• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان:

تبادل شمش روی با مواد اولیه، ضامن تداوم تولید است

  • کد خبر : 3911
  • 09 بهمن 1398 - 20:29
تبادل شمش روی با مواد اولیه، ضامن تداوم تولید است
مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، گفت: با توجه به اینکه میزان تولید روی در کشور بیشتر از تقاضای داخلی آن است، بیش از 90 درصد محصولات خود را صادر می‌کنیم. از طرفی به خاطر وجود مشکلات فراوان در زمینه تامین ارز برای واردات و بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرات شمش روی را به صورت تهاتری در مقابل تامین مواد اولیه انجام می‌دهیم؛ تبادل ماده اولیه در برابر شمش روی می‌تواند ما را در برابر مشکلات ارزی موجود ایمن نگه دارد تا در شرایط امروز بتوانیم دوام مجموعه خود را تضمین نماییم.
مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، گفت: با توجه به اینکه میزان تولید روی در کشور بیشتر از تقاضای داخلی آن است، بیش از ۹۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کنیم. از طرفی به خاطر وجود مشکلات فراوان در زمینه تامین ارز برای واردات و بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرات شمش روی را به صورت تهاتری در مقابل تامین مواد اولیه انجام می‌دهیم؛ تبادل ماده اولیه در برابر شمش روی می‌تواند ما را در برابر مشکلات ارزی موجود ایمن نگه دارد تا در شرایط امروز بتوانیم دوام مجموعه خود را تضمین نماییم.

داود سقائی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشـت: شرکت صانع روی زنجان در سال ۱۳۸۵ تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری کامل رسید و توانست به عنوان یکی از تولیدکنندگان شمش روی در ایران شناخته شود. ظرفیت اسمی شرکت هفت هزار و ۵۰۰ تن در سال است که در حال حاضر با تمام ظرفیت تولید می‌کنیم.

خاک وارداتی مرغوب‌تر از خاک انگوران است

مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، در رابطه با تامین مواد اولیه تولید شمش روی، توضیح داد: ماده اولیه یا همان خاک معدنی تولید شمش روی را به طور کامل و تحت قاعده ورود موقت از کشور ترکیه، وارد کشور می‌کنیم و شمش تولیدی را صادر می‌کنیم. برخلاف نظرات برخی‌ فعالان مبنی بر بی‌کیفیت بودن خاک وارداتی باید اشاره کرد که معادن سرب و روی متعددی در ترکیه وجود دارند که خاک معدنی برخی مرغوب و برخی دیگر نامرغوب است و معادنی که ناخالصی خاک آن بیش از حد معیار است هم وجود دارد. بنابراین، به عنوان یک تولیدکننده همواره باید نوع و جنس خاک مورد نظر را آزمایش کرد.

سقائی اضافه کرد: همیشه تلاش ما بر این است که مرغوب‌ترین خاک را از کشور ترکیه وارد کشور نماییم که البته تا به امروز هم اینچنین بوده و بر اساس آمار و ارقام، استحصال فلز روی شرکت ما در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: عیار خاک اکسیدی وارداتی طی فرآیندهای مختلف متفاوت و در نوسان است. با این حال، عیار خاک وارداتی از کشور ترکیه عددی بین ۱۲ تا ۳۰ درصد است که بدون تردید می‌توان از آن به عنوان خاکی مرغوب‌تر از خاک معدن انگوران نام برد.

تهاتر شمش روی با خاک معدنی

مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، در رابطه با میزان تامین مواد اولیه این شرکت از معدن انگوران طبق سهمیه‌بندی، یادآور شد: میزان سهمیه خاکی که شرکت تهیه و تولید برای ما در نظر گرفته حدود ۱۰ درصد ظرفیت اسمی شرکت است و درصد کمی از نیاز ما را برطرف می‌کند.

سقائی ادامه داد: به دلیل مازاد تولید شمش روی در کشور، حدود ۹۰ درصد محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنیم. شمش به کشورهایی نظیر ترکیه، افغانستان، پاکستان و… صادر می‌شود. از طرفی به خاطر وجود مشکلات فراوان در زمینه ارز (از کمبود آن گرفته تا بازگرداندن آن)، صادرات شمش تولیدی و واردات خاک معدنی به صورت تهاتری انجام می‌شود. تبادل ماده اولیه در برابر شمش روی می‌تواند ما را در برابر مشکلات ارزی موجود ایمن نگهدارد تا در شرایط امروز بتوانیم دوام و قوام خود و مجموعه خود را تضمین نماییم.

بی‌عدالتی در پرداخت سهمیه‌بندی خاک انگوران

مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، یادآور شد: تولید شمش روی حاصل از خاکی که توسط معدن انگوران به ما تحویل داده می‌شود را به طور کامل در بورس عرضه می‌کنیم. سهمیه سه ماهه اول و دوم (در حال حمل) را دریافت کرده‌ایم ولی همچنان سهمیه سه ماهه سوم و چهارم دریافت نشده است. درکل سهمیه‌بندی انگوران تا حدودی ناعادلانه است چراکه در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از شرکت‌ها که ظرفیت تولید شمش روی پایین‌تری در مقایسه با شرکت ما دارند، سهم بیشتری از سهمیه‌بندی انگوران را نصیب خود می‌کنند و این مصداق بی‌عدالتی بر اساس معیارهای وضع شده موجود است.

سقایی یادآور شد: تولیدکنندگان فولاد گالوانیزه‌ و محصولا برنجی، عمده مشتریان داخل شمش روی تولیدی هستند.

وی ادامه داد: در زمینه حمل‌‌و‌نقل مشکلاتی وجود دارد و ما در صدد حل آن هستیم. از طرفی به دلیل حاشیه سود پایین تولید در کارخانه، برای اینکه پاسخگوی تلاش شبانه‌روزی ۱۷۰ نفر پرسنل و نیز عدم تعطیلی کارخانه شویم، راهی جز ادامه دادن در مسیر تولید تحت هر شرایطی نداریم.

مدیرعامل شرکت صانع روی زنجان، در پایان خاطرنشان کرد: با وجود موانع بسیار در این صنعت، همچنان تلاش ما بر حل‌و‌فصل آن‌ها است. اگرچه به دلیل بحث ورود موقت بودن واردات خاک معدنی، مشکلات کمتری برای ما در این زمینه وجود دارد ولی در برخی موارد دولت خواستار بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط ما می‌شود که البته کارشناسان مربوطه پس از بررسی، متوجه می‌شوند که صادرات ما بدون جابه‌جا شدن حتی یک دلار توسط طرفین معامله، انجام می‌شود. با این حال، وقفه ایجاد شده طی این فرآیند، گاهی مجموعه‌های تولیدی را دچار یاس و ناامیدی می‌کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3911
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه