نیاز کشور به محصولات تخت آلیاژی بیش از محصولات طویل است
علیرضا چایچی یزدی، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

نیاز کشور به محصولات تخت آلیاژی بیش از محصولات طویل است

محصولات فولادی با گریدهای معمولی در اغلب کشورها جای خود را به فولادهای آلیاژی داده است. این یعنی اغلب کشورهای پیشرفته به جای تولید محصولات فولادی معمولی، اقدام به تولید محصولات آلیاژی برای مصارف خاص می‌کنند زیرا بخش‌های مختلف صنعت نیازمند آلیاژهایی از فولاد است که دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاصی باشد. فولادهای آلیاژی به دلیل ترکیبات خاص خود می‌توانند بسته به تغییر عناصر آلیاژی در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند. کشور ما نیز با وجود آنکه در زمره 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا قرار گرفته است اما تولید محصولات آلیاژی هنوز در دستور کار بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار ندارد و معدود شرکت‌هایی ازجمله شرکت فولاد آلیاژی ایران به این حوزه وارد شده‌اند. در رابطه با وضعیت صنعت فولاد آلیاژی، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با علیرضا چایچی یزدی، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران به گپ‌وگفت نشسته است که اعتقاد دارد کشور می‌تواند از واردات محصولات طویل آلیاژی بی‌نیاز شود؛ هرچند که اغلب محصولات آلیاژی وارداتی، محصولات تخت، ورق و لوله‌های بدون درز هستند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

توضیحاتی در خصوص تاریخچه و فعالیت‌ شرکت فولاد آلیاژی ایران بفرمایید.

شرکت فولاد آلیاژی ایران از اسفند ماه سال 1377 به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. در آن زمان، تجهیزات این شرکت از شرکت دانیلی ایتالیا و دانش فنی تولید آن نیز از بوهلر اتریش تامین شد. در ابتدای امر ظرفیت تولید شرکت فولاد آلیاژی ایران که مشتمل بر چهار واحد اصلی فولادسازی، نورد سنگین، نورد سبک، عملیات حرارتی و تکمیل‌کاری می‌شد، بالغ بر 140 هزار تن انواع محصولات آلیاژی بود. انواع فولادهای آلیاژی تولیدی این شرکت در آن بازه زمانی، شامل میلگرد، تسمه، چهارگوش و انواع شمش و بیلت بود. ضمن اینکه می‌توانستیم میلگردهایی با قطر 20 تا 120 میلی‌متر تولید کنیم. در عین حال قادر به تولید حدود 118 گرید فولاد آلیاژی بودیم.

لازم به یادآوری است که در گذشته، بخشی از محصولات شرکت به فولادهای ساختمانی اختصاص داشتند اما خوشبختانه طی دو سال اخیر با همت کارکنان بخش‌های مختلف تولیدی و فروش توانستیم سهم فولادهای ساختمانی را به شدت کاهش دهیم و عملا به صفر برسانیم. به طوری که اکنون تمام تولیدات شرکت را فولادهای آلیاژی تشکیل می‌دهند و هیچ عرضه‌ای در زمینه فولادهای ساختمانی از سوی شرکت فولاد آلیاژی ایران در بازار صورت نمی‌گیرد.

چه محصولاتی بر اساس گرید و نوع مصرف در شرکت فولاد آلیاژی ایران تولید می‌شوند؟

شرکت فولاد آلیاژی ایران با توجه به خط تولید پیشرفته خود قادر است 20 گروه آلیاژی را برای مصارف گوناگون تولید کند. خوشبختانه پس از گذشت بیش از 20 سال از افتتاح شرکت فولاد آلیاژی ایران و بالا رفتن توان تخصصی این شرکت در همه ابعاد و زمینه‌های صنعت فولاد آلیاژی، در حال حاضر شاهد این هستیم که ظرفیت تولید در این کارخانه به بیش از 500 هزار تن در سال رسیده است. علاوه‌براین توان تولید محصولات و گریدهای آلیاژی نیز در شرکت فولاد آلیاژی ایران با رشد قابل توجه چهار برابری، از مرز 400 گرید گذشته است. قطعا به تولید این 400 نوع اکتفا نخواهیم کرد و بر اساس استراتژی‌هایی که ترسیم شده است و سفارش‌هایی که مشتریان به شرکت ما می‌دهد، قابلیت تولید انواع دیگر فولادهای آلیاژی در اشکال گرد، تسمه و چهارگوش، شمش و برخی از کلاف‌ها و مفتول‌ها در شرکت وجود دارد.

هم‌اکنون می‌توانیم ابعاد میلگردهای قابل تولید خود را هم به قطرهای پایین‌تر از 20 میلی‌متر و هم بالاتر از 120 میلی‌متر توسعه دهیم.

مهم‌ترین مواد مصرفی و مواد اولیه تولید فولادهای آلیاژی چیست؟

مهم‌ترین ماده اولیه مورد نیاز تولید فولادهای آلیاژی، ترکیب آهن اسفنجی و قراضه است. در کنار آن، مواد دیگری نیز برای تولید این نوع فولادها لازم است که به صورت جزئی به ترکیب فولاد اضافه می‌شوند و فولادهای آلیاژی را تشکیل می‌دهند. ازجمله آن‌ها می‌توان به فروسیلکومنگنز، فرومولیبدن، فروکروم، فرووانادیوم، فروتنگستن، فرونیکل و... اشاره کرد. در این زمینه بخش نسبتا کمی از عناصر آلیاژی از داخل تامین می‌شوند. البته به نظر می‌رسد بخشی از فروآلیاژها در کشور قابل تولید باشد و آمادگی این را داریم که اگر تولیدکننده‌ای بتواند نیاز شرکت به فروآلیاژ با کیفیت را تامین کند، با توجه به رویکرد شرکت در زمینه بومی‌سازی اقلام مصرفی، خرید از آن را در دستور کار قرار دهیم. به جز این موارد، الکترود گرافیتی نیز از دیگر اقلام مصرفی در شرکت فولاد آلیاژی ایران است. در این حوزه نیز تمام نیازهای شرکت ما از خارج تامین می‌شود. در حال حاضر که مبحث بومی‌سازی به صورت جدی در میان فعالان صنعت فولاد مطرح شده است، امیدواریم در کنار تجهیزات و قطعات، بخشی از مواد اولیه نیز بومی‌سازی شود.

مشتریان اصلی شرکت‌ فولاد آلیاژی ایران را چه گروه‌هایی تشکیل می‌دهند؟ آیا به مقوله صادرات هم وارد شده‌اید؟

در شرایط کنونی حدود 15 صنعت اصلی و مادرتخصصی کشور ازجمله خودروسازی، ساخت ابزارآلات، ماشین‌سازی، صنایع ریلی، صنایع دریایی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و... مصرف‌کنندگان اصلی فولادهای آلیاژی شرکت فولاد آلیاژی ایران محسوب می‌شوند. این شرکت به صورت مستمر از سال 1381 صادرات محصولات آلیاژی خود را به کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای مستقر در غرب آسیا آغاز کرده است. حتی موفق شدیم محصولات خود را به مهد تولید فولادهای آلیاژی یعنی کشورهای اروپایی نیز صادر کنیم. در سال جاری نیز در تلاش هستیم تا پایان سال به رکورد صادراتی 60 هزار تن دست یابیم که این میزان در مقایسه با سال گذشته که حدود 40 هزار تن بود، 50 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وضعیت بازار فولادهای آلیاژی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بر اساس آمارهای سال 1397 بالغ بر 350 هزار تن انواع این گونه فولادها به کشور وارد شده است که 50 هزار تن از آن را محصولات طویل و 300 هزار تن دیگر را محصولات تخت و ورق تشکیل می‌دادند. در کنار آن، مصنوعات فولادی آلیاژی مانند لوله‌های بدون درز فولادی نیز به میزان 200 هزار تن به کشور وارد شده است.

در رابطه با واردات فولادهای آلیاژی نیاز است که سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد داشته باشد در زمینه واردات فولادهای خاص و آلیاژی فعالیت کنند، به تولید آن‌ها بپردازند؛ چراکه هم نیاز صنایع مصرف‌کننده کشور است و هم تولید آن‌ها در کشور انجام نمی‌شود. در این راستا، نیاز کشور اکنون به ورق‌های آلیاژی و زنگ‌نزن و نیز لوله‌های بدون درز بیش از سایر محصولات فولاد آلیاژی است. البته شرکت فولاد آلیاژی ایران می‌تواند با تامین مواد اولیه تولید لوله‌های بدون درز که شامل بیلت و بلوم آلیاژی می‌شود، به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این عرصه کمک کند و این شرکت‌ها تنها نورد لوله‌ها را انجام دهند. در عین حال در خصوص محصولات تخت و ورق‌های فولادی نیز خوشبختانه شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه، فولاد اکسین و فولاد هرمزگان در کشور وجود دارند و این شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از دانش فنی خود فولادهای آلیاژی را تولید کنند. در نهایت می‌توان یک برنامه‌ریزی دقیق انجام داد تا ورود به تولید مقاطع طویل فولاد آلیاژی از سوی تولیدکنندگان جدید انجام نشود.

به نظر می‌رسد که صنایع کشور هنوز به سمت مصرف فولادهای آلیاژی و با کیفیت تمایل زیادی ندارند؛ استراتژی شرکت فولاد آلیاژی ایران برای بازاریابی، شناساندن محصولات خود و فروش به جامعه هدف چیست؟

در زمینه محصولات طویل فولادهای آلیاژی، واردات نسبتا کمی به کشور صورت می‌گیرد و تقریبا سایر گریدها و ابعاد مورد نیاز مصرف‌کنندگان این نوع فولادها در کشور توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران، مجتمع صنعتی اسفراین و فولاد آلیاژی اصفهان و دیگر شرکت‌های خصوص فعال در این زمینه تامین می‌شود. تولیدکنندگان محصولات طویل آلیاژی از نظر بازار مصرف جایگاه نسبتا خوبی در کشور دارند و شرکت فولاد آلیاژی نیز توانسته است بخشی از نیاز بازار را به خوبی پوشش دهد. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از نیاز کشور به سیم و مفتول فولاد آلیاژی نیز با استفاده از بیلت و بلوم تولیدی شرکت فولاد آلیاژی ایران با همکاری شرکت‌های نوردکار تولیدکننده کلاف و مفتول مانند شرکت فولاد کویر کاشان و نورد فولادکاران افق قابل تامین بوده و اقدمات بسیار مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.

کشور ما بیشتر به تولید محصولات تخت فولاد آلیاژی مانند ورق و لوله‌های بدون درز نیاز دارد و تولیدکنندگان می‌توانند به این عرصه وارد شوند. البته این امر سرمایه‌گذاری جدید و نسبتا سنگینی را نیاز دارد. همچنین لازم است شرکت‌هایی به این حوزه وارد شوند که از قبل توانایی تولید ورق یا لوله‌های بدون درز را داشته باشند.

گفت‌وگو: سعید فتاحی منش

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی نسبتا جوان است
قوانین دولتی تعادل بازار فولاد را برهم زده است
کاهش تدریجی خرده‌فروشی در بازار فولاد آلیاژی
تولید پروفیل آلیاژی در کشور متوقف شده است
تحریم‌ها باعث شد تولید داخلی جای واردات را بگیرد
بازار فولاد آلیاژی از تعادل خارج شده است
استفاده از فولاد آلیاژی ضربه‌پذیر در قطعات خودرویی
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد سیرجان ایرانیان
نمایشگاه آلومینیوم
بنر صبانور
گروه صنعتی سدید
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهارمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 94 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: