بازار فولاد آلیاژی از تعادل خارج شده است
مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد:

بازار فولاد آلیاژی از تعادل خارج شده است

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد گفت: به دلیل افزایش قیمت‌های پیاپی فولادهای آلیاژی، بازار آن از حالت تعادل خارج شده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز متضرر شده‌اند.

علیرضا پویافر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: فعالیت شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد سایزبندی میلگردهای صنعتی با ترکیب آلیاژی (پرآلیاژ یا کم‌آلیاژ) است و میلگرد آلیاژی مورد نیاز خود را از شرکت فولاد آلیاژی ایران خریداری می‌کند.

وی افزود: میلگردهای آلیاژی عمدتا در صنایع خودروسازی و به ویژه واحدهای قطعه‌سازی‌، الکتروموتورسازی، فنرسازی و تولید پیچ و مهره به کار می‌روند. این صنایع باید گریدهای خاصی از میلگردهای آلیاژی را مصرف کنند. میلگرد لزوما آج‌دار نیست و بخش عمده‌ای از میلگردهای مصرفی در ایران و جهان، میلگردهای دارای سطح صاف در سایزها و آلیاژهای مختلف است.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد اضافه کرد: سایز میلگرد تولید شده در بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی، مضربی از دو میلی‌متر یا پنج میلی‌متر است. شرکت فولاد آلیاژی ایران میلگرد را با قطر 20 میلی‌متر تولید می‌کند که تغییرات قطر آن کمتر یا بیشتر از 0.5 میلی‌متر بوده و این موضوع به صورت استاندارد پذیرفته شده است؛ اما بعضا مشتریان خواهان میلگرد با قطر 18 میلی‌متر با تلرانس 0.2 میلی‌متر هستند. در این زمینه نقش شرکت ما به عنوان واحد سایزینگ میلگرد مطرح می‌شود؛ به این صورت که مشتری یا شرکت ما طبق سفارش اقدام به تامین میلگرد با قطر 20 میلی‌متر می‌کند و آن را به سایز مورد انتظار مشتری می‌رساند. در این رابطه شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد حتی مواردی همچون برطرف کردن کجی میلگرد و لنگی آن را نیز انجام می‌دهد. به عنوان نمونه، برای میل‌لنگ‌سازان صاف بودن میلگرد بسیار مهم است؛ چراکه در صورت عدم وجود تقارن و صافی در میلگرد، قطعه به خوبی کار نمی‌کند و در نتیجه تولید میل‌لنگ با مشکل مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت ما نخستین سایزدهنده میلگرد به صورت ابعادی و با دقت بالا در کشور محسوب می‌شود و در این زمینه مدعی هستیم. روش سایزینگ میلگرد در شرکت ما سرد است و به همین دلیل هزینه انرژی در شرکت تنها به مصرف برق محدود می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد با اشاره به تولید میلگردهای استنلس استیل در ایران، بیان کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران دو سال قبل، برای نخستین بار به این عرصه وارد شده است و بسیاری از فعالان صنعت فولاد نسبت به این موضوع آگاهی ندارند و همچنان این نوع فولاد آلیاژی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. این در حالی است که هزینه واردات این نوع فولادها به ویژه میلگردهای سایز شده آن نسبت به محصولات مشابه داخلی بسیار گزاف و دشوار است.

پویافر با بیان اینکه هر مصرف‌کننده گرید و سایز مورد نیاز خود را سفارش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تولید قطعه از فولادهای آلیاژی باید طبق استانداردهای جهانی صورت گیرد و نمی‌توان آلیاژ مختص یک قطعه را برای قطعه دیگر به کار برد. در حال حاضر، فولاد آلیاژی که بیشترین مصرف را دارد، CK45 است. البته صنعت خودروسازی علاوه بر گرید یاد شده، CK35 را نیز مصرف می‌کند. ضمن اینکه صنایع تولیدکننده الکتروموتور نیز مصرف گرید CK45 را در دستور کار خود دارند. در عین حال تولیدکنندگان پیچ و مهره الزاما گریدهای Mo40 یا 42CrMo4 را به کار می‌برند. صنایع فولادسازی نیز از فولادهای فنر استفاده می‌کنند که 55Cr3 نامیده می‌شود. علاوه بر موارد مذکور، آلیاژهای خاص‌تری نیز وجود دارد که میزان تولید و مصرف آن‌ها به مراتب کمتر از آلیاژهای معمولی است.

وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد آلیاژی در کشور ما، قطعه‌سازی‌ها و صنایع مرتبط با خودروسازی‌ هستند که شرایط آن‌ها با اصول اقتصادی همخوانی ندارد. به طور کلی خودروسازان نقدینگی مطلوبی دارند و پس از اتمام نقدینگی مجددا وارد دوره رکود می‌شوند. این امر بر صنایع تامین‌کننده آن‌ها به ویژه قطعه‌سازان نیز تاثیر می‌گذارد. شرکت ما حدود یک سال بود که با مجموعه‌های خودروسازی کار نمی‌کرد. چراکه آن‌ها به دلیل وجود مشکلاتی مانند بدهی و کاهش تولید، بدهی قطعه‌سازان را پرداخت نکردند و شرکت ما نیز در این امر مستثنی نبود. طی یکی دو ماه اخیر تحرکاتی از جانب خودروسازان برای پرداخت بدهی‌های قطعه‌سازان مشاهده شد. به همین دلیل یک ماه است که همکاری خود را با مجموعه‌های خودروسازی از سر گرفتیم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد تصریح کرد: شرکت‌های سازه‌گستر و ساپکو از مهم‌ترین قطعه‌سازان طرف قرارداد با تولیدکنندگان خودرو هستند و به صورت سنتی اغلب نیازهای خود در رابطه فولادهای آلیاژی را از داخل کشور تامین می‌کنند. گرچه بخشی از فولادهای آلیاژی خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کردند، طی یک سال اخیر به دلیل دشواری واردات و رشد نرخ ارز، به ناچار به تولیدات داخلی روی آورده‌اند. البته مهم ادامه همکاری شرکت‌های طلبکار با مجموعه‌های قطعه‌سازی است چراکه برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی، طلب‌های چند میلیارد تومانی از خودروسازان دارند.

پویافر با ابراز تاسف نسبت به وقوع برخی مسائل اقتصادی، اذعان کرد: برخی مسائل باعث بهم خوردن تعادل و محاسبات در بازار می‌شود که از کنترل شرکت‌های مصرف‌کننده فولاد آلیاژی خارج است. شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولادهای آلیاژی با گریدهای گوناگون در کشور، به دلیل تلاطم‌های اقتصادی و به ویژه رشد نرخ ارز، قیمت‌های فروش خود را مرتبا افزایش داده است.

وی ادامه داد: این شرکت هنگامی که قصد افزایش قیمت در محصولات خود را داشته باشد، از یک هفته قبل فروش خود را به عاملین فروش متوقف می‌کند و عاملین فروش نیز فروش از موجودی انبارهای خود را متوقف می‌کنند تا به دلیل کمبود فولاد آلیاژی، زمینه برای افزایش قیمت فراهم شود. به این ترتیب، افزایش قیمت پس از یک هفته تا 10 روز توقف در فروش رخ می‌دهد. در این فاصله زمانی، فروشندگان فولاد آلیاژی به دلیل افزایش قیمت اعلامی از سوی شرکت فولاد آلیاژی، سودهای کلانی کسب می‌کنند و در نهایت، این اتفاق باعث ایجاد عدم تعادل در بازار فولاد آلیاژی می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد پیمان آلیاژ یزد نسبت به وضعیت بازار فولاد آلیاژی این‌گونه گلایه کرد: هر چند که میزان فروش فولادهای آلیاژی تولید داخلی به طور چشمگیری افزایش یافته اما بازار در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش مکرر قیمت فولادهای آلیاژی کاملا غیر قابل پیش‌بینی شده است. به عبارت بهتر، بسته شدن پنجره فروش از سوی شرکت‌های داخاب و عدم عرضه از سوی این شرکت‌ها در مقاطع زمانی مختلف باعث ایجاد شوک‌هایی در بازار می‌شود که مصرف‌کنندگان را ناچار به خرید می‌کند. متاسفانه این فرهنگ نیز در کشور ما وجود دارد که هنگام افزایش شدید قیمت، تمایل به خرید کالای گران شده به شدت افزایش می‌یابد و همین امر موجب گران‌تر شدن کالا و عدم تعادل در بازار می‌شود.

پویافر افزایش قیمت بدون برنامه را باعث ایجاد زیان برای مصرف‌کنندگان دانست و ابراز کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان فولادهای آلیاژی به صورت قرارداد مدت‌دار کار می‌کنند و قیمت فروش خود را بر مبنای قیمت هنگام قرارداد لحاظ می‌کنند اما زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، دیگر نمی‌توان قرارداد را تغییر داد و با افزایش قیمت فولاد آلیاژی در نهایت مصرف‌کننده متضرر می‌شود. در این شرایط، مصرف‌کننده تنها اقدامی که می‌تواند انجام دهد، خرید سریع‌تر مواد اولیه و جلوگیری از زیان بیشتر است.

وی در پایان تصریح کرد: مصرف‌کنندگان قدیمی که فولاد‌های آلیاژی مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کردند، همچنان در این بازار حضور دارند و شرکت‌های نسبتا کمی که واردات انجام می‌دادند به تولیدکنندگان داخلی روی آورده‌اند و حجم سفارش‌های داخلی نسبتا افزایش یافته است.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
فلزات و مواد- فارسی
گل گهر
مطالب مرتبط
کشور ما در زمینه تولید فولادهای آلیاژی نسبتا جوان است
قوانین دولتی تعادل بازار فولاد را برهم زده است
کاهش تدریجی خرده‌فروشی در بازار فولاد آلیاژی
تولید پروفیل آلیاژی در کشور متوقف شده است
تحریم‌ها باعث شد تولید داخلی جای واردات را بگیرد
استفاده از فولاد آلیاژی ضربه‌پذیر در قطعات خودرویی
نیاز کشور به محصولات تخت آلیاژی بیش از محصولات طویل است
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
همایش فلزات غیر آهنی دنیای اقتصاد
نمایشگاه متافو
نمایشگاه ماینکس و آیمت
همایش استیل پرایس
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی‌امین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و بیست و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: