• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
یک فعال اقتصادی عنوان کرد:

تحقق رونق تولید با ایجاد تعادل در بازار پولی و ارزی

  • کد خبر : 3961
  • 23 بهمن 1398 - 21:58
تحقق رونق تولید با ایجاد تعادل در بازار پولی و ارزی
یک فعال اقتصادی گفت: یکی از مولفه‌های موثر بر بازار پولی و ارزی، نحوه سیاست‌گذاری دولت در بودجه سال 1399 کشور است که در این زمینه دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو بازوی اجرایی و قانون‌گذاری در مسیر رونق تولید، می‌توانند برای ایجاد تعادل در بازار ارزی ذیل صادرات و واردات مندرج در مفاد بودجه، چشم‌انداز این بخش را بر اساس معیار اهم و فی‌الاهم، تدوین کنند.
یک فعال اقتصادی گفت: یکی از مولفه‌های موثر بر بازار پولی و ارزی، نحوه سیاست‌گذاری دولت در بودجه سال ۱۳۹۹ کشور است که در این زمینه دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو بازوی اجرایی و قانون‌گذاری در مسیر رونق تولید، می‌توانند برای ایجاد تعادل در بازار ارزی ذیل صادرات و واردات مندرج در مفاد بودجه، چشم‌انداز این بخش را بر اساس معیار اهم و فی‌الاهم، تدوین کنند.

مهدی صادق‌ در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درباره بازار ارز طی این مدت اخیر اظهار داشـت: متاسفانه بازار ارز دچار تلاطم و تشنج غیرقابل کنترل شده است به طوری که ایجاد ثبات در نرخ دلار به عنوان یک آرزو مطرح می‌شود. از طرفی نرخ دلار بر معیارهای بازار تعیین و مناسبات بازار هم منبعث از معاملات بین‌المللی ارزی و به خصوص طلا صورت می‌گیرد. بنابراین توجه به این مولفه‌ها برای کنترل نرخ ارز، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که متاسفانه در ایران به این موضوع توجهی جدی نمی‌شود.

بازار ارزی حاشیه‌پذیر است

این فعال اقتصادی به مهم‌ترین عوامل موثر در بازار ارز طی مدت اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: مولفه‌های بسیاری بر بازار ارز موثر است که هر کدام در جایگاه خود مهم و قابلیت ایجاد تلاطم بر این بازار حساس و حاشیه‌پذیر را دارد. از جمله این حوادث که طی این مدت اخیر بر بازار ارزی کشور موثر بوده است می‌توان به درگیری زبانی و عملی میان ایران و آمریکا اشاره کرد. درواقع هر چقدر میزان درگیری میان این دو کشور افزایش یابد، بر میزان تلاطم در بازار ارز نیز افزوده خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد حمله ایران به پایگاه آمریکایی، مهم‌ترین عامل موثر بر بازار ارز طی این مدت اخیر بوده که این رخداد مهم سیاسی در منطقه خاورمیانه، توانسته مناسبات عرضه و تقاضا در بازار ارز را به ثباتی نسبی برساند.

صادق در رابطه با میزان تقاضای ارز در کشور، عنوان کرد: وجود تعطیلات و مراسمات مختلف در یک نقطه جغرافیایی، تاثیر بسزایی بر میزان تقاضا برای ارز دارد. لذا با توجه به وجود ایام نوروز در کشور (که نسبت به سایر مراسمات و آیین‌ها در طول سال، با تعطیلات گسترده‌ای همراه است)، امکان تقاضای مردم برای رفتن به سفرهای خارجی، محتمل و البته قابل پیش‌بینی شده است. بنابراین دولت به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این زمینه باید همچون سال‌های گذشته، تمهیدات لازم را برای تامین این نیاز طی این ایام ایجاد کند.

وی در همین زمینه افزود: دولت به عنوان بازار سرمایه، باید سیاست‌های پولی و ارزی را به نحوی مدیریت کند که افزایش تقاضا برای ارز، کشور را دچار بحران کمبود ارز نکند چرا که بحران کمبود ارز در کشور، از جمله عوامل مهم و موثر در افزایش قیمت‌ها ذیل تمام اقلام کالایی و به خصوصی نرخ دلار است. بنابراین دولت موظف است برای جلوگیری از به وجود آمدن این کمبود، ارز کافی را به بازار تزریق کند تا از این طریق، دست دلالان را که در پی ایجاد بازارهای ثانویه هستند، ببندد.

چشم‌انداز ارزی کشور امیدوارکننده است

این فعال اقتصادی، چشم‌انداز بخش ارزی کشور را امیدوارکننده توصیف و خاطرنشان کرد: چشم‌انداز ارزی کشور بستگی به متغیرهای مختلفی دارد که یکی از این متغیرها، سیاست‌های وضع شده ارزی در بودجه سال ۱۳۹۹ است. درواقع بودجه سال ۹۹ یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ثبات بازار ارزی کشور محسوب می‌شود که اساسا ذیل این بودجه، چه مقدار صادرات و واردات تعریف و نگاه دولت و قانون‌گذاران مجلس به مفاد مندرج در آن چگونه است. بنابراین سیاست پولی و ارزی کشور طی سال جدید به نحوه بودجه‌بندی دولت بستگی دارد که به نظر می‌رسد با توجه به تجربه‌ سال‌های گذشته، دولت تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته است و همه ما فعالان اقتصادی امیدوار هستیم که دولت در این زمینه بتواند با ایجاد ثبات در بازار پولی و ارزی، رونق تولید در کشور را محقق سازد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3961
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه