• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان:

ظرفیت تولید را ۷۰ درصد کاهش داده‌ایم

  • کد خبر : 3089
  • 28 بهمن 1398 - 19:21
ظرفیت تولید را ۷۰ درصد کاهش داده‌ایم
مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان گفت: از آغاز زمان تولید کارخانه، فعالیت خود را بیشتر بر روی بازارهای خارجی معطوف کرده بودیم و در کنار صادرات، بازار داخلی را نیز پوشش می‌دادیم، اما در چند سال اخیر شرایط تغییر کرد و ما برای حفظ مشتریان خارجی خود، مجبور به کاهش ظرفیت تولید محصولات شدیم.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان گفت: از آغاز زمان تولید کارخانه، فعالیت خود را بیشتر بر روی بازارهای خارجی معطوف کرده بودیم و در کنار صادرات، بازار داخلی را نیز پوشش می‌دادیم، اما در چند سال اخیر شرایط تغییر کرد و ما برای حفظ مشتریان خارجی خود، مجبور به کاهش ظرفیت تولید محصولات شدیم.

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۳ و نزدیک به ۱۶ سال است در حوزه سیم و کابل در حال فعالیت هستیم. علاوه بر این صنعت، در زمینه تولید شمش روی نیز اشتغال داریم. شرکت سیم و کابل نور زنجان با عنوان تجاری Noor Cable در مجموعه‌ای که تمام قسمت‌ها و تجهیزات آن به دست پرسنل متخصص و مجرب داخلی انجام شده است، شروع به تولید سیم و کابل برقی سبک کرده است.

وی افزود: از جمله محصولات تولیدی شرکت سیم و کابل نور زنجان می‌توان انواع سیم با عایق PVC، کابل‌های مخابراتی و کابل‌های کواکسیال را نام برد و عمده فعالیت کارخانه در بخش سیم‌های ولتاژ پایین است. مواد اولیه اساسی مورد نیاز جهت تولید انواع سیم و کابل، فلزهای مس، آلومینیوم، پلی‌اتیلن و PVC  است. مواد اولیه مصرفی را از بازار آزاد و بورس کالا تهیه می‌کنیم. شرکت‌های بسیاری مانند گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان تامین‌کننده مس هستند، اما شرکت ما اغلب از مفتول تولیدی شرکت ملی مس ایران جهت تولید انواع سیم استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان تصریح کرد: در چند سال اخیر شرایط تولید و فروش اندکی تغییر کرده است، پیش‌تر اغلب فعالیت مجموعه در حوزه صادرات بوده و محصولات به فروش خارجی می‌رسید، اما با قوانین جدیدی که بانک مرکزی وضع کرده، عرصه برای تولیدکننده‌هایی همچون ما تنگ شده است، به طوری‌ که میزان صادرات مجموعه حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است. مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شرایط داخلی کشور علاوه بر فروش خارجی، میزان تولید و فعالیت صنایع سیم و کابل را تحت‌الشعاع قرار داده است. ظرفیت تولید مجموعه ۱۰ هزار تن در سال بوده که اکنون این میزان تولید به صورت چشمگیری کاهش یافته است. در واقع با توجه به شرایط موجود، روابط خارجی خود را کاهش دادیم و به فروش داخلی بسنده کرده‌ایم.

فقط با کشورهای بحران‌زده در ارتباط هستیم

یوسفی‌اصل مطرح کرد: در حال حاضر، محصولات خود را به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌کنیم، در صورتی که در سال‌های گذشته بازار کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز تحت سلطه سیم و کابل‌های ایرانی بود، اما عمده مشتریان خارجی ما عراقی‌ها و افغانستانی‌ها هستند. در بحث فروش داخلی تفاوت زیادی را احساس نکرده و بیشتر مشتریان خود را حفظ کردیم. پیمانکاران ساختمانی و اصناف الکتریکی مصرف‌کنندگان اصلی محصولات سیم و کابل نور زنجان محسوب می‌شوند، اما در مجموع صادرات تمام صنایع دچار مشکل شده و این قضیه باعث افت شدید اقتصاد کشور شده است.

وی در رابطه با مشکلات و دغدغه‌هایی که صنعت سیم و کابل کشور را احاطه کرده است، توضیح داد: در حال حاضر، بزرگ‌ترین معضلی که دامن‌گیر این صنعت شده، بحث صادرات است. شروع صادرات محصول و پیدا کردن مشتریان خارجی امر دشواری است و تنها بعد از چندین سال فعالیت در این عرصه می‌توان مصرف‌کنندگان خارجی قابل اطمینان جهت انجام معامله را شناسایی کرد و محصول را طبق سلیقه و ذائقه آن‌ها تولید کنیم. ضمن اینکه بعد از صحبت‌ها و اعطای امتیازات ویژه دو طرفه، می‌توان یک مشتری واقعی را به دست آورد اما بعد از اتمام این مراحل دولت با وضع قوانین ناگهانی هر آنچه را که یک تولیدکننده بافته، پنبه می‌کند؛ البته نمی‌توانیم مشتریانی که با هزار زحمت بدست آورده‌ایم را رها کنیم، در نتیجه مجبوریم ضرر زیادی را متحمل شویم و تمام هزینه‌های ناشی از ارسال بار و کاهش ظرفیت تولید را متحمل شویم و تا زمان برگشت سیاست‌های صحیح، مشتریان خود را حفظ کنیم.

این مدیرعامل در ادامه اضافه کرد: تولیدکننده مسئول تامین ارز برای دولت نیست، بلکه به عنوان صادرکننده باید محصول خود را در خارج از مرزها به فروش برساند. صادرات باید برای کشور ارزآوری داشته باشد؛ اما در حال حاضر، با دو کشور بحران‌زده روبه‌رو هستیم که نقل و انتقالات مالی به سختی انجام می‌شود و با این شرایط دولت توقع ارز‌آوری از صادرکننده را دارد که روزبه‌روز شرایط را برای ما دشوار می‌کند. حدود یک سال و نیم است که درگیر این موضوع هستیم و با امید اصلاح تصمیمات دولتی و برگشت به ظرفیت تولید گذشته، فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

نوع مس، بر کیفیت سیم و کابل موثر است

یوسفی‌اصل مطرح کرد: تولید سیم و کابل مرغوب به دو عامل بستگی دارد، مهم‌ترین مولفه، کیفیت مواد اولیه به ‌ویژه مس است. عیار و درصد خلوص مس مصرفی امر بسیار مهمی بوده و به دلیل خاصیت رسانایی این فلز باید از بالاترین عیار برای تولید سیم و کابل استفاده کرد. تجهیزات و نحوه تولید نیز دیگر عامل موثر بر کیفیت سیم و کابل است. این دو مورد به همراه هم می‌توانند موجب تولید یک محصول مرغوب شوند. به طوری‌‌که ممکن است با بهترین نوع مواد اولیه و بدون توجه به نوع تولید، یک محصول بی‌کیفیت را تولید و روانه بازار کرد. نوع تولید شامل تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی مورد استفاده در کارخانه می‌شود. تصمیم و برنامه‌ریزی‌های صحیح مدیریتی در کنار این عوامل موجب تولید سیم و کابل مرغوب می‌شود.

وی در رابطه با چشم‌انداز آینده شرکت سیم و کابل نور زنجان، یادآور شد: در بازار داخلی فضای بزرگ‌تری برای فعالیت نداریم و درصدد گسترش روابط خارجی با کشورهای غیر از مشتریان خارجی نام برده مانند کشورهای ترکیه و عمان هستیم. مبادله تکنولوژی، ارز و کالا با این کشورها یکی از اهداف ما محسوب می‌شود، دولت نیز در این راستا برنامه‌هایی را اتخاذ کرده است. در حال حاضر، مقدمات و مذاکرات اولیه همکاری را با این دو کشور آغاز کرده‌ایم و امیدوار هستیم تا چند سال آینده به طور کامل تحقق یابد. علاوه بر گسترش بازارهای هدف خارجی، افزایش ظرفیت‌های موجود و توسعه خطوط تولید از جمله دیگر اهداف ما محسوب می‌شود، برای این منظور از پیشرفته‌ترین تجهیزات تولیدی که توسط پرسنل مجرب داخلی ساخته شده است، استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در پایان عنوان کرد: واحد تحقیق و توسعه در هر کارخانه‌ای هسته اصلی تحقیقاتی فعالیت‌های آن مجموعه به حساب می‌آید و برای ارتقای کیفیت محصولات، طراحی نوین و بهینه‌سازی فرآیندها و کسب دانش فنی برای تولید، باید توجه ویژه‌ای به این واحد صورت گیرد که در جهت رشد دانش هزینه‌های مجزایی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3089

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است