• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران:

در سال آتی مشکلی در زمینه تامین مواد مصرفی نخواهیم داشت/ سرمایه‌گذاری در خصوص بومی‌سازی تولید مواد اولیه

  • کد خبر : 6327
  • 12 اسفند 1398 - 12:35
در سال آتی مشکلی در زمینه تامین مواد مصرفی نخواهیم داشت/ سرمایه‌گذاری در خصوص بومی‌سازی تولید مواد اولیه
مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران گفت: تامین مواد اولیه برای نیمه دوم سال 1399 نیز برای شرکت آلومینیوم ایران صورت گرفته و این شرکت در زمینه خرید و تهیه مواد ضروری و مورد نیاز با مشکلی مواجه نخواهد شد.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران گفت: تامین مواد اولیه برای نیمه دوم سال ۱۳۹۹ نیز برای شرکت آلومینیوم ایران صورت گرفته و این شرکت در زمینه خرید و تهیه مواد ضروری و مورد نیاز با مشکلی مواجه نخواهد شد.

مسعود محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سال‌هاست که آمریکا در زمینه محدود کردن مناسبات تجاری کشور در تمام زمینه‌ها به خصوص صنعت آلومینیوم به وضع قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای پرداخته و شرکت آلومینیوم ایران نیز اخیرا جزو شرکت‌های تحریم شده قرار گرفته است. به همین دلیل این تصور وجود داشت که ایرالکو در سال آینده با مشکل تامین مواد اولیه مواجه خواهد شد؛ در حالی که مدیران شرکت آلومینیوم ایران تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا در زمینه تامین مواد اولیه در سال آتی با مشکلی مواجه و اختلالی در حوزه فعالیتی این شرکت ایجاد نشود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را از طریق شرکت‌های خارجی تامین و تولیدکننده مواد اولیه انجام دادیم و در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: شرکت ایرالکو در زمینه تولید شمش آلومینیومی قدمت بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان در کشور دارد، به همین دلیل، کانال‌های تامین بیشتری را می‌شناسد و ارتباطات بیشتری با شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دارد.

محمودی عنوان کرد: چنانچه از آمار و اطلاعات منتشر شده در زمینه فعالیت شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در کشور به دست آمده است، در سال گذشته که ۳۷ درصد افت تولید آلومینیوم در کشور داشتیم، شرکت آلومینیوم ایران نه تنها کاهش میزان تولیدات نداشت، بلکه توانست تولیدات خود را یک درصد نیز افزایش تولید دهد.

وی مطرح کرد: منابع تامین‌کننده متعددی در زمنیه مواد اولیه داریم و این ارتباط با شرکت‌های مختلف موجب شد که کاهش تولید نداشته باشیم و یا حتی مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه نشویم.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران تشریح کرد: از آنجا که سایر شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در کشور منابع تامین‌کننده متنوع و ارتباط مناسب با سایر کشورها نداشتند، فعالیت آن‌ها در سال گذشته سیر نزولی یافت و با کاهش میزان تولیدات مواجه شدند؛ البته این امر تاحدودی قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود.

محمودی خاطرنشان کرد: منابع تامین‌کننده آلومینا را برای سال آتی متنوع‌تر کردیم، به نحوی که با هیچگونه مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه نخواهیم شد و این سیر صعودی و رو به رشد شرکت ایرالکو در سال آتی نیز به همین ترتیب ادامه‌دار خواهد بود.

ایرالکو پیشگام در زمینه بومی‌سازی مواد مصرفی

وی بیان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید مواد اولیه آلومینیومی و بومی‌سازی آن، مدیران ایرالکو چند سالی است که برنامه‌هایی در این خصوص داشته و در سال جاری نیز با شدت بیشتری تلاش کردند که آن را اجرایی کنند.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در این زمینه موجب شده که زیرساخت‌های لازم برای تولید ۵۰ درصد مواد اولیه ضروری در کشور فراهم و از این طریق نیاز ما به این مواد اولیه به میزان زیادی برطرف شود.

محمودی افزود: در زمینه تولید آلومینیوم فلوراید و کک نفتی اقدامات اساسی و ضروری بسیاری صورت گرفته و با توجه به منابع نفتی فراوانی که در کشور وجود دارد، چند پروژه در این خصوص تعریف شده که در آن زمینه‌ها وارد مذاکره شدیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم آن‌ها را داخلی‌سازی کنیم که از این طریق بتوانیم به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات زیرساختی در زمینه بومی‌سازی تولید مواد اولیه را چند سال پیش آغاز کردیم که به صورت پایلوت این طرح‌ها در کشور اجرایی شدند، به نحوی که دانش فنی تولید آلومینیوم فلوراید و کک نفتی را بدست آوردیم اما در زمینه ایجاد تاسیسات هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: در زمینه تولید مواد اولیه آلومینیومی مستقیما سرمایه‌گذاری نشده است اما اقداماتی صورت گرفته تا اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی داشت، ایرالکو در این حوزه حضور داشته باشد.

محمودی بیان کرد: با توجه به موانع تحریمی موجود، سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی دارد و باید در این راستا، اقدامات اساسی انجام شود تا هرچه زودتر شاهد به نتیجه رسیدن و ثمربخش بودن آن باشیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، تمایل سایر شرکت‌ها به داشتن رابطه اقتصادی و صنعتی با کشور ما کاهش یافته و به همین دلیل، ریسک زیادی در زمینه واردات مواد اولیه آلومینیومی وجود دارد که با سرمایه‌گذاری و تولید مواد اولیه در کشور این ریسک کاهش می‌یابد.

کارخانه تولید کک نفتی تا دو سال آتی در کشور تاسیس می‌شود

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: چهار پیشنهاد در زمینه تولید کک نفتی داریم و حتی ایمیدرو نیز برنامه‌هایی در زمینه تاسیس کارخانه کک نفتی در کشور دارد که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آتی، اقدامات صورت گرفته به نتیجه برسد و کارخانه تولید کک نفتی در کشور تاسیس و آماده بهره‌برداری شود.

وی مطرح کرد: در صورتی که ضرورت سرمایه‌گذاری در کارخانه کک نفتی ثابت شود و این اقدام برای شرکت ایرالکو توجیه اقتصادی داشته باشد، بخشی از سرمایه اولیه تاسیس را این شرکت تامین می‌کند، به گونه‌ای که شرکت‌های تولیدکننده شمش همچون ایرالکو، المهدی، هرمزال و جاجرم در این کارخانه مشارکت داشته باشند.

طرح ۱۰۰ هزار تنی آندسازی در خیرآباد

محمودی تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم به آند نیاز دارند و به همین منظور شرکت آلومینیوم ایران، طرحی در زمینه داخلی‌سازی تولید این ماده اولیه دارد که تحقیقات و سرمایه‌گذاری لازم بر آن انجام شده است؛ این طرح آندسازی که در خیرآباد اراک اجرا خواهد شد برای تامین این مواد اولیه شرکت است.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران عنوان کرد: اجرایی شدن این پروژه نیازمند تامین نقدینگی مناسب است که در سال جاری این پروژه مجددا آغاز شده است و فاز اول آن تا سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

ایجاد کنسرسیوم برای افزایش تولید جاجرم

محمودی اظهار کرد: شرکت آلومینای ایران (جاجرم) افزایش ظرفیت تولید را برای بهره‌برداری از منابع بوکسیت پیشنهاد داده است، به همین دلیل، مطرح شده که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرالکو، المهدی، هرمزال و جاجرم در این زمینه شکل بگیرد و قرار است که شرکت جاجرم برنامه این کنسرسیوم را تبیین کند تا در این افزایش ظرفیت تولید ماده اولیه در کشور، نیز مشارکت داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت جاجرم موظف است توجیه اقتصادی افزایش ظرفیت تولید را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده شمش قرار دهد که این اقدام علاوه بر افزایش مواد اولیه آلومینیومی در کشور و بهبود تولید شرکت جاجرم، موجب می‌شود شرکت‌های تولیدکننده شمش نیز بتوانند بخشی از نیاز خود را از داخل تامین کنند.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی داشته باشد، سهام شرکت جاجرم در میان این چهار شرکت تقسیم می‌شود.

تمایلی به سرمایه‌گذاری در شرکت آرال نداریم

محمودی تصریح کرد: برنامه شرکت آرال وارد کردن بوکسیت و تبدیل آن به آلومینا است اما شرکت ایرالکو در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی آلومینا وارد نمی‌شود و در زمینه تبدیل بوکسیت به آلومینا، تخصص لازم و همچنین تمایلی نیز به حضور در این زمینه نداریم.

وی توضیح داد: شرکت آرال باید کنسرسیومی را میان شرکت‌های تولیدکننده آلومینا در کشور تاسیس کنند تا روند فعالیت آن‌ها شتاب و توسعه بیشتری به خود گیرد البته ما خریدار محصول نهایی آن‌ها هستیم اما نمی‌توانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم زیرا سرمایه‌گذاری در این زمینه، اقدام غیرمرتبط برای ما محسوب می‌شود.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت آلومینیوم ایران اذعان کرد: شرکت آرال دو قرار داد در زمینه خرید بوکسیت در کشور هند و گینه منعقد کرده است تا بتواند بوکسیت مورد نیاز را از این دو کشور تامین کند.

محمودی تصریح کرد: ایرالکو تجربه خوشایندی در زمینه سرمایه‌گذاری بر منابع بوکسیت کشور گینه ندارد، انتقال بوکسیت از معدن تا بندر این کشور بسیار پرهزینه است و توجیه اقتصادی لازم را ندارد و تاکنون نیز اقدامات انجام شده به نتیجه نرسیده و ما نیز از آن استفاده نکرده‌ایم.

وی در پایان گفت: ایرالکو در طرح‌هایی که در داخل کشور اجرا شود همانند طرح کک نفتی یا آندسازی که مواد اولیه آن در کشور تولید می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کند اما تمایلی به حضور و سرمایه‌گذاری روی طرح‌هایی که مواد اولیه آن باید از خارج کشور تامین شود و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت، ندارد زیرا احتمال اینکه آن طرح‌ها به بهره‌برداری برسد و اجرایی شود، بسیار کم است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6327

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد