• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی ظروف آلومینیومی:

موانع گمرکی اجازه صادرات را از ما گرفته است/ تولیدات سالکو باید امکان دسترسی را بهبود ببخشد

  • کد خبر : 5345
  • 15 بهمن 1398 - 11:54
موانع گمرکی اجازه صادرات را از ما گرفته است/ تولیدات سالکو باید امکان دسترسی را بهبود ببخشد
مدیرعامل شرکت تعاونی ظروف آلومینیومی گفت: در سال گذشته با مشکلاتی نظیر افزایش شدید قیمت مواد اولیه، در دسترس نبودن شمش و توزیع نامناسب آن در بازارها مواجه بودیم که با راه‌اندازی و شروع به کار شرکت آلومینیوم جنوب امیدواریم که روند توزیع مواد اولیه در کشور بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ظروف آلومینیومی گفت: در سال گذشته با مشکلاتی نظیر افزایش شدید قیمت مواد اولیه، در دسترس نبودن شمش و توزیع نامناسب آن در بازارها مواجه بودیم که با راه‌اندازی و شروع به کار شرکت آلومینیوم جنوب امیدواریم که روند توزیع مواد اولیه در کشور بهبود یابد.

احمد زراندوز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، وضعیت تولید محصولات آلومینیومی در کشور، نسبت به سال گذشته که در بازار شاهد مشکلات تهیه مواد اولیه آلومینیومی بودیم، بهتر شده، به همین خاطر، میزان تولید ظروف آلومینیومی بیشتر از سال گذشته شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری، مشکلات توزیع شمش آلومینیومی در بورس، به نسبت سال گذشته تا حدودی بهبود پیدا کرده البته هنوز وضعیت توزیع مواد ضروری در کشور مناسب و قانون‌مند نشده اما مشکلات تهیه مواد اولیه کمتر از سال‌های گذشته شده است.

دبیر اجرایی اتحادیه ظروف آلومینیومی تهران توضیح داد: مشکلات توزیع مواد اولیه آلومینیومی در کشور تاحدودی برطرف شده است و اگر دولت موانع تولید را نیز برطرف کند، مسلما میزان تولید بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

زراندوز اعلام کرد: تمام تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در کشور با مشکلاتی نظیر دارایی، مالیات ارزش افزوده، اداره کار، بیمه تامین اجتماعی و … مواجه‌اند که اگر این موانع را برطرف کنند، می‌توانیم میزان تولیدات را افزایش داده و نیاز بازار داخل و حتی کشورهای همسایه را برطرف کنیم.

امکان ارز آوری وجود داشت، اگر اجازه می‌دادند

وی مطرح کرد: زیرساخت‌های تولید در کشور فراهم است و اگر موانع برطرف شود، قطعا می‌توانیم ظرفیت تولید را ارتقا دهیم چنانچه در حال حاضر، کارخانه‌های به روز شده‌ای در کشور وجود دارند که می‌توانند تولیداتی در سطح بازارهای اروپایی داشته باشند و فقط انتظار داریم که حمایت بیشتری از تولیدکنندگان به عمل بیاید تا بتوانیم بدون دغدغه بیمه، دارایی و مالیات، فعالیت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی ظروف آلومینیومی افزود: در زمینه ظروف آلومینیومی با اینکه در این یکسال اخیر میزان تولید و فروش بهتر از سال گذشته شده است اما نتوانستیم در زمینه صادرات فعالیتی داشته باشیم.

زراندوز اذعان کرد: موانع و مشکلات گمرکی در کشور ما به اندازه‌ای زیاد است که امکان توسعه فعالیت و صادرات را از ما گرفته‌اند، در زمینه صادرات با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شده‌ایم و اگر بخواهیم محصولی را صادر کنیم، باید ماه‌ها وقت بگذاریم که انجام چنین اقداماتی، هزینه زیادی برای شرکت به همراه دارد و در نهایت سود حاصل از صادرات را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسائل و موانع صادراتی در این یک سال اخیر، شدت بیشتری پیدا کرده؛ به گونه‌ای که تمایل تولیدکنندگان برای صادرات کاهش یافته است که برای رفع این معضل، باید مدیران دولتی در جلساتی که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برگزار می‌کنند، حضور داشته باشند تا با چالش‌های فعالیت تولیدی در کشور آشنا شوند و راه‌حلی کاربردی برای از بین بردن آن مشکلات اتخاذ کنند. در غیر این صورت، وضعیت تولید و صادرات هر سال شیب نزولی بیشتری به خود می‌گیرد.

دبیر اجرایی اتحادیه ظروف آلومینیومی تهران عنوان کرد: صنف ما این توانایی را دارد که از طریق صادرات محصولات آلومینیومی ارزآوری داشته باشد، حتی می‌توانیم گرده آلومینیومی نیز به کشورهای همسایه صادر کنیم، زیرا تولیدات ما در سطح استاندارد است اما موانع تولید همانند کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده و همچنین مشکلات گمرکی مانع از صادرات محصولات می‌شود.

زراندوز در ادامه تصریح کرد: هر سال چندین جلسه برای حل مشکلات موجود برگزار می‌کنیم اما هیچگاه به جمع‌بندی نمی‌رسیم و معضلات این حوزه همچنان وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر، ظروف بی‌کیفیت به کشور عراق صادر می‌شود، البته دلیل عمده این امر آن است که مصرف‌کنندگان عراقی، خواهان محصولات بی‌کیفیت هستند و زمانی که قطر آلومینیوم نازک باشد، به کیفیت نهایی محصول صدمه می‌رساند اما در این میان، استانداردهایی برای ظروف مشخص و به اداره گمرک ابلاغ شده اما آن‌ها نظارتی بر محصولات صادراتی ندارند؛ البته محصولات باکیفیت و استاندارد نیز صادر می‌شود اما میزان صادرات محصولات مرغوب بسیار کم است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ظروف آلومینیومی اظهار کرد: تولیدکنندگان غیرمجازی که محصولات غیراستاندارد تولید می‌کنند، عمدتا در تهران، قم و اراک فعالیت دارند که محصولات این کارگاه‌ها، پس از مدتی به علت نازک بودن آلومینیوم مصرفی، زود آنیل می‌شود.

زراندوز مطرح کرد: در سال گذشته، موانع تهیه مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی بسیار زیاد بود که در سال جاری، با اضافه شدن شرکت آلومینیوم جنوب به جمع تولیدکنندگان شمش در کشور، انتظار می‌رود که میزان تولید مواد اولیه در کشور بیشتر و توزیع آن بهبود پیدا کند و شاید مشکلاتی که در این یک سال برای تامین مواد اولیه داشتیم، برطرف شود.

وی تصریح کرد: برخی از افراد و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، مانع عرضه و فروش مناسب شمش در کشور می‌شوند و آن شفاف‌سازی که باید از طریق سهمیه‌بندی بورس بوجود می‌آمد را شاهد نیستیم.

دبیر اجرایی اتحادیه ظروف آلومینیومی تهران بیان کرد: در حال حاضر، میزان نقدینگی شرکت‌ها بسیار کمتر از سال گذشته شده و تمام سرمایه تولیدکنندگان محدود به خرید مواد اولیه شده است، به همین خاطر، امکان اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها از بین رفته است.

زراندوز افزود: به دلیل مشکلاتی که بورس کالا در زمینه توزیع مواد اولیه برای تولیدکنندگان ایجاد کرد، به وزارت صمت، مجلس و نهاد رهبری مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای از پیگیری‌ها و بیان شکایات حاصل نشد و همچنان شاهد همان اشکالات در بورس کالا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ساختار بورس باید به گونه‌ای باشد که تنها وظیفه عرضه محصولات را برعهده گیرد و شرکت‌های خریدار و فروشنده براساس تقاضا و رقابتی که وجود دارد، قیمت محصولات را تعیین کنند و در حقیقت رقابت تعیین‌کننده قیمت باشد. البته شرایط توزیع در حال حاضر، تاحدودی بهتر از گذشته است. به گونه‌ای که در سال گذشته، قیمت شمش آلومینیومی از هشت هزار تومان در مدت چند ماه به ۳۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که در سال جاری، قیمت این محصول در ۲۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم ثابت مانده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5345

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد