• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی آرکا:

میدان رقابت هوایی نابرابر است

  • کد خبر : 3920
  • 16 بهمن 1398 - 20:51
میدان رقابت هوایی نابرابر است
مدیرعامل شرکت مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی آرکا، ضمن اشاره به اینکه این شرکت به صورت تخصصی در زمینه تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات مکانی در حوزه‌های متنوعی از قبیل صنعت، معدن و... فعال است، گفت: سازمان جغرافیایی به عنوان یک نهاد دولتی، همان کاری که ما به عنوان یک نهاد خصوصی انجام می‌دهیم را انجام می‌دهد، با این تفاوت که این سازمان برای صدور مجوز فعالیت‌های خود، نه تنها دچار مشکلی نمی‌شود بلکه در مواردی نیز خیلی خود را مکلف و موظف به پرداخت مالیات نمی‌داند. این در حالی است که ما به عنوان بک نهاد خصوصی مکلف به انجام و پیروی از همین موارد هستیم به طوری که در صورت تخطی از آن، به سخت‌ترین شکل ممکن جریمه خواهیم شد، لذا رقابت در چنین موقعیتی سخت و نابرابر است.
مدیرعامل شرکت مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی آرکا، ضمن اشاره به اینکه این شرکت به صورت تخصصی در زمینه تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات مکانی در حوزه‌های متنوعی از قبیل صنعت، معدن و… فعال است، گفت: سازمان جغرافیایی به عنوان یک نهاد دولتی، همان کاری که ما به عنوان یک نهاد خصوصی انجام می‌دهیم را انجام می‌دهد، با این تفاوت که این سازمان برای صدور مجوز فعالیت‌های خود، نه تنها دچار مشکلی نمی‌شود بلکه در مواردی نیز خیلی خود را مکلف و موظف به پرداخت مالیات نمی‌داند. این در حالی است که ما به عنوان بک نهاد خصوصی مکلف به انجام و پیروی از همین موارد هستیم به طوری که در صورت تخطی از آن، به سخت‌ترین شکل ممکن جریمه خواهیم شد، لذا رقابت در چنین موقعیتی سخت و نابرابر است.

علی حسینی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشـت: سال ۱۳۹۲ سال شروع فعالیت شرکت آرکا به عنوان یک شرکت مشاوره‌ای-خدماتی در زمینه خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای و پهبادی است. این شرکت از همان آغاز، تلاش خود را متمرکز بر حوزه نقشه‌برداری و به روز کردن ادوات آن و استفاده از روش‌های نوین همانند تصاویر ماهواره‌ای و پهبادی کرده است.

وی درباره ماهیت تصاویر ماهواره‌ای ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای به علت ماهیت تصویری و اطلاعات جامعی که از مناطق مختلف با هزینه‌های کمتر نسبت به روش‌های سنتی ثبت و ضبط می‌کنند، می‌توانند قابل توجه و کاربردی برای بسیاری از صنایع باشند. از جمله این صنایع، می‌توان صنایع معدنی را نام برد که در این صنعت، نقشه و اطلاعات مکانی در بالاترین سطح اهمیت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آرکا به ادوات قابل تامین توسط این شرکت اشاره و تاکید کرد: مجموعه ما یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تصاویر ماهواره‌ای در ایران است. علاوه بر این نمایندگی ماهواره‌هایی متعلق به کشور چین، همانند ماهواره سوپر ویو، گائوفن و … را برعهده دارد. همچنین نمایندگی رسمی ماهواره‌های اروپایی همچون اسپاتی ۶ و ۷ نیز به این مجموعه سپرده شده است.

معادن زیادی در ایران نقشه‌برداری کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت آرکا عنوان کرد: در زمینه پهبادی تجربه بسیار بالایی را طی این مدت کسب کرده‌ایم به طوری که با معادن بزرگ و کوچک، دولتی و خصوصی، پروژه‌های مختلفی را به سرانجام رساندیم که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه نقشه‌برداری و محاسبات حجم معادن سنگ آهن شرکت صبانور اشاره کرد.

حسینی در همین زمینه اشاره کرد: از دیگر معادنی که پروژه‌ نقشه‌برداری آن در اختیار مجموعه بود می‌توان به معدن کوه سرمه در استان فارس اشاره کرد که در زمینه صنعت سرب و روی است. عمده کار ما در این پروژه تهیه نقشه بزرگ مقیاس یک هزارم به وسعت هزار هکتار بود که به علت توپوگرافی خشن و اختلاف ارتفاع بسیار زیاد (۸۰۰ تا ۹۰۰ متری) به عنوان پروژه‌ای چالشی برای ما محسوب می‌شد که خوشبختانه داده‌ها و اطلاعات آن را با موفقیت به کارفرما تحویل دادیم.

وی یادآور شد: علاوه بر این محدوده‌های متعدد دیگری در زمینه سرب و روی با موفقیت به سرانجام رساندیم که از جمله می‌توان به محدوده معادن سرب و روی استان مرکزی شهر ساوه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آرکا درباره مناقصه نقشه‌برداری معدن مهدی‌آباد توضیح داد: در ابتدا شرح خدمات معدن مهدی‌آباد توسط مجموعه ما تدوین و در اختیار کارفرما قرار داده شد. با این حال و علی‌رغم تلاش‌های زیادی که برای شرح خدمات این معدن انجام دادیم، اما متاسفانه در مناقصه‌ای که برای نقشه‌برداری آن برگزار شد، نتوانستیم به عنوان برنده، پروژه نقشه‌برداری آن را برعهده بگیریم.

به روز کردن سیستم مدیریتی اولویت‌ ماست

مدیرعامل شرکت آرکا درباره میزان اشتغال ایجاد شده توسط این مجموعه، اظهار داشت: به طور مستقیم پنج نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که البته همه این افراد از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مطرح کشور همچون امیرکبیر، خواجه نصیر و دانشگاه تهران هستند.

حسینی ضمن اشاره به اینکه این مجموعه صرفا برای به روز کردن ساختار خود، صرفا بر روی سیستم فنی خدمات تکیه نمی‌کند، تاکید کرد: کار ما صرفا در جهت به روز کردن سیستم فنی خدمات تعریف نشده است بلکه در زمینه سیستم‌های به روز مدیریتی، برنامه‌هایی را برای طی کردن روندهای دقیق و درست مدون کرده‌ایم؛ به طوری که یکی از اهداف ما در این مسیر، پیشگیری از تکرار فرایندها به صورت همیشگی است. بنابراین روش کاری ما متکی بر امر سیستماتیکی است که به دور از فردگرایی تعریف می‌شود و به نوعی ساختاری گروه‌محور دارد.

وی به فواید سیستماتیک عمل کردن در شرکت‌های جوان اشاره کرد و افزود: از جمله فواید سیستماتیک کردن فرایندها در هر مجموعه‌ای، می‌توان به کاهش پیدا کردن هزینه‌ها و مستندنگاری دقیق به منظور انتقال مدیریت دانش به گروه‌ها و نسل‌های دیگر اشاره کرد.

جهان هوایی-ماهواره‌ای

مدیرعامل شرکت آرکا درباره روند همه‌گیر شدن تصاویر ماهوراه‌ای در توسعه دنیا، عنوان کرد: بحث فوتوگرامتریک و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در حال حاضر به عنوان یک امر شایع در تمام دنیا شناخته می‌شود و البته دارای کاربرد فراوانی است. از طرفی ماهواره‌ها رشد چشم‌گیری در این زمینه داشته‌اند؛ به طوری که در سال ۲۰۰۰، دو ماهواره با رزولوشن بالا داشتیم که دارای آرشیو ضعیفی در دنیا بود. اما در حال حاضر تعداد ماهواره‌های با رزولوشن‌ ۳۰ و ۵۰ سانتی‌متر بسیار زیاد و متنوع‌تر شده است.

حسینی ادامه داد: به طور کلی ماهیت تصویر بدین شکل است که از بالا بر همه عناصر موجود در پروژه‌ها اشراف دارد و می‌تواند طی مدت زمان کوتاهی در مقایسه با سایر نمونه‌های مشابه، حجم بالایی از اطلاعات را اخذ و در اختیار مشتری قرار دهد. چنین مدلی برای کشورهای در حال توسعه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که هزینه‌ها را به طرز خارق‌العاده‌ای کاهش و به تبع آن سرعت عملکرد را نیز بالا می‌برد.

وی درباره پهبادها گفت: پهبادها همچنانکه در رشته و صنعت نقشه‌برداری در حال توسعه هستند، در سایر صنایع نیز به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طوری که پیش‌بینی‌ها بر این است که در آینده، سنسورهای مختلفی که قابلیت حمل با پهباد را داشته باشند، روانه بازار خواهد شد تا از این طریق اطلاعات متنوع‌تری از سطح، عرض و زیرِ مین استخراج شود.

پتانسیل صادرات خدمات مهندسی وجود دارد

مدیرعامل شرکت آرکا عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز امکان صادرات خدمات مهندسی برای مجموعه ما به ویژه به کشورهای همسایه وجود نداشته است؛ اگر چه تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت دادیم اما همچنان بی‌نتیجه مانده است. با این حال پتانسیل مجموعه به جهت صادرات خدمات به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، افغانستان و کشورهای شمال ایران بسیار بالاست و اگر دولت در این زمینه بتواند دست یاری خود را به ما برساند، قطعا می‌توانیم خدمات خوبی به این کشورها ارائه بدهیم.

حسینی ادامه داد: اگر چه کشورهای شمال ایران دارای ثبات اقتصادی مطلوبی هستند اما همچنان در زمینه پهبادی، ضعف‌های بسیاری دارند و ما برای رفع نقاط ضعف آن‌ها، پتانسیل کافی را دارا هستیم که علاوه بر پیشبرد مباحث آموزشی، امکان دست گرفتن بازار این صنعت در آن کشورها نیز فراهم آید.

تحریم‌ها از هر طرفی اثرگذار است

مدیرعامل شرکت آرکا به تاثیر تحریم‌ها در زمینه ماهواره‌‌ها به عنوان یک چالش مهم اشاره کرد و توضیح داد: در زمینه تصاویر ماهواره‌ای ما دچار تحریم‌های همه جانبه هستیم لذا یکی از مهم‌ترین چالش‌های عمده در این زمینه تامین این تصاویر است؛ بنابراین تلاش ما بر این است که تا حد امکان علاوه بر حفظ قیمت‌ها (همانند سایر نقاط دنیا) تصاویر را تامین و در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان بازار داخل قرار بدهیم.

حسینی افزود: دومین چالش ما مسائل ارزی است؛ درواقع با توجه به اینکه عمده خدمات ما به صورت وارداتی است، لذا با کوچک‌ترین نوسانات در حوزه ارزی، مشکلات ما چند برابر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های مهم پیش روی ما بحث مجوزها در زمینه پروازهای پهبادی است که در حال حاضر مسئولیت آن برعهده سازمان هواپیمایی کشور است. درواقع علی‌رغم تلاش‌های بسیار متولیان در زمینه تسهیل پروسه اداری مجوزها، ولی همچنان صدور مجوزها روال روتین و عادی پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آرکا یادآور شد: گاهی رقابت با بخش دولتی به شدت آزاردهنده است؛ از این بابت که سازمان جغرافیایی در بخش دولتی همان کاری را انجام می‌دهد که ما درصدد انجام آن هستیم. این در حالی است که این سازمان برای صدور مجوزهای فعالیت‌های خود، نه تنها دچار مشکل نمی‌شود بلکه خیلی خود را مکلف به پرداخت مالیات نیز نمی‌داند. این‌ها مواردی است که ما باید طی یک روند قانونی از آن پیروی کنیم بنابراین رقابت از چنین منظری ناعادلانه و سخت خواهد بود.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود مشکلات بسیار در وضعیت موجود، تصور ما بر این است که اگر شرایط به همین منوال باقی بماند، بدون تردید چشم‌انداز خوبی را در این صنعت تجربه خواهیم کرد. به هر حال اطلاعات مکانی در هر کشوری جزو استراتژیک‌ترین اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان هستند و علاوه بر این مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های کشور در سطح کلان و خرد خواهد بود. درواقع بسیاری از پروژه‌ها اگر بر مبنای اطلاعات غلط مکانی صورت بگیرد، می‌تواند باعث بروز فاجعه‌ای در سطح کلان ملی در یک کشور شود. بنابراین سازمان نقشه‌برداری در هر کشوری، سازمان به شدت حساسی است و تضعیف این سازمان می‌توان لطمات جبران‌ناپذیری را بر یک کشور وارد کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3920
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد