• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت ژئوتست:

جزو اولین شرکت‌های واردکننده قطعات حفاری بوده‌ایم

  • کد خبر : 3044
  • 06 بهمن 1398 - 12:46
جزو اولین شرکت‌های واردکننده قطعات حفاری بوده‌ایم
مدیرعامل شرکت ژئوتست گفت: برای برآورد میزان ذخایر معادن مس و سنگ‌آهن از عملیات مغزه‌گیری استفاده می‌شود که در صورت مناسب بودن شرایط، عملیات حفاری و اکتشاف در این نوع معادن صورت می‌گیرد و ما جزو اولین شرکت‌های تولیدکننده و همچنین وارد کننده قطعات حفاری و مغزه‌گیری در کشور بوده‌ایم و تا حد امکان در راستای صنعت معدنی کشور گام برداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ژئوتست گفت: برای برآورد میزان ذخایر معادن مس و سنگ‌آهن از عملیات مغزه‌گیری استفاده می‌شود که در صورت مناسب بودن شرایط، عملیات حفاری و اکتشاف در این نوع معادن صورت می‌گیرد و ما جزو اولین شرکت‌های تولیدکننده و همچنین وارد کننده قطعات حفاری و مغزه‌گیری در کشور بوده‌ایم و تا حد امکان در راستای صنعت معدنی کشور گام برداشته‌ایم.

رضا زارع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ژئوتست از سال ۱۳۷۹ در حوزه ساخت و واردات قطعات و دستگاه‌های حفاری آغاز به کار کرده است. طی ۲۲ سال با شرکت‌های بزرگی در زمینه اکتشاف، حفاری و ژئوتکنیک همکاری داشته‌ایم. قطعات وارداتی شامل سرمته‌‌های حفاری و مغزه‌گیری، لوله‌های مورد استفاده در دستگاه‌های اکتشافی، تمام متعلقات درون چاهی و درون گمانه‌ای سیستم اکتشاف می‌شود. ما واردکننده اولین سیستم انحراف‌سنج بلوتوثی و ماهواره‌ای به ایران هستیم. ما در کشور ترکیه نمایندگی شرکت دیوایکو نروژ را داریم که با وجود تمام تحریم‌ها قادر به واردات قطعات نام برده شده از این طریق هستیم.

وی افزود: عمده مشتری‌های محصولات تولیدی و قطعات وارداتی ما، شرکت‌های مسی مانند شرکت ملی مس برای معادن شهرهای رفسنجان و سیرجان، شرکت چهارگنبد، شرکت اورنگ و دیگر شرکت‌ها هستند و تا چهار سال پیش، شرکت ژئوتست تامین کننده تمام قطعات مورد نیاز حفاری و اکتشافی آن‌ها بود. در حال حاضر، در معادن مس و سنگ‌آهن عملیات مغزه‌گیری انجام می‌شود. معادن مس و سنگ‌آهن چون وابسته به دولت هستند و برای پیش‌بینی و مدیریت منابع معدنی باید برنامه‌ریزی صورت گیرد، باید از این نوع معادن مغزه‌گیری انجام شود تا میزان ذخایر و بهره‌برداری آن‌ها برای آینده مشخص گردد.

مدیرعامل شرکت ژئوتست در ادامه بیان کرد: معادن سنگ‌های تزئینی خصوصی بوده و همیشه در دسترس هستند نیازی به مغزه‌گیری ندارد اما برای برآورد میزان ذخیره این نوع معادن نیز می‌توان از این قطعات استفاده کرد. علاوه بر معادن مس و سنگ‌آهن در بعضی از معادن زغال‌سنگ نیز عملیات مغزی‌گیری انجام می‌شود. به عنوان مثال در معاد ذغال‌سنگ مناطق سرخس، طبس و مشهد از ماشین‌آلات حفاری و مغزه‌گیری نیز استفاده می‌کنند.

زارع ادامه داد: اکنون با همت و تلاش مضاعف توانستیم بسیاری از قطعاتی را که پیش‌تر وارد می‌شد، بومی‌سازی کنیم. برای ساخت برخی از قطعات و لوله‌ها به نوعی آلیاژ خاص نیاز است که تولید داخلی ندارد و همچنین دستگاه هیترتیک که برای سخت‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در کشور ساخته نمی‌شود و با شرایط تحریمی موجود امکان واردات آن به حداقل رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ما دو پروژه کارگاهی داریم و ۲۵ پرسنل در این دو کارگاه به صورت مستقیم و همچنین در هشت کارگاه‌ که با شرکت ژئوتست به شکل غیر مستقیم در رابطه با ساخت دستگاه همکاری دارند، مشغول به فعالیت هستند. ما سعی داشته‌ایم که بهترین عملکرد خود را ارائه دهیم و تا به امروز توانسته‌ایم جایگاه مطلوبی را در تولید قطعات حفاری به خود اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت ژئوتست در رابطه با مشکلات موجود در صنعت تولید قطعات حفاری، توضیح داد: اولین و بزرگ‌ترین مشکل ما نقل‌ و انتقالات مالی و ارزی است که با شروع تحریم‌ و سخت‌تر شدن شرایط صادرات و واردات، این موضوع دو چندان دشوار شده است، اما برای ادامه فعالیت خود باید راه‌ حل مناسبی پیدا کنیم. بسیاری از کشورها تمایلی برای همکاری با ایران ندارد. چین جزو معدود کشورهایی است که تا کنون مشکلات معاملاتی با آن‌ها نداشته‌ایم، اما برای انتقال پول با مشکل مواجه می‌شویم، از طرفی نیز ارز نیمایی به ما تعلق نمی‌گیرد و باید شخصا مشکلات را حل کنیم، در چند سال اخیر قیمت‌ها چند برابر شده و هزینه‌های واردات نیز کمرشکن شده است و عرصه فعالیت را برای ما تنگ کرده است.

وی در خصوص تکنولوژی ساخت قطعات، عنوان کرد: برای تولید قطعات حفاری از دو نوع روش سنتی و مدرن استفاده می‌شود. کشوری مانند چین همچنان روش‌های قدیمی را به کار می‌گیرند. تفاوت روش سنتی و مدرن در نوع سرمته حفاری بوده و تکنولوژی فقط در نوع خمیره و الماسی که در مته تعبیه می‌شود، موثر است. در روش‌های مدرن، عمق حفاری بیشتر شده و به سه برابر روش قدیمی رسیده است. علاوه بر عمق، سرعت حفاری نیز در این دو روش متفاوت بوده، در روش جدید ابتدا برای قسمت تیزی الماس یک طراحی انجام می‌شود که موجب برش بهتر و افزایش سرعت حفاری می‌گردد. ما تکنولوژی ساخت تمام قطعات را در اختیار داریم، اما چون شروع تولید برخی قطعات به سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد نیاز دارد، واردات نسبت به تولید آن‌ها به صرفه‌تر است؛ اما اگر همزمان با تولید قطعات، واردات آن‌ها به طور کامل حذف شده و دولت برای افزایش ظرفیت حمایت کند در مدت زمان طولانی می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت. در حال حاضر، برنامه خاصی برای تولید محصولات آلیاژی نداریم و طبق برنامه قبل پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3044