• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت مس امید سبزواران:

معادن غیر فعال مسی، باید احیا شوند

  • کد خبر : 3056
  • 16 بهمن 1398 - 13:10
معادن غیر فعال مسی، باید احیا شوند
مدیرعامل شرکت مس امید سبزواران گفت: مشکل اساسی تولیدکنندگان فعال در صنعت مس، کمبود مواد اولیه بوده که تنها راه مقابله با این معضل، احیای معادن غیر فعال کوچک‌مقیاس مسی است که عملی کردن این موضوع به حمایت و توجه جدی دولت نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت مس امید سبزواران گفت: مشکل اساسی تولیدکنندگان فعال در صنعت مس، کمبود مواد اولیه بوده که تنها راه مقابله با این معضل، احیای معادن غیر فعال کوچک‌مقیاس مسی است که عملی کردن این موضوع به حمایت و توجه جدی دولت نیاز دارد.

نصرالله جاذبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه مس امید سبزواران از ابتدای سال جاری تولید آزمایشی خود را آغاز کرد و در خرداد ماه توسط وزیر محترم صمت افتتاح و فرآیند تولید به صورت رسمی آغاز شد. محصول تولیدی ما کاتد مس با درصد خلوص ۹۹٫۹۹ است. کارخانه با ظرفیت اسمی سه هزار تن کاتد در سال فعالیت می‌کند و این میزان تولید قابل افزایش به پنج هزار تن در سال است، اما در حال حاضر، به دلیل مشکلات تامین خاک و مواد اولیه ورودی به کارخانه، همچنان به ظرفیت اسمی مد نظر نرسیده‌ایم. معادن مس متعلق به مجموعه مس امید سبزواران و سایر معادن اطراف در حال فعال‌سازی هستند که با شروع کار این معادن و تامین خاک ورودی به کارخانه، میزان تولید کاتد مس طی چهار تا پنج ماه آینده نیز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: چند معدن مس در مالکیت شرکت مس امید سبزوارن است که بخش اعظم مواد اولیه مورد نیاز را از آن‌ها تامین می‌کنیم، چندین معدن خصوصی نیز در منطقه وجود دارد. ما اعلام کرده‌ایم که هر معدنی هر چه ظرفیت خاک اکسیدی داشته باشد را به قیمت روز خریداری می‌کنیم، اما با این وجود با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم که این موضوع نیز به زودی حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس امید سبزواران در خصوص شرایط فروش داخلی و خارجی کاتد مس تولیدی کارخانه، توضیح داد: ما از ابتدای تولید بازار داخلی را پوشش داده‌ایم و تا کنون صادرات محصول نداشته‌ایم. کاتد مس وارد کارخانه‌های مفتول‌سازی و بعد از ساخت مفتول به سمت تولیدی‌های سیم و کابل روانه می‌شوند، در واقع عمده مصرف‌کننده کاتد مس، کارخانه‌های تولیدی سیم و کابل هستند. صنعت لوله‌سازی نیز یکی دیگر از مصرف‌کنندگان کاتد مسی است. اکنون برای فروش خارجی، برنامه خاصی نداریم و طبق قیمت جهانی مس برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر شرایط فروش در داخل بهتر باشد قطعا فقط به بازار داخلی اکتفا خواهیم کرد، اما اگر مشکلات صادرات حل و سود قابل توجهی عاید ما شود، فروش خارجی را آغاز می‌کنیم.

جاذبی قیمت مس را پیش‌بینی کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصاد دنیا، قیمت فعلی مس حداقل تا یک سال و نیم آینده بر پایه ۶ هزار دلار ثابت خواهد بود، قیمت داخلی نیز طبق قیمت جهانی مس و نرخ ارز تعیین می‌شود، اما به طور کلی آینده درخشانی در انتظار صنعت مس است.

وی در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت، تصریح کرد: بزرگ‌ترین معضل ما، معادن و مواد اولیه هستند. در تلاش هستیم برخی معادن غیر فعال را احیا کرده و بتوانیم ظرفیتی که در این نوع معادن غیر قابل استفاده است را وارد کارخانه کنیم. در حال حاضر، در برخی معادن عملیات اکتشاف تکمیلی در مرحله اجرا است و در برخی دیگر در حال بهره‌برداری هستیم و تکمیل این پروژه‌ها به زمان نیاز دارد.

این مدیرعامل در خصوص چشم‌انداز آینده شرکت مس امید سبزواران، بیان کرد: هدف ما و سایر سهامداران مجموعه افزایش میزان تولید و ظرفیت اسمی کارخانه است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با فعال‌سازی معادن غیر فعال تا یک سال آینده به این مهم نیز دست می‌یابیم. ما تنها شرکت تولیدی مس در جنوب استان کرمان هستیم و عملیات فرآوری را به صورت کامل انجام می‌دهیم که برای تسریع انجام امور به حمایت‌های دولتی نیز نیاز داریم. یک نمونه از این حمایت‌ها، واگذاری معادن کوچک‌مقیاس غیر فعال منطقه به مجموعه‌های تولیدی فعال مانند ما است. در چنین شرایطی چرخه تولید نیز سریع‌تر حرکت کرده و از طرفی کمکی به رشد اقتصاد کشور نیز خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3056

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است