• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاهش ظرفیت تولید واحدهای ذوب آلومینیوم در آمریکا

  • کد خبر : 39342
  • 11 بهمن 1402 - 13:19
کاهش ظرفیت تولید واحدهای ذوب آلومینیوم در آمریکا
یکی دیگر از واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ظرفیت تولید خود را کاهش خواهد داد. هم‌زمان با کاهش ظرفیت تولید یکی دیگر از واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه در شهر نیومادرید در ایالت میسوری آمریکا، تنها چهار تولیدکننده آلومینیوم اولیه در خاک این کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.

یکی دیگر از واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ظرفیت تولید خود را کاهش خواهد داد. هم‌زمان با کاهش ظرفیت تولید یکی دیگر از واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه در شهر نیومادرید در ایالت میسوری آمریکا، تنها چهار تولیدکننده آلومینیوم اولیه در خاک این کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در ابتدای قرن ۲۱، آمریکا حدود ۲۰ واحد ذوب آلومینیوم اولیه داشت که همه این واحدها در آن زمان به جز یکی فعال بودند. بخش ذوب آلومینیوم اولیه در آمریکا به دلیل مسائلی همچون افزایش قیمت انرژی برق به عنوان متغیر اصلی هزینه در فرایند تولید الکترولیز و افزایش حجم صادرات آلومینیوم اولیه از مبدا چین بسیار تحت فشار قرار گرفته است.

واحد تولید آلومینیوم اولیه در شهر نیومادرید، در حال حاضر آخرین واحد ذوبی است که به فهرست دیگر واحدهای ذوب آلومینیوم مستقر در آمریکا که ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند، اضافه شده‌ است. این واحد ذوب پس از اعلام ورشکستگی در سال ۲۰۱۸ خریداری شده و تنها چند ماه پس از قانون اعمال عوارض ۱۰ درصدی واردات در سال ۲۰۱۸ که توسط دولت ترامپ وضع شد، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. با این وجود، حتی اعمال عوارض ۱۰ درصدی واردات به آمریکا نیز نمی‌تواند این واحد ذوب را از احتمال تعطیلی مجدد نجات دهد.

تخصیص هزینه‌های هنگفت دولت بایدن برای بازسازی زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی در آمریکا نیز مانع از کاهش فعالیت و یا توقف فعالیت در واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه در آمریکا نشد.

در واقع می‌توان گفت که اگرچه بخش آلومینیوم اولیه به عنوان هسته اصلی صنعت دفاع ملی و گذار به  انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود اما به علت شکاف میان سیاست‌گذاری‌های ارائه شده با خطر ورشکستگی کامل در آمریکا مواجه شده است.

سوالی که ذهن فعالان در این بخش را مشغول کرده، این است که آیا امکان نجات بخش ذوب آلومینیوم اولیه در این کشور وجود دارد و اگر نه، در صورت ورشکستگی این موضوع تا چه میزان اهمیت خواهد داشت؟

میزان تولید آلومینیوم اولیه در آمریکا

هدف‌گذاری که ناکام ماند

تعرفه‌های دریافت عوارض ۱۰ درصدی واردات که به منظور معکوس کردن روند رو به کاهش بلندمدت بخش آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا ارائه شده بود، چندان نتوانسته است تاثیر مثبت مداوم خود در این بخش را حفظ کند.

در همین راستا، تلاش‌ شرکت «Alcoa» برای راه‌اندازی مجدد واحد ذوب اینتالکو در واشنگتن آمریکا در سال ۲۰۲۳ با شکست مواجه شد و این شرکت تعطیلی دائمی این واحد ذوب را در ماه مارس سال مذکور اعلام کرد. در همین حال در ماه جولای ۲۰۲۲، فعالیت واحد ذوب «Hawesville» متعلق به شرکت «Century Aluminium» واقع در ایالت کنتاکی به طور کامل متوقف شد.

با این حال، شرکت «Century Aluminium» هنوز در واحد‌های ذوب آلومینیوم اولیه خود با نام‌های «Sebree» و «Mt Holly» فرایند تولید را ادامه می‌دهد که البته ظرفیت تولید در واحد ذوب دوم کاهش یافته است. در این میان، هنوز دو واحد ذوب اولیه آلومینیوم «Massena» و «Warrick» متعلق به شرکت «Alcoa» همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

گفتنی است واحد ذوب اولیه آلومینیوم «Massena» مستقر در ایالت نیویورک، قدیمی‌ترین واحد ذوب آلومینیوم جهان است که به طور مداوم فعالیت در آن جریان دارد و ظرفیت تولید سالانه آن ۱۳۰ هزار تن برآورد می‌شود.

ظرفیت تولید در واحد ذوب اولیه آلومینیوم «Warrick» مستقر در ایالت ایندیانای آمریکا در ابتدا حدود ۲۶۹ هزار تن بود اما از اواسط سال ۲۰۲۲، تنها در دو خط تولید این واحد فعالیت برقرار است.

لازم به ذکر است که میزان تولید آلومینیوم اولیه در آمریکا طی سال‌های ۱۹-۲۰۱۸ به لطف راه‌اندازی مجدد واحد ذوب مستقر در شهر نیومادرید، با روند صعودی مواجه شد اما از آن زمان به بعد، هر ساله این میزان تولید کاهش یافته است.

تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۲۳ در واحد ذوب در نیومادرید ۷۸۵ هزار تن بود؛ این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۷ یعنی یک سال قبل از اعمال تعرفه ۱۰ درصدی واردات، حدود ۷۴۰ هزار تن اعلام شد. با کاهش میزان تولید آلومینیوم در واحد مذکور به ۲۶۳ هزار تن در سال، نرخ تولید کلی در آمریکا به پایین‌ترین مقدار تاریخی خود می‌رسد.

چالش تامین برق

شرکت «magnitude 7 Metals» که مدیریت واحد ذوب آلومینیوم در شهر نیومادرید را بر عهده دارد، دلیل این کاهش میزان تولید را آب‌وهوای سرد غیرعادی عنوان کرد که باعث اختلال در عملکرد این واحد ذوب شده است. در حالی که از زمان راه‌اندازی مجدد در سال ۲۰۱۸، در این واحد ذوب تلاش شده است که حاشیه سود افزایش پیدا کند.

چارلز رئالی، مدیر اجرایی این شرکت در ماه فوریه ۲۰۲۰ به رویترز اعلام کرد که هر ماه، ظرفیت تولید در این واحد ذوب با کاهش همراه بوده است.

این مشکل تا حدودی به قدمت این واحد ذوب مربوط می‌شود که در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. به علاوه به علت فعالیت تولید در این واحد که منجر به آلودگی شدید هوا در آمریکا در سال ۲۰۱۹ شد، این واحد تولید اخطاریه‌ای دریافت کرد. علت اصلی این مسئله، تامین برق این واحد ذوب از طریق نیروگاه‌ برق مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ است.

این موضوع در مقابل رقبای جهانی که بسیاری از آن‌ها به‌ ویژه در چین به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند، یک نقطه ضعف برای این واحد ذوب به شمار می‌رود و ممکن است این واحد ذوب را در معرض زیان‌های تجاری بیشتری قرار دهد.

تغییر رویکرد

به طور کلی اجماع گسترده‌ای در مورد آنچه جلوگیری از زوال بخش آلومینیوم اولیه ایالات متحده آمریکا نامیده می‌شود، وجود دارد. به گفته بن جیلوس، مدیر اجرایی سازمان «Sierra Club»، کاهش ظرفیت اعلام شده در واحد ذوب آلومینیوم اولیه در شهر نیومادرید، یک هشدار آشکار در راستای نیاز این بخش به استفاده از انرژی‌های پاک مقرون به صرفه در خاک آمریکا است.

مصرف‌کنندگان آلومینیوم در این کشور با تاکید بر این موضوع در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، از وزارت انرژی (DoE) درخواست کردند که به منظور حفظ و ایجاد مشاغل تولیدی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی و رشد آلومینیوم اولیه آمریکا، شرایط لازم برای ورود و سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر در این بخش را فراهم کند.

این درخواست در قالب یک نامه که به امضای شرکت‌هایی چون فورد موتور، جنرال موتورز، پپسی، شرکت بال، ریویان، سان پاور و هشت تولیدکننده رسانای الکتریکی و مشروبات الکی رسیده است، خطاب به جنیفر گرانهولم، وزیر دفاع آمریکا ارائه شد.

در حالی که یکی از اهداف قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) تقویت بخش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور و شامل تخصیص اعتبار مالیاتی برای تولید آلومینیوم اولیه است اما به نظر می‌رسد که هیچ استراتژی فراگیری در مورد چگونگی پیوند این دو در آمریکا وجود ندارد.

پیش‌بینی وضعیت آینده بخش آلومینیوم اولیه در آمریکا

به منظور ادامه فعالیت واحد‌های ذوب آلومینیوم اولیه باقیمانده در ایالات متحده آمریکا، ارائه زودتر از موعد یک برنامه عملیاتی در راستای نوسازی تاسیسات و واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه قدیمی و پیوند آن با انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است. سوال مهمی که در این حین مطرح می‌شود، این است که آیا قدم گذاشتن در این مسیر ارزش اجرای آن را دارد یا خیر؟

یکی از دلایل ادامه فعالیت واحد‌های ذوب آلومینیوم اولیه آمریکا، وابستگی بالای این بخش به واردات اطلاق می‌شود اما به نظر می‌رسد ماهیت این وابستگی در حال تغییر است.

در همین راستا تعیین تعرفه‌های واردات آلومینیوم از روسیه که در ماه فوریه ۲۰۲۳ اعمال شد، عملا راه را بر روی منبع اصلی سابق تامین مواد اولیه این بخش در بازار ایالات متحده آمریکا بسته است؛ همچنین وضع تعرفه‌های ضد دامپینگ بر محصولات نیمه‌ساخته چینی نیز به طور چشمگیری حجم واردات از بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان را به آمریکا کاهش داده است.

کاهش حجم واردات از کشورهای دارای تضاد منافع با آمریکا همچون چین و روسیه، به نفع کشورهایی مانند کانادا بوده که از دیرباز بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه تولید آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا بوده است.

در رابطه با کانادا باید اعلام کرد که این کشور بخشی از زنجیره تامین صنعت دفاعی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. در همین راستا، برق مورد نیاز برای فعالیت واحد ذوب شرکت کانادایی «Rio Tinto» که در مرز این کشور با آمریکا قرار دارد، از نیروگاه برق‌آبی سبز تامین می‌شود.

این شرکت اخیرا از گسترش فعالیت واحد ذوب «AP60» مبتنی بر استفاده از فناوری‌های مدرن به منظور جایگزینی با واحد ذوب فرسوده «Arvida» این شرکت در همان محل خبر داده است. آن‌طور که به نظر می‌رسد، اگر ایالات متحده آمریکا به آلومینیوم اولیه بیشتری نیاز داشته باشد، تامین آن از طریق کانادا به عنوان کشور همسایه گزینه بسیار منطقی‌تری در نظر گرفته می‌شود. همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری در ظرفیت واحدهای بازیافت در آمریکا کاهش مقدار تولید آلومینیوم اولیه در این کشور جبران خواهد شد.

بر اساس گزارش ارائه شده در سال ۲۰۲۲ که توسط مرکز تحقیقات کنگره آمریکا تهیه شده است، میزان تولید آلومینیوم ثانویه به طور پیوسته در ۲۰ سال گذشته در این کشور رشد کرده است. در همین خصوص مقدار تولید آلومینیوم ثانویه در ایالات متحده آمریکا، حدود ۷۸ درصد از حجم کل آلومینیوم تولید شده در این کشور در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است که پس از ارائه قانون کاهش تورم آمریکا «IRA»، سرعت سرمایه‌گذاری در ظرفیت بازیافت و ذوب مجدد آلومینیوم در این کشور افزایش بیشتری پیدا کرده است.

با این تفاسیر می‌توان بیان کرد که اگر آینده صنعت آلومینیوم اولیه مبتنی بر استفاده از انرژی‌های سبز است، ایالات متحده آمریکا با کمبود تامین آلومینیوم سبز، چه در شکل آلومینیوم اولیه از کانادا و چه از طریق آلومینیوم ثانویه در واحدهای بازیافت در آمریکا که به سرعت در حال رشد هستند، مواجه نخواهد شد.

در پایان می‌توان اعلام کرد که در صورت عدم مداخله فوری از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، اینکه آیا واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه فرسوده در این کشور توانایی ادامه فعالیت در آینده را خواهند داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39342

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.