• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت نوید فرآیند البرز مطرح کرد:

مجادله منابع طبیعی با معدنکاران

  • کد خبر : 3062
  • 14 بهمن 1398 - 13:29
مجادله منابع طبیعی با معدنکاران
مدیرعامل شرکت نوید فرآیند البرز گفت: مشکل اساسی معدنکاران به ویژه در معادن کوچک مقیاس، مداخله اداره منابع طبیعی به حوزه معدنی است. معدنکاران با وجود مجوزهای لازم گاهی مجبور به پرداخت جریمه به این اداره هستند.

مدیرعامل شرکت نوید فرآیند البرز گفت: مشکل اساسی معدنکاران به ویژه در معادن کوچک مقیاس، مداخله اداره منابع طبیعی به حوزه معدنی است. معدنکاران با وجود مجوزهای لازم گاهی مجبور به پرداخت جریمه به این اداره هستند.

علی علیزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما در حال حاضر، ۳۳ منطقه را در کل کشور مورد بررسی قرار داده و مراحل پی‌جویی، اکتشافات مقدماتی، نیمه تفضیلی و تفضیلی این نقاط را انجام داده‌ایم و تمام این فعالیت‌ها منجر به ذخیره مس در یک منطقه شد و این ذخیره در شهرستان ساوه واقع شده است. اکنون اکتشاف به پایان رسیده و گزارش پایان عملیات اکتشاف را به سازمان صمت ارائه کردیم و در حال حاضر، در مرحله اخذ گواهی کشف هستیم. ما طبق میزان تخمین ذخیره تا کنون یک میلیون تن مس اکتشاف کرده و گواهی کشف این مقدار را نیز اخذ کرده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت قیمت مس در آینده، عنوان کرد: با توجه به رشد صنعت برق و صنایع مرتبط با آن پیش‌بینی می‌شود که قیمت جهانی مس به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد رسید و این میزان رشد قیمت جهانی، افزایش قیمت داخلی را نیز به دنیال خواهد داشت. با توجه به وجود معادن مس بسیار در ایران، آینده روشنی را می‌توان برای صنعت مس و اقتصاد کشور متصور شد و شرکت‌های مسی رشد قابل توجهی خواهند داشت و ارزش سهام آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. طبیعتا هر چه سوددهی یک شرکت افزایش یابد محصولات تولیدی آن نیز از نظر کمی و کیفی رشد خواهد داشت.

این مدیرعامل در خصوص مشکلات موجود در حوزه معدنکاری، توضیح داد: دغدغه‌های صنعت مس و فعالان در این حوزه بسیار زیاد است، اما مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شرایط نابه‌سامان اقتصادی کشور، عدم ثبات قیمت‌ها و نوسانات ارزی اشاره کرد. چالش اصلی معدنکاران با محیط زیست، منابع طبیعی و مسئولین فعال در این حوزه است. به عنوان مثال، معدنکار پروانه بهره‌برداری را از ارگان‌های مربوطه اخذ و استخراج را آغاز می‌کند؛ سپس اداره منابع طبیعی به بهانه تخریب محیط زیست، برای معدنکاران مبلغی را به عنوان جریمه در نظر می‌گیرند، در صورتی که معدنکار تحت نظارت سازمان صمت و با در دست داشتن مجوزهای لازم در راستای تولید و اشتغالزایی شروع به کار می‌کند. این معضل در تمام مقیاس‌های معدنکاری وجود دارد، اما در مقیاس‌های کوچک‌تر بیشتر به چشم می‌خورد.

وی در پایان تصریح کرد: چشم‌انداز آینده شرکت جذب سرمایه‌گذار است و در ادامه برای ساخت کارخانه اقدام کرده و کنسانتره مس تولید خواهیم کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3062

نوشته‌های مشابه