• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر

تحریم، صنعت قطعه‌سازی را نجات داد

  • کد خبر : 1312
  • 25 بهمن 1398 - 14:53
تحریم، صنعت قطعه‌سازی را نجات داد
مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر گفت: با وجود آنکه تحریم به بخش‌های مختلف اقتصادی ضربه زد اما برای صنایع قطعه‌سازی مثبت بود و باعث افزایش توجهات به تولید داخلی شد. به طوری که صنایع قطعه‌سازی که تا آستانه ورشکستگی پیش رفته بودند با استفاده از تولید داخلی به پیشرفت‌های تازه‌ای دست پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر گفت: با وجود آنکه تحریم به بخش‌های مختلف اقتصادی ضربه زد اما برای صنایع قطعه‌سازی مثبت بود و باعث افزایش توجهات به تولید داخلی شد. به طوری که صنایع قطعه‌سازی که تا آستانه ورشکستگی پیش رفته بودند با استفاده از تولید داخلی به پیشرفت‌های تازه‌ای دست پیدا کردند.

فولادی، اظهار داشت: تقریبا در تمام اجزا و قطعات فنر خودرو مفتول فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این محصول‌ها باید گرید مفتول یا میله‌گرد مورد مصرف CK45 شرکت فولاد آلیاژی یزد باشد. به این ترتیب، ماده اولیه این محصول داخلی است و در این خصوص وابستگی به خارج کشور نداریم.

وی افزود: علت استفاده از آلیاژ یاد شده برای تولید فنر، استانداردهای بین‌المللی است و شرکت سازنده با استفاده از علم و دانش مواد و متالورژی به این نتیجه رسیده که استفاده از فولاد آلیاژی با گرید CK45 بهترین گزینه است. تولیدکنندگان داخلی نیز به تبعیت از این موضوع، فنرهای خودرویی را با استفاده از مفتول دارای گرید مذکور تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر اضافه کرد: معمولا برای ساخت کمک‌فنر، بسته به نوع خودرو از مفتول‌هایی با قطر ۱۲ تا ۳۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. طبیعی است که قطر مفتول مورد استفاده با نوع خودرو ارتباط دارد و معمولا خودروهای سبک نیاز به مفتول‌هایی با قطر کم و خودروهای سنگین به مفتول‌های با قطر بالا نیاز دارند.

عبدالله زاده صومعه خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت بالای این صنعت و ارتباط غیر مستقیم آن با مصرف‌کننده نهایی، تکنولوژی و فرآیند تولید فنرهای خودرویی نسبتا پیچیده است. به طوری که در ابتدا باید روی مفتول عملیات ماشین‌کاری انجام داد. پس از آن، فرآیندهای سنگ‌زنی و پوشش‌دهی روی مفتول صورت می‌گیرد و بعد از طی این مراحل، محصول نهایی یعنی کمک‌فنر خودرو تولید می‌شود. حتی پس از تولید این محصول به صورت خام، عملیات جوشکاری و رنگ‌کاری نیز باید روی آن انجام داد تا بتوان کمک‌فنر را به صورت یک قطعه در تولید خودرو به کار برد.

بازار کمک‌فنر خودرو پرنوسان است

مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر در خصوص وضعیت بازار کمک‌فنرهای خودرو، تصریح کرد: وضعیت فروش این محصولات به صورت یکنواخت و دارای روند مشخص نیست و ممکن است در یک ماه رونق و در ماه دیگر رکود بر بازار حکم‌فرما باشد. چراکه شرایط بازار کمک‌فنر کاملا به شرایط تولیدکنندگان خودرو بستگی دارد. به این ترتیب، هر زمان خودروسازان از نظر تولید و فروش وضعیت مناسبی داشته باشند، خرید کمک‌فنر را از تولیدکنندگان انجام می‌دهند و در مقابل، هنگامی که کاهش تولید اتفاق بیفتد، مانند شرایط کنونی که تولید خودرو در کشور کاهش یافته، میزان سفارش آن‌ها کاهش می‌یابد.

عبدالله زاده صومعه ادامه داد: علاوه بر این موارد، شرایط واردات نیز در رونق یا رکود این بازار به ویژه برای تولیدکنندگان تاثیر می‌گذارد. سفارش می‌تواند در هر فصل، نسبت به فصول دیگر متغیر باشد. ضمن اینکه قیمت تمام شده محصول در میزان فروش و قدرت رقابت تولیدکننده تاثیر زیادی دارد. به طوری که تولیدکنندگانی که می‌توانند محصول خود را با قیمت تمام شده کمتری تولید کنند، قطعا شرایط فروش و بازار بهتری خواهند داشت.

وی با اشاره به واردات کمک‌فنر به کشور در سال‌های گذشته، اذعان کرد: واردات کمک‌فنر به کشور همواره وجود داشته و در حال حاضر نیز انجام می‌شود. به طوری که تخمین زده می‌شود در سال‌های گذشته حدود ۵۰ درصد از بازار مصرف این محصولات وارداتی بوده است. با این وجود، طی یکی دو سال اخیر تحریم‌ها شرایط را تغییر داده و واردات کمرنگ‌تر از گذشته شده است. متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود توانایی تولید داخلی، واردات انجام می‌شد و بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند آنگونه که باید و شاید از توانایی‌های خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های وارداتی در مورد کمک‌فنر خودرو در شرایط کنونی می‌تواند به ایجاد رونق در صنایع تولیدکننده داخلی بینجامد و بهترین استراتژی نیز محسوب می‌شود. البته در گذشته واردات یکی از معضلات و تهدیدات این صنعت بود که با اعمال تحریم‌ها میزان واردات به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این وجود، چندین سال فعالان و تولیدکنندگان صنایع قطعه‌سازی به ویژه در زمینه کمک‌فنر تلاش کرده بودند که از طریق رایزنی با مسئولان مختلف و سیاست‌گذاران، بر واردات قطعات خودرو نیز تعرفه اعمال شود.

اثرات مثبت وضع تحریم‌ها!

عبدالله زاده صومعه عنوان کرد: پیش از ممنوعیت واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد بود. این در حالی است که تعرفه واردات برخی قطعات خودرویی ۵۰ و برخی دیگر کمتر از آن بود. این امر باعث می‌شد که حتی با وجود این تعرفه‌ها واردات قطعات خودرویی به کشور انجام شود و صنعت قطعه‌سازی در آستانه تعطیلی قرار گیرد. یادآور می‌شود که تعرفه واردات قطعات به صورت CKD حدود ۶۰ درصد و به صورت منفصل ۳۰ درصد لحاظ می‌شود. این امر در سال‌های گذشته باعث شده بود صنعت قطعه‌سازی کشور تا آستانه ورشکستگی پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی صنایع خودروسازی کشور تصمیم به استفاده از قطعات تولید داخلی گرفتند که تحریم‌ها باعث کاهش واردات قطعات خودرو شده بود و به دلیل کاهش تولید خودرو، بسیاری از خودروسازان با زیان مواجه شده‌ بودند و قادر نبودند از صنایع داخلی خرید کنند. ضمن اینکه به دلیل تحریم، تامین تجهیزات، ماشین‌آلات و دانش فنی نیز دشوار شده و داخلی‌سازی قطعات نیز با چالش مواجه بود.

مدیرعامل شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر تاکید کرد: هر چند سال یک بار در کشور موضوع تحریم و داخلی‌سازی تجربه می‌شود اما هنوز از آن درس نگرفته‌ایم. زمانی که ارتباط کشور با دنیا به ویژه کشورهای اروپایی در شرایط عادی است، مسئولان به دنبال تشویق خودروسازان و قطعه‌سازان به استفاده از توان داخلی نیستند. واردات قطعه از چین، کمک کشور ما به صنعت این کشور، اشتغال‌زایی سودآوری برای آن، و در مقابل خروج ارز و ورشکستگی قطعه‌سازان داخلی است.

عبدالله زاده صومعه در پایان تصریح کرد: تحریم‌ها علیه کشور در یکی دو سال اخیر به داد قطعه‌سازان رسیده و آن‌ها را به دلیل چرخش توجهات از واردات به صنایع داخلی، از ورشکستگی نجات داده است. هرچند که واردات ماشین‌آلات و تجهیزات نیز دشوار شده است. البته اگر همین روند ادامه یابد، به طور حتم صنعت قطعه‌سازی کشور متحول می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1312
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه