• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام

خرده‌فروشی در بازار ورق قلع‌اندود غالب است

  • کد خبر : 1270
  • 09 بهمن 1398 - 15:30
خرده‌فروشی در بازار ورق قلع‌اندود غالب است
کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام گفت: به دلیل مصرف پایین متقاضیان ورق قلع‌اندود و قیمت نسبتا بالای آن، عمده سفارش‌ها از سوی مشتریان به صورت ابعادی و در حجم‌های کم بوده و معمولا کمتر از یک تن است. همچنین در بازار ورق قلع‌اندود، معاملات به صورت خرده‌فروشی انجام می‌شود.

کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام گفت: به دلیل مصرف پایین متقاضیان ورق قلع‌اندود و قیمت نسبتا بالای آن، عمده سفارش‌ها از سوی مشتریان به صورت ابعادی و در حجم‌های کم بوده و معمولا کمتر از یک تن است. همچنین در بازار ورق قلع‌اندود، معاملات به صورت خرده‌فروشی انجام می‌شود.

محمد سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار ورق قلع‌اندود فولادی در کشور، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار ورق‌های فولادی چندان مناسب نیست و در این میان شرایط بازار ورق قلع‌اندود آشفته‌تر از سایر ورق‌های فولادی است زیرا بخشی از این محصول به کشور وارد می‌شود. البته در خصوص سایر محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن ثبات نسبی بر بازار حاکم است.

وی افزود: تفاوت قیمت پایه اعلام شده از سوی بورس کالا برای ورق‌های فولادی، قیمت واقعی و قیمت نهایی معاملات گویای وضعیت آشفته بازار ورق است. در آخرین معامله انجام شده برای ورق قلع‌اندود، قیمت پایه اعلام شده ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما پس از عرضه، قیمت نهایی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد؛ این در حالی است که بالاترین قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و پایین‌ترین قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم ثبت شد که حاکی از تفاوت قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومانی در یک محصول با مشخصات یکسان بوده و ۱۴ درصد تفاوت قیمت در یک محصول برای یک عرضه هرگز سابقه نداشته است.

کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام اضافه کرد: در بازار آزاد وضعیت از این هم آشفته‌تر است و قیمت ورق قلع‌اندود حتی به بیش از ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در اوایل دی ماه نیز رسید. هرچند که در اواسط دی ماه مجددا کاهش قیمت رخ داد و این ورق حدودا به قیمت ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. با این حال، قیمت ورق قلع‌اندود نسبت به ماه گذشته حدود دو تا سه هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش قیمت نشان می‌دهد.

سبزی اذعان کرد: متاسفانه چنین بازار آشفته‌ای پیش از این حتی در سال گذشته مشاهده نشد. حتی شرکت‌های مطرح خرید و فروش ورق قلع‌اندود دلیل این بازار آشفته را نمی‌دانند و از پشت پرده نوسانات قیمتی کنونی خبر ندارند.

تولید ورق قلع‌اندود داخلی نیاز بازار را برطرف نمی‌کند

وی تصریح کرد: شرکت‌های فولاد مبارکه و توان آور آسیا تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود در کشور هستند اما میزان تولیدات این دو شرکت پاسخ‌گوی نیاز بازار نیست و همچنان شاهد خرید این ورق‌ها از کشورهای دیگر هستیم که عمدتا این واردات از چین انجام می‌شود. تخمین زده می‌شود که سهم ورق داخلی و ورق واردات تقریبا برابر بوده و در برخی مواقع، قیمت ورق قلع‌اندود چینی از محصول مشابه ایرانی ارزان‌تر است.

کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام در خصوص کیفیت ورق‌های قلع‌اندود در بازار، خاطرنشان کرد: معمولا ورق‌های قلع‌اندود ساخت داخل، از نظر کیفیت درجه دو هستند اما کیفیت ورق‌های درجه یک ایرانی از ورق‌های وارداتی بالاتر است. با این حال، اغلب ورق‌های قلع‌اندود بازار را ورق‌های درجه دو تشکیل می‌دهند.

سبزی با اشاره به تفاوت قیمت ورق‌های قلع‌اندود ایرانی و خارجی، بیان کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان ایرانی از جمله شرکت فولاد مبارکه اقدام به تولید ورق قلع‌اندود درجه یک می‌کنند، قیمت آن نیز نسبت به ورق‌های دیگر ازجمله ورق چینی بالاتر است. به همین دلیل تقاضای بالاتری برای ورق‌های قلع‌اندود درجه دو وجود دارد؛ این نوع ورق‌ها عمدتا به مصرف صنایع غذایی و بسته‌بندی برای تولید قوطی‌های کنسرو و حلب می‌رسد.

وی اظهار کرد: عرضه انواع ورق‌های فولادی ازجمله ورق قلع‌اندود در بازار کاهش یافته است. با این وجود، انواع گریدهای ورق قلع‌اندود ازجمله تمپر ۲، ۳، ۴ و ۵ در بازار وجود دارند. ضمن اینکه ضخامت‌های موجود در بازار این ورق‌ها از ۰٫۱۳ میلی‌متر تا ۰٫۳۴ میلی‌متر است.

تشنج در بازار ورق فولادی

کارشناس فروش شرکت فولاد تجارت هونام تاکید کرد: بازار از نظر موجودی، کمبود چشمگیری ندارد اما مشکل اساسی بازار قیمت بالای برخی از انواع ورق و نوسان شدید قیمتی است. نوسانات اخیر و افزایش قیمت باعث شده که متقاضیان نتوانند خرید خود را به موقع و با برنامه‌ریزی انجام دهند. متاسفانه شرایط در بازار به گونه‌ای پیش رفته که حتی قیمت برخی از ورق‌های قلع‌اندود ساخت داخل نسبت به مشابه وارداتی بالاتر است و بعضا برخی گریدها و ضخامت‌ها قیمت‌هایی در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دارند. در بازار ورق سرد (به عنوان ماده اولیه ورق قلع‌اندود) وضعیت کمی متشنج‌تر است و شاهد حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت در این حوزه هستیم؛ به طوری که قیمت این نوع ورق از ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در یکی دو ماه گذشته به ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در دی ماه رسید.

سبزی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود به دلیل بالا بودن قیمت و پایین بودن میزان مصرف خود باید مقادیر نسبتا کمی را از این ورق سفارش دهند. به همین دلیل عمده خرید و فروش این محصول به صورت شیت ورق انجام می‌شود و حجم معاملات رول بسیار پایین است. ضمن اینکه ورق قلع‌اندود از نظر حجم خرید و فروش در رده خرده‌فروشی قرار می‌گیرد. معمولا حجم سفارش ورق قلع‌اندود از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۱٫۵ تن بوده و مدت‌ها است که در بازار رول ورق قلع‌اندود میان تجار خرید و فروش نمی‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1270

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است