• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز:

دلالان، برنده‌ همیشگی بازار ایران هستند

  • کد خبر : 3094
  • 30 بهمن 1398 - 11:30
دلالان، برنده‌ همیشگی بازار ایران هستند
مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز گفت: تامین مواد اولیه در بین تولیدکنندگان سیم و کابل به یک معضل جدی تبدیل شده است، چرا که علاوه بر بورس کالا در بازار آزاد نیز مس با قیمت کمتری عرضه می‌شود و این دو قیمتی شدن مواد اولیه باعث ایجاد یک رقابت سنگین در بازار شده است که در این میان دلالان و افراد سودجو بیشترین بهره را می‌برند.

مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز گفت: تامین مواد اولیه در بین تولیدکنندگان سیم و کابل به یک معضل جدی تبدیل شده است، چرا که علاوه بر بورس کالا در بازار آزاد نیز مس با قیمت کمتری عرضه می‌شود و این دو قیمتی شدن مواد اولیه باعث ایجاد یک رقابت سنگین در بازار شده است که در این میان دلالان و افراد سودجو بیشترین بهره را می‌برند.

هادی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت نوتاش صنعت در حوزه تولید سیم و کابل‌های برقی با سطح مقطع‌های ۱، ۱٫۵، ۲٫۵، ۶، ۱۰ و ۷۵ میلی‌متر فعالیت دارد. سیم‌ها از نوع مسی افشان پنج رشته‌ای هستند و در حال حاضر، سیم از نوع مفتولی را تولید نمی‌کنیم. برای ساخت این نوع محصول از مس و گرانول PVC به عنوان مواد اولیه و پایه استفاده می‌کنیم، برای تهیه این دو مواد، نمونه‌های داخلی آن‌ها را به کار می‌بریم. مس با توجه به قیمت عرضه و شرایط بازار، از بازار آزاد و بورس کالا از شرکت‌های تولیدی مفتول خریداری می‌شود. تولیدکننده سیم و کابل اغلب به دنبال مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب است.

وی افزود: قریب به ۱۰ سال است در زمینه تولید سیم و کابل مشغول به فعالیت هستیم و هر سال شرایط فروش داخلی دشوارتر از گذشته شده و به مراتب میزان فروش کلی کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه تنوع محصولات خود را افزایش داده‌ایم و فروش نسبتا خوبی داریم. مشتری عمده سیم و کابل‌های برقی انبوه‌سازان ساختمانی هستند که در دو سال اخیر با رکود مسکن و ساخت و ساز و همچنین افزایش هزینه‌ها، تقاضا برای این محصول نیز کاهش یافته است. در حال حاضر، سیم‌های افشان را برای مصارف خانگی به کار می‌برند و کابل‌ها به مصرف کارخانه‌ها و پروژه‌های صنعتی می‌رسد، به طور کلی مصرف کابل نسبت به سیم کمتر است.

مدیرعامل شرکت نوتاش صنعت کشاورز تصریح کرد: صنعت سیم و کابل نیز مانند سایر صنایع به تکنولوژی و نوع تجهیزات وابسته است. برای تولید سیم باید از مفتول مس هشت میلی‌متری با درصد خلوص بالا استفاده کرد، این مفتول تحت عملیاتی ویژه قرار گرفته و با دستگاه‌های خاصی به نام راد کشیده و نازک می‌شود و سپس توسط دستگاه دیگری تابیده شده و این روند تا رسیدن به ضخامت مورد نظر تکرار می‌شود، دسته‌های مسی تابیده خورده وارد کوره شده و بعد از ساخته شدن سیم، چند روز به آن فرصت سرد و نرم شدن داده می‌شود و با استفاده از دستگاه اکسترودر عملیات کابل‌کشی سیم صورت می‌گیرد. در این مرحله نوع دستگاه، سرعت و کشش دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاهش تعداد رشته‌های سیم، خیانت به مردم است

کشاورز در ادامه اضافه کرد: ساخت سیم و کابل مرغوب تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده، اولین و مهم‌ترین مولفه در افزایش کیفیت محصول، نوع مس مصرفی است، علاوه بر درصد خلوص مس که در امر رسانایی سیم اهمیت دارد، میزان مس استفاده شده در ساخت سیم نیز باید مورد توجه تولیدکننده قرار گیرد. به طوری‌که در مصرف مس، کم‌کاری صورت نگیرد. بعضی از کارخانه‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید، تعداد رشته‌ها را کم می‌کنند که این موضوع باعث افزایش مقاومت سیم و کابل شده و در نتیجه باعث تولید یک کالای بی‌کیفیت می‌شود. البته سازمان استاندارد در چند سال اخیر به این موضوع رسیدگی می‌کند و تا حدودی تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت کاهش یافته است.

وی در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت، عنوان کرد: در شرایط کنونی کشور، تمام صنایع با معضلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و صنعت سیم و کابل نیز از این موضوع مستثنی نیست. کمبود مواد اولیه و نقدینگی مهم‌ترین معضلی بوده که دامن‌گیر این صنعت شده است. ایران در بین ۲۰ کشور نخست تولیدکننده مس قرار دارد، اما با این وجود بسیاری از تولیدکنندگان داخلی همچنان با کمبود خوراک کارخانه مواجه هستند. قیمت مس در بورس کالا و بازار آزاد متفاوت است و معمولا در بازار با نرخ کمتری عرضه می‌شود. در شرایط نابه‌سامان اقتصادی کنونی، بسیاری از صنعتگران به دلیل کمبود نقدینگی به دنبال مواد اولیه ارزان‌تری هستند، در نتیجه در بازار آزاد رقابت باعث کمبود مس شده است.

این مدیرعامل در ادامه یادآور شد: در واقع می‌توان گفت مشکل اصلی تهیه مس، حضور دلالان است. در این بین سوالی مطرح می‌شود که مس چگونه از بورس کالا خارج شده و در اختیار این افراد سودجو قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند نبض بازار را در اختیار بگیرند. اگر مس فقط در بورس کالا با قیمت مصوب عرضه می‌شد و تنها مکان برای خرید مواد اولیه تالار صنعتی بورس بود، تمام مشکلات تامین خوراک حل می‌شود و رقابت سالمی بین تولیدکنندگان و خریداران صورت می‌گرفت. قیمت‌گذاری مس در ایران متاثر از نرخ جهانی مس و قیمت ارز است و با توجه به رشد جهانی قیمت مس، اگر شرایط بازار تامین مواد اولیه به همین شیوه جلو برود، شاهد رقم‌های عجیب و غریبی در بازار آزاد خواهیم بود.

ظرفیت تولید را افزایش خواهیم داد

کشاورز با بیان اینکه هدف همه تولیدکنندگان رشد در میزان تولید و کیفیت است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ظرفیت مواد اولیه ورودی کارخانه، ۲۰ تن در ماه است که مطابق با این میزان خوراک، سیم و کابل تولید می‌کنیم. کارخانه در شرایط نسبتا خوبی به سر می‌برد، اما قصد داریم در سال آینده با افزایش شیفت کاری، میزان ظرفیت تولید سیم و کابل را افزایش دهیم. علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، درصدد به روز کردن تجهیزات و ماشین‌آلات نیز هستیم.

وی مطرح کرد: ارتقای ماشین‌آلات برای افزایش صد در صدی کیفیت محصول کافی نیست، بسیاری از کارخانه‌های داخلی در تبریز، اصفهان و تهران تجهیزات خط تولید را مشابه با مدل‌های خارجی می‌سازند و روانه بازار می‌کنند، که همین دستگاه‌ها پاسخگوی تولید سیم و کابل با کیفیت هستند و تفاوت چندانی با نمونه‌های خارجی ندارند. کشورهای آلمان و ایتالیا در تولید تجهیزات سیم و کابل در دنیا حرف اول را می‌زنند. در کل کیفیت و مرغوبیت سیم و کابل بیشتر تحت تاثیر نوع مواد اولیه و فرآیند تولید است. در بازار کنونی سیم و کابل ایران، محصول مشابه خارجی و مطرحی وجود ندارد که عرصه را برای ما تنگ کند و نمونه‌های داخلی در این زمینه نیز خوش درخشیده‌اند. ایران دارای معادن مس است، در نتیجه واردات سیم و کابل‌های خارجی مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3094

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است