• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا:

صنایع معدنی مشکل زیرساختی دارند

  • کد خبر : 3053
  • 14 بهمن 1398 - 13:04
صنایع معدنی مشکل زیرساختی دارند
مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا گفت: ایران یک کشور ثروتمند از لحاظ وجود معادن مس است و واحدهای معدنی نیز در عرصه فرآوری و تولید مواد معدنی به ویژه مس عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند، اما کمبود زیرساخت‌هایی همچون آب و برق سرعت رشد و ترقی این واحدهای صنعتی را می‌گیرد که مجموعه ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا گفت: ایران یک کشور ثروتمند از لحاظ وجود معادن مس است و واحدهای معدنی نیز در عرصه فرآوری و تولید مواد معدنی به ویژه مس عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند، اما کمبود زیرساخت‌هایی همچون آب و برق سرعت رشد و ترقی این واحدهای صنعتی را می‌گیرد که مجموعه ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

احسان عزیزیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در بخش معدن آغاز کردیم و همچنین از سال ۱۳۹۵ با یک روش انحصاری تحت عنوان لیچینگ پیوسته یا CVL وارد حوزه فرآوری مس شدیم، در واقع به عنوان اولین واحد در کشور از این روش جهت فرآوری مس استفاده کردیم. مجموعه زمین پویان فراز آسیا در ۶ فاز طراحی شده است؛ فاز اول و دوم تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده و یک بخش مربوط به بحث افزایش ظرفیت و فازهای دیگر در ارتباط با ورود به صنایع پایین‌دستی مانند تولید قطعات مس و آلیاژی است. در حال حاضر، پودر مس ۸۰ درصد تولید می‌کنیم.

وی افزود: از بدو تاسیس مجموعه توانسته‌ایم برای ۸۲ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر غیر مستقیم، اشتغال و درآمدزایی کنیم. میزان سرمایه مصرفی از مراحل ابتدایی تا تولید محصول حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از معادن متعلق به مجموعه تهیه می‌کنیم، معدن مس دیان و ربایی از جمله معادن تامین‌کننده مواد خام مورد نیاز ما هستند، اما ما یک برنامه‌ریزی جدی برای خرید مواد اولیه از معادن فعال کوچک مقیاس منطقه نیز داریم و در حال حاضر، بخشی از نیاز خود را از معادن منطقه تامین می‌کنیم. ماده اولیه معادن کوچک‌مقیاس درصد خلوص بالاتری دارند و به این دلیل فقط به خاک معادن خود اکتفا نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا در خصوص فروش داخلی و خارجی محصول خود، عنوان کرد: محصول تولیدی ما یک کالای خاص و ویژه تلقی می‌شود و مصارف داخلی آن بسیار زیاد است، گرچه امکان و شرایط صادرات مهیا است، اما ترجیح می‌دهیم در شرایط فعلی بازار داخلی را پوشش دهیم. صنایع جدید مصرف‌کننده محصول تولیدی ما تعریف شده که از جمله این صنایع می‌توان به رنگسازی، تولید کود شیمیایی، داروسازی، آلیاژسازی اشاره کرد. نیازهای داخلی به قدری زیاد است که ما نیاز به فروش خارجی را احساس نمی‌کنیم.

عزیزیان در ادامه توضیح داد: با توجه به نیاز گسترده بازار داخلی و طبق پروانه بهره‌برداری ظرفیت تولید سالانه مجموعه، معادل ۲۸۵ تن مس محتوی یا مس کاتد است و برای افزایش ظرفیت تولید برنامه مدون داریم و در تلاش هستیم به زودی به این مهم دست یابیم. مشکل عمده ما عدم وجود زیرساخت‌ها است و این موضوع باعث کند شدن روند افزایش ظرفیت شده است. زیرساخت‌های مورد نظر ما، آب و برق بوده و متاسفانه در منطقه جنوب استان سمنان این امکانات به خوبی توزیع نشده و یک معضل اساسی به حساب می‌آید. در حال حاضر، تامین آب و برق از روستاهای اطراف و از شهرستان دامغان تامین می‌شود. با تمام مشکلات ظرفیت تولید ماهانه مجموعه بیش از ظرفیت اسمی تعریف شده، است و در تلاش هستیم که این میزان را نیز افزایش دهیم. با میزان تولید فعلی، می‌توان نرخ فروش ماهانه را  ۴۰ تن پودر مس ۸۰ درصد در نظر گرفت.

وی در رابطه با چشم‌انداز آینده شرکت زمین پویان فراز آسیا، تصریح کرد: برای افزایش ظرفیت تولید و ترقی مجموعه، توجه ویژه‌ای به واحد تحقیق و توسعه اختصاص داده‌ایم. ما به کمک این واحد، در حال بهینه کردن روش لیچینگ پیوسته هستیم. در حال حاضر، در چندین منطقه در داخل و خارج از کشور بحث ساخت واحدهای لیچینگ را پیش می‌بریم و آینده روشنی را برای مجموعه متصور هستیم، اما مشروط به اینکه حمایت‌های زیرساختی از جانب دولت لحاظ شود. ما چهار طرح توسعه در دست داریم و قصد داریم علاوه بر ورود به صنایع پایین‌دستی، ظرفیت تولید را به یک هزار تن در سال برسانیم.

این مدیرعامل ادامه داد: در دو سال اخیر قیمت مس رشد چشمگیری داشته و به جز نوسانات مقطعی و کوتاه‌مدت، با توجه به رشد و اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا و به طور کلی برقی شدن صنایع، آینده مس نیز درخشان خواهد بود و نیاز به سرمایه‌گذاری اساسی دارد. خوشبختانه ایران، بر روی کمربند معادن مس قرار دارد و از این لحاظ یک کشور ثروتمند محسوب می‌شود، از نظر حجمی و قیمتی چشم‌انداز روشنی را برای مس می‌توان پیش‌بینی کرد و ما نیز به ادامه کار مجموعه خوش‌بین هستیم.

عزیزیان در پایان اذعان کرد: واحدای فرآوری مس، فلزات و صنایع معدنی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، با توجه به اینکه عمده تجهیزات باید در داخل معادن قرار گیرد تا عیارهای پایین نیز قابل فرآوری باشد و رسیدگی به زیرساخت‌های این واحد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین عزم جدی دولت را جهت حمایت صنایع معدنی تمامی استان‌ها می‌طلبد که امکانات لازم را در اختیار این واحدها قرار دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3053

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند