• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
گزارش یک نشست خبری مشترک و خبرهای خوب حوزه سرب و روی؛

قطب جدید سرب و روی کشور متولد می‌شود

  • کد خبر : 6187
  • 06 بهمن 1398 - 10:51
قطب جدید سرب و روی کشور متولد می‌شود
نشست خبری مشترک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و هلدینگ زرین با حضور مدیران عامل این شرکت‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد که مهم‌ترین موضوع آن، راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری سرب و روی در کشور بود.
نشست خبری مشترک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و هلدینگ زرین با حضور مدیران عامل این شرکت‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد که مهم‌ترین موضوع آن، راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری سرب و روی در کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در این نشست که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، عزیزاله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، شهرام کدخدایی مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا و ابراهیم جمیلی مدیرعامل هلدینگ زرین حضور داشتند و از همکاری این شرکت‌ها در احداث این مجتمع در چند فاز خبر دادند و جزئیات آن را تشریح کردند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات: سرمایه‌گذاری در صنعت سرب و روی مطلوب است

عزیزاله عصاری در سخنان ابتدایی خود در این نشست اظهار داشت: دلیل اصلی ما برای ورود به حوزه سرب و روی، استراتژیک بودن این فلزات در صنایع امروز ایران و جهان است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۹ درصد از ذخایر سرب و روی جهان متعلق به ایران است، افزود: خوشبختانه منابع خوبی از این فلزات در کشور ما وجود دارد ولی متاسفانه در طول این سال‌ها به دلیل غفلت از بحث اکتشافات، همواره با کاهش منابع برای تولید مواجه بوده‌ایم.

عصاری در این زمینه یادآور شد: در شرایط کنونی که در بازارهای جهانی بخش عمده سرب برای تولید باتری در خودروهای الکترونیکی استفاده می‌شود و این موضوع تقاضا برای فلزات سرب و روی را بیش از میزان تولید آن کرده است، سرمایه‌گذاری در این بخش مطلوب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: یکی از دلایل واردات مواد اولیه توسط برخی از کارخانه‌های داخلی از کشور ترکیه، مغفول ماندن موضوع اکتشافات در کشور است؛ به همین دلیل، از طریق شرکت صبانور مذاکراتی را با هلدینگ زرین برای توسعه بخش اکتشاف ذخایر سرب و روی کشور صورت داده‌ایم.

عصاری در این خصوص افزود: هلدینگ «ومعادن» می‌توانست این سرمایه‌گذاری را به تنهایی نیز انجام دهد اما با توجه به تجربه بالای گروه صنعتی زرین در حوزه سرب و روی، تصمیم بر این شد که در این زمینه با این شرکت همکاری داشته باشیم و قصد داریم با به‌کارگیری از تکنولوژی‌های ویژه از همه ذخایر سرب و روی کشور در مسیر توسعه استفاده کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی زرین: دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم

ابراهیم جمیلی سخنران دیگر این نشست خبری بود. وی گفت: ما با همکاری شرکت صبانور، شرکت توسعه معادن زرین صبا را تاسیس کردیم. تیمی از بهترین طراحان، متخصصان، شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید دانشگاه و تیمی از فعالان معدن و صنایع معدنی در این حوزه گرد هم آمده‌اند تا بزرگ‌ترین مجتمع سرب و روی در کشور را احداث کنیم.

جمیلی با ابراز امیدواری از اجرایی شدن این طرح ملی، گفت: قول می‌دهیم سال آینده در همین تاریخ، اولین گزارش پیشرفت پروژه را ارائه دهیم.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی زرین درباره فواید اجرای این طرح در منطقه نیز گفت: با توجه به اینکه با اجرای این طرح، برای یک هزار نفر اشتغال‌زایی انجام خواهد گرفت، اولویت اول به کارگیری نیروی کار در این مجتمع استفاده از نیروهای بومی خواهد بود و دانشجویان این منطقه نیز تحت حمایت قرار می‌گیرند تا بتوانند نیازهای صنعتی مجتمع را برطرف کنند.

جمیلی در خصوص فازهای اجرایی این مجتمع، تصریح کرد: این مجتمع ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سرب و روی را در سه فاز  ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تنی اجرا خواهد کرد. همچنین تولید ۳۰ هزار تن شمش روی در دو فاز اولیه ۵ و ۱۰ هزار تنی خواهد بود و برای فاز سوم با توجه به بررسی نتایج خاک معدنی منطقه می‌توانیم این میزان را تا ۳۰ هزار تن افزایش دهیم. کارخانه تولید شمش سرب نیز همزمان با این پروژه احداث خواهد شد که در فاز اول ۱۰هزار و در فاز دوم پنج هزار تن محصول خواهد داشت.

وی در ادامه با لزوم توجه به بحث بومی‌سازی و اتکا به تولید داخلی، یادآور شد: در این طرح حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود؛ در صورتی که اگر قرار بود ‌شرکت‌های خارجی در این موضوع سرمایهگذاری کنند قطعا باید میزان سرمایه‌گذاری تا سه برابر افزایش می‌یافت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در این مجتمع تمام ماشین‌آلات به غیر از قطعات حساس الکترونیکی، کنترلی و آزمایشگاهی به صورت بومی‌سازی و مهندسی معکوس تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت صبانور: توافقات اولیه ظرف سه ماه انجام شد

محمد کلانتری نیز در این نشست خبری با برشمردن مراحل ابتدایی روند همکاری مشترک با شرکت زرین، اظهار داشت: زمانی که استراتژی هلدینگ برای تنوع محصولات ابلاغ شد، ما مطالعات و فعالیت‌های مقدماتی را در این مورد آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت صبانور در این خصوص عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ بزرگ‌ترین پهنه اکتشافی کشور با وسعت حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع در کرمان را از وزارت صمت تحویل گرفتیم و بعد از حدود یک سال و نیم اکتشافات سیستمیک در این پهنه، به پهنه‌ای با مساحت ۲۵۰ کیلومتر‌مربع که مقدار قابل توجهی سرب و روی داشت، رسیدیم. نتایج در پنج محدوده و در ۱۲ آنومالی برای دریافت گواهی کشف به وزارت صمت ارائه شد و بعد از انجام مطالعات، محدوده‌ برای ادامه سرمایه‌گذاری، حفاری و دستیابی به ذخایر قطعی بسیار مناسب تشخیص داده شد.

وی در پایان عنوان کرد: پس از گرفتن مجوز تاسیس کارخانه سرب و روی توسط شرکت صبانور، برای مواجهه تخصصی‌تر به دنبال جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی رفتیم و با معرفی گروه صنعتی زرین، کنسرسیومی تشکیل شد که امیدواریم مطابق پیش‌بینی‌ها تا دو سال آینده به نتیجه برسد. ضمن اینکه توافقات در این زمینه با شرکت زرین تنها ظرف سه ماه به توافقات اولیه انجامید.

مشاور عالی شرکت صبانور: تقاضا برای سرب افزایش خواهد یافت

در ادامه این نشست احد علیخانی با اشاره به استراتژیک بودن فلز سرب در جهان، اظهار داشت: در دوره‌هایی کم‌لطفی زیادی به معادن کشور صورت گرفته و بسیاری از معادن غنی این منطقه به صورت متروکه باقی مانده است.

مشاور عالی شرکت صبانور عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف فلز سرب در صنایع خودروسازی است و از طرفی سیاست جهانی به سمت تولید خودروهای برقی می‌رود، لذا پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش مصرف سرب دارد. در حال حاضر، حدود ۸۰ درصد مصرف سرب در دنیا در صنایع باطری‌سازی است و پیش‌بینی می‌شود که این فلز با کسری پنج میلیون تنی در دنیا روبه‌رو شود.

علیخانی یادآور شد: با تلاش‌های انجام شده، در آینده نزدیک، یک کارخانه فرآوری سرب و روی در غرب کشور راه‌اندازی می‌شود که تعداد ۱۲ آنومالی در پهنه معدنی آن شناسایی و ثبت شده است و با توجه به کاهش هزینه‌های حمل، سرمایه‌گذاری روی فلز سرب و روی در آن به صرفه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا: ۹۵ درصد صنعت سرب و روی در کشور بومی است

شهرام کدخدایی در ادامه این نشست اظهار داشت: ۹۵ درصد صنعت سرب و روی در کشور ما بومی است و مشکلی از این نظر در کشور نخواهیم داشت.

وی در این خصوص افزود: ما پیش از این، چهار مجتمع احداث کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال ساخت پنجمین مجتمع هستیم و امیدواریم مجتمع پنجم، بی‌نقص ترین نمونه در میان این پنج مجتمع باشد.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا با اشاره به اینکه در این مسیر در حال بومی‌سازی و کاهش نقص‌های گذشته هستیم، اضافه کرد: با توجه به بومی بودن این صنعت در کشور ما، می‌توان گفت که کیفیت شمش تولید شده ما برابر با استانداردهای جهانی و قابل رقابت با تولیدات سایر کشورها در این زمینه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آیرمار: قطب جدیدی در حوزه سرب و روی معرفی کرده‌ایم

پایان‌بخش نشست خبری مشترک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و هلدینگ زرین، صحبت‌های مهندس تاج‌الدین مدیرعامل شرکت دانش بنیان آیرمار بود.

وی در سخنان خود با اشاره به ذخایر سرب و روی ایران و جهان، اظهار داشت: منابع و ذخایر روی شناسایی‌شده در جهان حدود دو میلیارد تن و این میزان در مورد سرب، ۱٫۹ میلیارد تن است. کشور ما با دارا بودن حدود ۲۱۰ میلیون تن ذخایر قطعی سرب و روی، ۹ درصد از ذخایر این فلزات را در اختیار دارد.

تاج‌الدین با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۴٫۷ میلیون تن سرب و ۱۳٫۲ میلیون تن روی در دنیا تولید شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰۰ هزار تن سرب و ۱۴۰ هزار تن روی در ایران تولید شده است و با این حساب، سهم ایران در تولید جهانی این سال، ۲٫۱ درصد در سرب و ۱٫۱ درصد در روی بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آیرمار در مورد اهمیت احداث این مجتمع به عنوان قطب جدید سرب و روی کشور، یادآور شد: در کشور ما تاکنون تمرکز کارخانه‌های سرب و روی، بر معادنی مثل انگوران بوده است اما اکنون تولید سرب و روی در غرب کشور نیز فعال خواهد شد.

وی جایگاه ایران در صنعت سرب و روی را بعد از چین، قزاقستان و هند در رتبه چهارم آسیا دانست و افزود: تشکیل کنسرسیوم اکتشافی توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کار ارزشمندی است و این کنسرسیوم با پهنه‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند منابع جدیدی از سرب و روی را در کشور معرفی کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6187
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید