• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان:

تعطیلی واحدهای شمش روی فاجعه‌بار خواهد بود

  • کد خبر : 3902
  • 09 بهمن 1398 - 20:08
تعطیلی واحدهای شمش روی فاجعه‌بار خواهد بود
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان گفت: تعداد شاغلان در زمینه تولید شمش روی استان زنجان حدود 10 هزار نفر است و اگر شرایط تولید و صادرات شمش روی به همین طریق پیش برود، احتمال این وجود دارد که بسیاری از شاغلین این صنعت، بیکار شوند و شاهد فاجعه‌ای عظیم باشیم.
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان گفت: تعداد شاغلان در زمینه تولید شمش روی استان زنجان حدود ۱۰ هزار نفر است و اگر شرایط تولید و صادرات شمش روی به همین طریق پیش برود، احتمال این وجود دارد که بسیاری از شاغلین این صنعت، بیکار شوند و شاهد فاجعه‌ای عظیم باشیم.

بهروز نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به معضلات تامین مواد اولیه تولید شمش روی، اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد کمی از خاک معدنی تولید شمش روی توسط معدن انگوران تامین می‌شود، لذا چاره‌ای جز این نداریم که بخش عمده‌ای از منابع خود را از طریق واردات از کشور ترکیه فراهم ‌کنیم. بنابراین حدود ۲۰ درصد مواد اولیه شرکت از طریق خاک داخلی و نزدیک به ۸۰ درصد هم از طریق منابع وارداتی تامین می‌شود.

وی افزود: ظرفیت تولیدی کارخانه به صورت روزانه حدود ۱۲ تن است که در سال، به یک هزار و ۸۰۰ تن شمش روی می‌رسد؛ اما در حال حاضر با وجود شرایط نامطلوب تولید شمش روی در کشور، کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنیم و تولید کارخانه از ۱۲ تن در روز به دو تا سه تن در روز رسیده است.

نجفی در رابطه با روش تولید شمش روی، بیان کرد: فرآیند تولید شمش روی ابتدا با حل‌سازی خاک در اسید سولفوریک آغاز شده و پس از آن فیلتراسیون انجام می‌شود. سپس الکترولیت حاصل در واحد الکترولیز احیا شده و بعد از آن ذوب صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان، صادرات شمش روی را چالش بزرگی برای تولیدکنندگان دانست و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر هیچ‌گونه صادراتی نداریم و دولت دستور به لغو صادرات شمش روی داده است. لذا صادرات صرفا از طریق محل موقتی که دولت تعیین کرده، صورت می‌گیرد و ما در این میان، جایگاه و مشارکتی نداشته و نداریم.

عیار خاک وارداتی بالاتر از عیار خاک داخلی است

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان، با تاکید بر اینکه عیار خاک وارداتی بالاتر از خاک داخلی است، اذعان کرد: عیار خاک وارداتی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد بوده و از طرفی با احتساب این موضوع که بیشتر منابع با عیار بالا در معدن انگوران به پایان رسیده، درصد عیار خاک انگوران بین ۶ تا ۳۰ درصد در نوسان است.

وی ادامه داد: سایر معادن کشور نیز تقریبا دارای عیاری به نسبت پایین‌تر از متوسط خاک انگوران و خاک وارداتی هستند. لذا وجود شرایط سخت برای استحصال فلز روی از این خاک‌های کم‌عیار کشور، برای تمامی فعالان این حوزه کاملا مشهود شده است.

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان، با اشاره به اینکه استقرار کارخانه‌های ذوب روی در شهرک روی زنجان دارای مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان شمش روی است، عنوان کرد: تمامی باطله‌ها یا کیک‌های فیلتر، در محلی که توسط مدیریت شهرک درنظر گرفته شده، دپو می‌شود. به طور مثال،۴۰ درصد از خاک مورد استفاده، به صورت فلز استحصال می‌شود. بنابراین نزدیک به ۶۰ درصد خاک باقی‌‎مانده به باطله تبدیل و تا زمان بازیابی مجدد آن، طی مراحل امن و دقیق، دپو می‌شود.

بازفرآوری کیک فیلتر به عیار خاک وابسته است

نجفی با اشاره به اینکه بازفرآوری کیک فیلتر تماما به عیار خاک مورد استفاده برای تولید شمش روی بستگی دارد، تصریح کرد: هر اندازه که عیار خاک معدنی بالا باشد، کیک‌های فیلتر یا همان باطله‌های حاصل از استحصال فلز روی از خاک معدنی، میزان بالاتری از فلز روی خواهند داشت؛ بنابراین بالا بودن میزان عیار خاک معدنی تاثیر مستقیمی بر میزان بهره‌وری کیک‌فیلترها خواهد گذاشت.

وی به مشکلات ساختاری در زمینه صادرات شمش روی در کشور اشاره و ادامه داد: یکی از عمده مشکلات شمش روی در کشور این است که تقاضای داخلی فقط ۲۰ درصد از تولید صنایع شمش داخلی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین ۸۰ درصد از تولید داخلی به صورت مازاد در کشور باقی می‌ماند و باید صادر شود. لذا با توجه به ضرورت صادرات در این زمینه، متاسفانه به دلایلی نامعلوم امکان صادرات از تولیدکنندگان سلب شده و به همین جهت، اغلب شرکت‌هایی که امکان صادرات از آن‌ها گرفته شده، یا تولید خود را کاهش داده‌اند و یا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. بنابراین اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند، بدون تردید غالب تولیدکنندگان تا پایان امسال، به سمت تعطیلی خواهند رفت.

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان، ادامه داد: ممنوعیت صادرات تنها به بحث عوارض صادراتی برنمی‌گردد بلکه در عمل، با تصویب بخشنامه‌های مختلف، اجازه صادرات از تولیدکنندگان گرفته شده است.

از فاجعه جلوگیری کنید

نجفی بیان کرد: تعداد پرسنل شاغل در زمینه تولید شمش روی استان زنجان حدود ۱۰ هزار نفر است و اگر وضعیت صنعت روی نامطلوب باقی بماند، در آینده نه چندان دور شاهد بیکاری جمعیت زیادی خواهیم بود.

وی با اشاره به سهم شرکت الماس روی زنجان در ایجاد اشتغال، اذعان داشت: پرسنل شرکت نزدیک به ۷۵ نفر هستند و ما امیدوار هستیم که بر اساس برنامه‌های تعیین شده و سیاست‌گذاری‌های مجموعه، بتوانیم میزان اشتغال را افزایش دهیم.

نجفی در پایان با تاکید بر اینکه این شرکت مدتی تعطیل بوده است، اشاره کرد: به دلایل فرسودگی و خرابی برخی قطعات و تجهیزات قدیمی کارخانه، برخی از بخش‌های کارخانه، نیاز ضروری به تغییر و تحول داشتند و به همین خاطر، فعالیت کارخانه به مدت پنج ماه (از تیرماه تا آذرماه) متوقف بود. خوشبختانه در حال حاضر، خط تولید شرکت دوباره آغاز به کار کرده است و در تلاش هستیم تا با افزایش بهره‌وری بتوانیم با قدرت بیشتری فعالیت خود را ادامه دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3902
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد