• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت عنوان کرد:

جدال پدرانه با سوداگری فرزندان ارزی

  • کد خبر : 3965
  • 23 بهمن 1398 - 22:04
جدال پدرانه با سوداگری فرزندان ارزی
عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت با تاکید بر اینکه نردبان ارزی برای سوداگران به طور کامل توسط دولت بسته شده است، گفت: اهرم‌های سختگیرانه دولت، زمینه سوداگری ارزی را به طور کامل مسدود کرده است؛ به طوری که ممنوعیت واردات غیرضرور و مبارزه جدی با قاچاق، از جمله این تلاش‌ها برای کوتاه کردن دست دلالان ارزی به شمار می‌رود. بنابراین دولت به مثابه یک پدر، برای جدال با نوسان ارزی حاصل از سوداگری فرزندانی سودجو، برنامه‌ای مدون، هوشمند و هدفمند طراحی و اجرا کرده است تا از این طریق ثبات را به بازار ارزی کشور بازگرداند.
عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت با تاکید بر اینکه نردبان ارزی برای سوداگران به طور کامل توسط دولت بسته شده است، گفت: اهرم‌های سختگیرانه دولت، زمینه سوداگری ارزی را به طور کامل مسدود کرده است؛ به طوری که ممنوعیت واردات غیرضرور و مبارزه جدی با قاچاق، از جمله این تلاش‌ها برای کوتاه کردن دست دلالان ارزی به شمار می‌رود. بنابراین دولت به مثابه یک پدر، برای جدال با نوسان ارزی حاصل از سوداگری فرزندانی سودجو، برنامه‌ای مدون، هوشمند و هدفمند طراحی و اجرا کرده است تا از این طریق ثبات را به بازار ارزی کشور بازگرداند.

آلبرت بغزیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشـت: عوامل بسیاری بر تلاطم و نیز ثبات بازار ارز موثر هستند که طی این مدت اخیر می‌توان به سقوط هواپیمای اوکراینی، شهادت سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی، حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق اشاره کرد.

وی ادامه داد: هر کدام از این رخدادها به نوبه خود تاثیری هر چند کوچک بر بازار ارزی گذاشته‌اند اما این به معنای این نیست که این رخدادها وضعیت بازار ارزی کشور را بی‌حس کرده‌اند بلکه این وضعیت به طور کامل توسط بانک مرکزی در حال مدیریت است. علاوه بر این، مدیریت بانک مرکزی به معنای خالی بودن و یا نبود اشکال در این بخش نیست بلکه به این معناست که این بخش با تمام چالش‌ها و گره‌های موجود، همچنان به طور جدی و فعال مدیریت می‌شود.

دست کوتاه دلالان

عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت عنوان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از هرگونه نوسان در بازار ارز قابل ستایش است به طوری که دلالان و سفته‌بازانی که تا چندی پیش، این بازار را به طور کامل قبضه کرده بودند، حال به این نتیجه رسیده‌اند که تمام روزنه‌های این بخش برای سوداگری و ایجاد بازار ثانویه بسته شده است.

بغزیان افزود: وقتی که اغلب دلالان حوزه ارز، از این حوزه ناامید شدند، به شکلی سراسیمه به بخش خودرو نقل مکان کردند که البته تا امروز همچنان خبری از کنترل آن بازار به گوش نرسیده است ولی با این حال، همت دولت‌مردان در بانک مرکزی به خوبی توانسته دست دلالان و سودجویان ارزی را از بازار مهم این بخش خارج کند.

وی ادامه داد: با خارج شدن دلالان از این بخش، دولت متوجه شد که اکثر نوسانات ارزی پیش از این، ناشی از حضور سوداگران در این بخش بود که البته چندی پیش در این زمینه شعاری به کنایه از زبان سوداگران ارزی و به تاسی از سیاست‌های درست دولت در این زمینه شنیده شد که می‌گفتند: ارز دیگر فایده ندارد.

عزم جزم دولت

عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه نردبان ارزی برای سوداگری به طور کامل توسط دولت بسته شده است، تصریح کرد: برخی نیازهای کشور (که از طریق دلالان وارد می‌شد) با اهرم‌های سختگیرانه دولت، مورد سرکوب قرار گرفته است؛ از جمله می‌توان به ممنوعیت نیازهای وارداتی و مبارزه جدی با قاچاق در این وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور اشاره کرد. لذا وقتی دولت به صورت کاملا هدفمند تصمیم می‌گیرد که نردبان ارزی را ببندد به این معناست که دولت به عنوان نیروی اجرایی کشور در زمینه مدیریت کلان ارزی، به طور جدی وارد میدان شده است و عزم خود را برای جلوگیری از مجال سوداگران در جهت جولان، جزم کرده است.

بغزیان ضمن اشاره به اینکه سرکوب به همراه کنترل فزاینده دولت در زمینه ارزی، به عنوان یک شوک برای کنترل تقاضای ارزی عمل کرد، یادآور شد: وقتی تمامی درزها و دریچه‌های ارزی برای سوداگری در این بخش بتن‌ریزی شود، بنابراین می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که در راستای همین سیاست، مجالی برای افزایش تقاضای ارز باقی نمی‌ماند و بازار بر اساس معیارهای مرسوم، عرفی، نرخ‌ ارز را معین می‌کند.

ارز نیابتی

عضو هیئت تجدید نظر مرکز ملی رقابت در زمینه سوء استفاده از ارز اختصاص یافته برای ورود کالاهای اساسی به کشور گفت و اظهار داشت: متاسفانه ارزهای نیابتی یا ارزهایی که در زمینه‌هایی به غیر از زمینه معین شده مصرف می‌شوند، مشکلاتی جدی برای ورود کالاهای اساسی به کشور ایجاد کرده است به طوری که در بحبوحه سایر اخبار، صدای این مشکلات شنیده نمی‌شود و در برخی موارد نیز، برخی‌ها از انتشار اخبار مرتبط در این زمینه جلوگیری به عمل می‌آورند.

بغزیان تشریح کرد: مشکل اساسی در این زمینه ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، زمانی به اقتصاد ملی ضربه‌ می‌زند که برخی افراد برای ورود کالا یا اقلام به کشور ذیل واردات، ارز خود را بر اساس نرخ دولتی دریافت و پس از آن و بدون اینکه کالایی وارد کشور کنند، ارز را در داخل کشور و با نرخ آزاد مصرف می‌کنند. با این حال دولت درصدد کنترل این ماجرا است به طوری که برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین فضاهایی، نرخ ارز را به صورت شناور مدیریت شده، کنترل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست ارزی جدید در مسیر ترساندن دلالان برای جلوگیری از ورود آن‌ها به این بازار، به خوبی عمل کرده است عنوان کرد: مزیت سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی، جلوگیری از ورود دلالان به این عرصه را تضمین می‌کند ولی با این حال همچنان احتمال برنده شدن ریسک‌پذیرها در این فرآیند وجود دارد.

ذخایر ارزی برای دوران پسا تحریم

بغزیان در پایان وضعیت ذخایر ارزی کشور را خوب عنوان و خاطرنشان کرد: دولت در زمینه ذخایر ارزی، برنامه مدون و سیستماتیکی را دنبال می‌کند. درواقع یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در این زمینه، جمع‌آوری ارزی و ایجاد ذخایر انبوه برای دوران پساتحریم است. بنابراین دولت به جای عرضه ذخایر ارزی، به انباشت ذخایر ارزی به جهت کنترل بازار حین سخت‌تر شدن فرآیند تحریم‌ها، روی آورده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3965
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه