• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیر مهندسی فروش شرکت گروه صنعتی گرادیان مغناطیس:

کالاهای خارجی حکم سم را دارند

  • کد خبر : 3074
  • 26 بهمن 1398 - 13:51
کالاهای خارجی حکم سم را دارند
مدیر مهندسی فروش شرکت گروه صنعتی گرادیان مغناطیس گفت: در چند سال اخیر تولیدکننده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته‌اند در حوزه فعالیت خود به مراحل خوبی برسند و محصولات مشابه خارجی و با کیفیت را تولید و روانه بازار کنند، اما در چنین شرایطی واردات کالاهای خارجی، باعث نادیده گرفته شدن محصولات داخلی می‌شود، چرا که متاسفانه یک محصول خارجی هر چند بی‌کیفیت در ایران صاحب نام شده است.

مدیر مهندسی فروش شرکت گروه صنعتی گرادیان مغناطیس گفت: در چند سال اخیر تولیدکننده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته‌اند در حوزه فعالیت خود به مراحل خوبی برسند و محصولات مشابه خارجی و با کیفیت را تولید و روانه بازار کنند، اما در چنین شرایطی واردات کالاهای خارجی، باعث نادیده گرفته شدن محصولات داخلی می‌شود، چرا که متاسفانه یک محصول خارجی هر چند بی‌کیفیت در ایران صاحب نام شده است.

علی شایان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: گروه صنعتی گرادیان مغناطیس در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات مغناطیسی، فرآوری مواد معدنی، سیستم‌های ارتعاشی و انتقال مواد فعالیت دارد. این شرکت با کارخانه‌های مختلفی مانند کارخانه سنگ آهن، پودر مکانیزه، کاشی، سرامیک، شیشه، سیلیس، پالایشگاه و پتروشیمی‌ها همکاری می‌کند.

وی افزود: این گروه با هدف سامان‌دهی و توسعه بومی‌سازی در تولید تجهیزات مغناطیسی در سطح وسیع و متنوعی راه‌اندازی شده و ماموریت این گروه، تولید تجهیزات خاص مغناطیسی بوده است. شرکت‌هایی که کانی‌های غیر فلزی مانند کائولن، فلدسپات و بال‌کلی را استخراج می‌کنند، یکی از مهم‌ترین مشتریان محصول ما هستند. گروه صنعتی گرادیان مغناطیس در راستای جداسازی آهن و مواد معدنی مورد نیاز این شرکت‌ها، تجهیزات مغناطیسی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. آهن موجود در مواد معدنی به دو نوع تقسیم می‌شود. نوع اول Fe3O4 بوده که آهن آزاد یا براده آهن نامیده می‌شود، سنگ‌شکن به خط اضافه می‌شود و نوع دیگر آهن ترکیبی خاک است که در میدان‌های مغناطیسی خیلی قوی آن‌ها جذب می‌شوند.

پیریت یک عامل مزاحم برای مس است

مدیر مهندسی فروش شرکت گروه صنعتی گرادیان مغناطیس تصریح کرد: امسال یک دستگاه ۱۷ هزار گوسی را طراحی کردیم و چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این دستگاه قادر به جداسازی و جذب آهن‌های ترکیبی مانند هماتیت، لیمونیت، سیدریت و پیریت در مواد معدنی است. پیریت در بحث فرآوری مس یک عامل مزاحم بوده و این موضوع برای شرکت‌هایی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران که در حوزه مس فعالیت دارند،  به یک معضل تبدیل شده است که به کمک این دستگاه این دغدغه به حداقل خواهد رسید.

شایان در ادامه توضیح داد: پریت به عنوان مهمان مزاحم مس، کیفیت آن را کاهش می‌دهد و یک ناخالصی محسوب می‌شود و با جذب پیریت، می‌توان درصد خلوص مس را افزایش داد. حوزه فعالیت ما فقط در خصوص تجهیزات مغناطیسی بوده و مواد دارای آهن را می‌توانیم جداسازی کنیم، به عنوان مثال دستگاه و تجهیزات ما برای جداسازی طلا از مس کاربرد ندارد. در حال حاضر، در بخش تامین تجهیزات مغناطیسی و خالص‌سازی مس با بسیاری از شرکت‌ها مسی مانند شرکت ملی مس، سونگون، سرچشمه و خاتون‌آباد در حال همکاری هستیم.

وی عنوان کرد: پیش‌تر دستگاه‌های مرتبط با مواد مغناطیسی وارداتی بود. در چند سال اخیر با توجه به شرایط تحریمی اعمال شده بر کشور، توانستیم یک تیم قوی و متشکل از افراد متخصص و با تجربه برای واحد تحقیق و توسعه در نظر بگیریم. به کمک این گروه توانمند قادر به ساخت محصول مشابه شدیم و این تجهیزات را به تولید داخلی رساندیم. شرکت ما به عنوان اولین شرکت در ساخت دستگاه ۱۷ هزار گوسی در کشور شناخته شد و به کمک تیم جوان این دستگاه را بومی‌سازی کرده‌ایم.

مدیر مهندسی فروش در رابطه با چشم‌انداز آینده شرکت گروه صنعتی گرادیان مغناطیس، تاکید کرد: در چند سال گذشته با توجه به سیاست‌های مدیریتی شرکت، هر سال بودجه‌ای را به واحد تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهیم. تمام توجه شرکت بر این واحد معطوف شده است و این تیم قوی نیز تا کنون توانسته بهترین عملکرد خود را رونمایی کنند. در چند سال اخیر ما هر سال یک دستگاه جدید را روانه بازار کرده‌ایم و در راستای پیشرفت صنعت کشور گام برداشته‌ایم، تمام همت خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم با کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا مانند آمریکا از نظر کیفیت رقابت کنیم و درجا نزنیم.

واردات محصولات مشابه به حداقل رسیده است

علی شایان اذعان کرد: پیش از بومی‌سازی تجهیزات مغناطیسی توسط شرکت ما، این نوع دستگاه‌ها از کشورهای اروپایی مانند آلمان، اتریش، فرانسه، انگلیس و حتی کشور امریکا وارد می‌شد که در حال حاضر، با توجه به سخت شدن شرایط واردات و تحریم‌ها و همچنین توجه ویژه به تولید ملی، میزان واردات این تجهیزات به حداقل رسیده است و انگیزه را برای شرکت‌هایی همچون ما جهت تولید داخلی دو چندان کرده است.

وی در خصوص با مشکلات موجود در صنعت تجهیزات مغناطیسی توضیح داد: گروه صنعتی گرادیان مغناطیس یک شرکت دانش‌بنیان است و در تلاش هستیم که بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را تولید کنیم. وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قادر به تولید محصولات مشابه خارجی هستند، دیگر نیازی به وارات کالا از سایر کشورها نیست؛ بدین منظور با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در خصوص ممنوعیت وارادت کالاهایی که قادر به تولید آن‌ها هستیم، مکاتبه کرده‌ایم و تا کنون به جواب قطعی نرسیده‌ایم. در واقع این موضوع بزرگ‌ترین معضل ما محسوب می‌شود.

این مدیر مهندسی فروش در ادامه اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان گفت، ایران دارای مرغوب‌ترین معادن مواد معدنی در دنیا است و با توجه به این قضیه می‌توان کاشی و سرامیک‌های با کیفیت ساخت اما با چنین شرایطی از کشورهای اروپایی کاشی و سرامیک وارد کشور می‌شود. با ورود کالای مشابه خارجی، محصولات تولید داخل به طور کامل سرکوب شده و زیان‌های بسیاری را متحمل می‌شود و ظلم بزرگی در حق تولیدکننده داخلی است. تنها خواسته تولیدکننده از دولت همکاری و تعامل بیشتر است. بحث ارزش افزوده مشکل دیگر صنعتگران است که برای حمایت بیشتر از تولیدکننده باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3074

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است