عمدتا در خودروهای دیزلی استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل باید از ورق قلع‌اندود استفاده کنیم که در مقابل خوردگی مقاومت مطلوبی دارد.

جایگزینی ورق گالوالوم با قلع‌اندود

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر با اشاره به ورق‌هایی که می‌توانند جایگزین ورق قلع‌اندود شوند، عنوان کرد: به جای ورق‌های قلع‌اندود می‌توانیم از ورق‌های گالوانیزه نیز استفاده کنیم؛ زیرا این نوع ورق‌ها نیز خواص شیمیایی نزدیک به ورق قلع‌اندود دارند. البته باید ورق گالوانیزه نرم را مورد استفاده قرار داد؛ چراکه باید این نوع ورق‌ها انعطاف‌پذیر باشند تا قابلیت تبدیل شدن به لوله را داشته باشند.

ابداعی خاطرنشان کرد: استفاده از ورق قلع‌اندود و یا گالوانیزه تفاوت چندانی برای ما ندارد. این یعنی اگر هر یک از این نوع ورق‌ها ضخامت و ویژگی مورد نظر را داشته باشند، برای به کارگیری در تولید فیلتر مناسب هستند.

دشواری‌های تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر تصریح کرد: با اینکه از ورق‌های قلع‌اندود تولید شده در شرکت فولاد مبارکه استفاده می‌کنیم اما تاکنون نتوانسته‌ایم به طور مستقیم از این شرکت خرید داشته باشیم و این ورق‌ها را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم مورد نیاز شرکت نیز از شرکت هفت الماس تامین می‌شود.

ابداعی با گلایه نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه در کشور، عنوان کرد: . طی یکی دو سال اخیر به ویژه در یک ماه اخیر، قیمت انواع ورق به طور قابل توجهی افزایش یافته است. متاسفانه تولیدکنندگان و تجار به هر اندازه که بخواهند قیمت انواع ورق را افزایش می‌دهند و مصرف‌کنندگان برای ادامه فعالیت خود، چاره‌ای جز خرید این ورق‌های گران را ندارند. تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی که می‌توان از آن‌ها ورق قلع‌اندود خریداری کرد، زیاد نیست و در این شرایط حتی اگر کیفیت ورق مورد نظر مطلوب نباشد، ناچار به خرید هستیم.

وی ادعا کرد: در برخی از مواقع متوجه شدیم که به جای ورق تولیدی شرکت فولاد مبارکه، ورق وارداتی قزاقستان را در بازار توزیع می‌کنند. با وجود بسته‌بندی و پلاک‌گذاری این ورق به اسم فولاد مبارکه، هنگامی که آن را در خط تولید به کار بردیم، مشخص شد ورق مشخصات و ویژگی‌های ورق‌های قلع‌اندود قزاقستان را دارد. این ورق، پس از استفاده در خط تولید به اصطلاح دچار چروک شد و نتوانستیم از آن برای تولید محصول استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر ادامه داد: به دلیل کمبود مواد اولیه، به جای اینکه تولیدکنندگان نقش اساسی در بازار داشته باشند، بازار، تولیدکنندگان را اداره می‌کند و هر آنچه که از مواد اولیه در بازار موجود باشد، باید آن را خریداری کنیم.

ابداعی اذعان کرد: متاسفانه در کشور ما هیچ نهادی به فکر تولید نیست و تامین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه است و هیچ حمایتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان‌های مرتبط به عمل نمی‌آید. در این شرایط به نظر می‌رسد که واسطه‌گری بهتر از تولید است و سود بیشتری دارد. به این مشکلات باید نوسان بازار و نرخ ارز را نیز اضافه کرد.

سرمایه در گردش یک‌سوم شده است

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر یادآور شد: در گذشته نه چندان دور، ورق‌های قلع‌اندود با کیفیت که محصول کشورهای کره جنوبی و ژاپن بود را می‌توانستیم از بازار تهیه کنیم اما اکنون کار به جایی رسیده است که باید ورق‌های نواربری شده با عرض ۴٫۵ سانتی‌متر را به صورت محدود و قطره‌چکانی دریافت کنیم. به این مورد نیز باید افزایش قیمت ورق فولادی را نیز افزود که طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است. حتی در دو سال اخیر سرمایه شرکت ما از نظر قدرت خرید به یک‌سوم تقلیل یافته است. این یعنی اگر در سال گذشته قادر به خرید ۳۰۰ تن ورق بودیم، اکنون توان خرید تنها ۱۰۰ تن را داریم.

وی در خصوص ظرفیت تولید این شرکت، اظهار کرد: میزان تولید در هر شرکت بستگی به سرمایه در گردش دارد؛ زیرا این موضوع باعث می‌شود شرکت توانایی خرید مواد اولیه بیشتری داشته باشد. ظرفیت شرکت ما حدود ۵۵۰ هزار عدد فیلتر در سال است اما کمتر از نیمی از این میزان را تولید می‌کنیم و در حال حاضر، با توجه به وضعیت بازار، حدود ۲۰۰ تن ورق قلع‌اندود در سال مصرف داریم.

مدیرعامل شرکت ژاو فیلتر با اشاره به وضعیت کنونی صنعت خودرو، تصریح کرد: تولیدات ما به طور مستقیم در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد اما شرکت‌های خودروسازی مطالبات مالی ما را پرداخت نمی‌کنند. حتی وعده‌های متعددی از سوی مدیران شرکت‌های خودروسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان داده شد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1261

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد