• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل تعاونی 353 سیم و کابل توانای بروجرد:

به ماشین‌آلات مدرن دسترسی نداریم

  • کد خبر : 3097
  • 30 بهمن 1398 - 11:46
به ماشین‌آلات مدرن دسترسی نداریم
مدیرعامل تعاونی 353 سیم و کابل توانای بروجرد سیم و کابل توانای بروجرد گفت: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان سیم و کابل با آن مواجه هستند، عدم دسترسی به تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی است، به طور کلی تولیدکنندگان ایرانی در تامین ماشین‌آلات با این مشکل مواجه بودند اما با شروع تحریم‌ها این موضوع دشوارتر شده است.

مدیرعامل تعاونی ۳۵۳ سیم و کابل توانای بروجرد سیم و کابل توانای بروجرد گفت: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان سیم و کابل با آن مواجه هستند، عدم دسترسی به تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی است، به طور کلی تولیدکنندگان ایرانی در تامین ماشین‌آلات با این مشکل مواجه بودند اما با شروع تحریم‌ها این موضوع دشوارتر شده است.

امین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ در زمینه تولید انواع سیم و کابل برقی و مخابراتی فعالیت خود را آغاز کرده و ۲۴ ساعته مشغول به تولید هستیم. در حال حاضر، ظرفیت تولید سیم و کابل برقی دو هزار تن و مخابراتی ۵۰۰ تن در ماه است. برای تولید انواع محصولات از مواد اولیه کاملا ایرانی استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه برای ساخت هر دو نوع محصول به مفتول هشت میلی‌متر مسی و گرانول PVC نیاز داریم که مس را از مجتمع مس سرچشمه و از طریق کارگزاری بورس کالا و گرانول را از پتروشیمی‌ها خریداری می‌کنیم.

وی افزود: شرایط و قوانین خرید از تالار صنعتی بورس تغییر خاصی نکرده، اما قیمت مس در ایران تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت جهانی مس است و در دو سال اخیر با شروع نوسانات قیمت‌ها، میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا نیز با تغییراتی مواجه شده است و با افزایش قیمت‌ جهانی مس، رقابت در بورس کالا  به خصوص در مورد کاتد مس نیز به اوج خود می‌رسد.

مدیرعامل تعاونی ۳۵۳ سیم و کابل توانای بروجرد در رابطه با مشکلات صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: تنها مشکل جدی این صنعت و سایر صنایع، نوسانات قیمت مواد اولیه بوده که ثبات بازار و صنعت را سلب کرده است. اگر مس به ثبات قیمت برسد، تولیدکننده می‌تواند با تدوین یک برنامه درازمدت و مدون برای پیشبرد چشم‌انداز مجموعه خود و توسعه صنعت کشور گام بردارد و می‌توان گفت به جز بی‌ثباتی قیمت‌ها، مشکل دیگری در این حرفه به چشم نمی‌خورد.

گودرزی اذعان کرد: ۹۰ درصد محصول تولیدی مجموعه به مصرف داخلی می‌رسد و ۱۰ درصد باقی‌مانده از طریق نمایندگی‌های فعال در کشور عراق در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. عمده مصرف انواع سیم و کابل در صنعت ساختمان‌سازی بوده که با شروع رکود مسکن، میزان تقاضا نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. اما با روند صعودی قیمت‌ها، اغلب مصرف‌کنندگان سیم و کابل سیاست خرید و انبار کردن محصول را در پیش گرفته‌اند که این موضوع باعث شده ظرفیت تولید کارخانه کاهش نیابد.

وی با بیان اینکه نوع تکنولوژی در فرآیند تولید سیم و کابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توضیح داد: در بهبود کیفیت سیم و کامل عوامل مختلفی دخیل است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هادی و نوع رسانایی که استفاده می‌شود، اشاره کرد که برای این منظور از فلز مس استفاده می‌شود. در نتیجه نوع مس مصرفی باید از بالاترین عیار برخوردار باشد. به جرات می‌توان گفت که درصد خلوص بالای مس مورد استفاده، ۹۰ درصد کیفیت سیم و کابل را پوشش می‌دهد. تکنولوژی و تجهیزات نیز در افزایش کیفیت محصول نیز نقش دارد، اما شرایط سیاسی و بازار ایران اجازه استفاده از ماشین‌آلات مدرن دنیا را به نمی‌دهد و ۸۰ درصد کارخانه‌ها از تجهیزات یکسانی برخوردار هستند و از این منظر شرایط رقابتی نیز برابر است.

این مدیرعامل در پایان ابراز کرد: با تمام مشکلات موجود تا به امروز توانسته‌ایم مجموعه را سر پا نگه داریم و قصد داریم در آینده به سمت تولید کابل‌های تخصصی برویم. در حال حاضر، این موضوع در دست بررسی و برنامه‌ریزی است و تا اواسط سال ۱۳۹۹ به نتیجه قطعی در این باره خواهیم رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3097

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است