• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آهن افرا:

تولید کارخانه به یک صدم میزان قبل رسیده است

  • کد خبر : 3103
  • 05 اسفند 1398 - 14:04
تولید کارخانه به یک صدم میزان قبل رسیده است
مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: پیش‌تر فروش محصولات برنجی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد که با شروع تحریم‌ها، اغلب مشتریان خارجی دیگر به تولیدکنندگان ایرانی اعتماد نکردند و صادرات ما به کمترین میزان رسیده است. علاوه بر روابط خارجی نامناسب، سوءمدیریت‌های داخلی نیز به مشکلات تولیدکنندگان ایرانی دامن زده است.

مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: پیش‌تر فروش محصولات برنجی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد که با شروع تحریم‌ها، اغلب مشتریان خارجی دیگر به تولیدکنندگان ایرانی اعتماد نکردند و صادرات ما به کمترین میزان رسیده است. علاوه بر روابط خارجی نامناسب، سوءمدیریت‌های داخلی نیز به مشکلات تولیدکنندگان ایرانی دامن زده است.

امیربهمن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کردیم و در سال ۱۳۷۶ در قالب شرکت و با گواهی فعالیت، کار را ادامه دادیم، سپس در سال ۱۳۸۰ توانستیم پروانه بهره‌برداری را اخذ کرده و در شهرک صنعتی مشغول به تولید شویم. محصولات شرکت آهن افرا مقاطع برنجی و شیرآلات بهداشتی است که در حال حاضر، واحد مربوط به تولید شیرآلات به طور کامل تعطیل شده و واحد تولید مقاطع برنجی نیز با کمترین ظرفیت ممکن در حال فعالیت است.

وی افزود: مواد اولیه جهت ساخت مقاطع برنجی مس، سرب و روی بوده که به صورت آلیاژ و با درصدهای مختلف با هم ترکیب شده و محصول اصلی ساخته می‌شود. اغلب کارخانه‌های تولیدی مقاطع برنجی از جدیدترین ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند هستند که ما نیز از این قضیه مستثنی نیستیم. از جمله تجهیزات خط تولید می‌توان به کوره و هلدر‌های القایی اشاره کرد که از طریق تکنولوژی ریخته‌گری نیمه پیوسته semi continuous casting به تولید محصول اقدام می‌کنیم، اما با توجه به پیشرفت مسائل اقتصادی و سیاسی، شرایط تولید مجموعه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که در ادامه باعث افت شدید ظرفیت تولید کارخانه شده است.

مدیرعامل شرکت آهن افرا در ادامه تصریح کرد: کارخانه قریب به دو سال است که به حالت نیمه تعطیل درآمده و در حال حاضر، با یک درصد ظرفیت مشغول به تولید هستیم. پیش از شرایط بحرانی کشور و اعمال تحریم‌ها، تولید در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و ما معمولا ماهانه ۱۶۰ تن مقطع برنجی تولید و روانه بازار می‌کردیم که اکنون با سوءتدبیر در نحوه مدیریت شرایط اقتصادی کشور و عدم کنترل قیمت‌ها، مشکلاتی پدیدار شد که نتیجه آن را می‌توان در میزان ظرفیت تولید مجموعه مشاهده کرد، قابل ذکر است که میزان تولید محصول به یک هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در ماه رسیده است.

ممنوعیت واردات، فروش داخلی را افزایش داده است

خالدی با بیان اینکه بحران‌های حاکم بر کشور تاثیر اندکی بر میزان فروش بازار داخلی گذاشته است، تصریح کرد: فروش داخلی زیاد تحت تاثیر برنامه‌های سیاسی و اقتصادی قرار نگرفته‌ است. محصول تولیدی مجموعه به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های بالادستی مانند صنایع تاسیساتی، گاز، برق، خودروسازی‌ها و تولیدکننده‌های لوازم گرمایشی به مصرف می‌رسند، در صورتی‌ که محصولات مشابه چینی بازار ایران را قبضه و صنایع بالادستی نیز از مواد اولیه چینی استفاده کنند، بازار فروش مقاطع داخلی مختل می‌شود، اما در شرایط فعلی که قانون منع واردات در کشور اجرا شده، میزان کالاهای چینی در ایران به حداقل رسیده و این موضوع باعث بهبود فروش داخلی تولیدات ما شده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان مقاطع برنجی، کمبود مواد اولیه بوده در واقع تامین مس مختل شده است. مس به دو شکل کاتد و قراضه قابل تهیه است که کاتد را می‌توان از بورس کالا و بازار آزاد خریداری کرد و قراضه نیز در بازار قابل تهیه است. چندین مرتبه در تلاش بودیم که مواد مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنیم، اما به دلیل شرایط خاصی که در این حوزه حاکم بود، موفق به خرید نشدیم. در بورس کالا حداقل میزان خرید ۲۰ تن تعیین شده است که تامین خوراک کارخانه با این شرایط برای ما اصلا مقرون به صرفه نیست در واقع مجوز ورود به بورس کالا برای ما کلا صادر نشد. در نتیجه مجبوریم مس مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنیم و گرفتار دلالان بازار شویم.

این مدیرعامل اضافه کرد: دلالان فعال در بازار به نرخ روز نان می‌خورند و قیمت مس را مطابق با نرخ ارز، کم و زیاد می‌کنند، البته این افراد سودجو در بسیاری از مواقع پیش از افزایش قیمت‌ها، مس را چندین برابر نرخ واقعی عرضه می‌کنند. به طور کلی دو نرخی بودن قیمت مس، مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان مشغول در این صنعت محسوب می‌شود؛ در ادامه عدم ثبات قیمت‌ها بر صادرات نیز تاثیر گذاشته و به همین دلیل است که در حال حاضر، ما قادر به فروش خارجی نیستیم، در واقع صادرات محصول اعضای انجمن مقاطع برنجی نیز با این شرایط به صفر رسیده است.

خالدی توضیح داد: عدم نقل‌ و انتقالات مالی نیز در بحث صادرات در مقام دوم مشکلات موجود در این صنعت قرار دارد. حتی اگر بتوانیم محصول خود را بفروشیم نمی‌توانیم هزینه آن را از شرکت‌های خارجی دریافت کنیم، حتی اگر صادرات انجام شود، با توجه به قانون بازگرداندن ارز به سامانه نیما، در واقع مواد اولیه را به نرخ آزاد خریداری می‌کنیم و با نرخ نیمایی معاملات خود را انجام می‌دهیم که این تفاوت قیمت، ضرر زیادی را به ما تحمیل می‌کند و توجیه اقتصادی ندارد. مسائل مربوط به حمل و نقل‌های زمینی و دریایی نیز در بین معضلات به چشم می‌خورد. در چنین شرایطی ما و همکاران فقط می‌توانیم صنایع داخلی را تغذیه کنیم.

محصولات ما از بالاترین سطح کیفیت برخوردار هستند

مدیرعامل شرکت آهن افرا مطرح کرد: برای حل مشکلات موجود در بحث صادرات، باید تمهیداتی اندیشیده شود که نقل و انتقالات مالی به راحتی صورت گیرد و شرایطی ترتیب دهند که مشتریان خارجی برای خرید کالای ایرانی ترغیب شوند. محصولات داخلی از بالاترین سطح استانداردهای جهانی برخوردار هستند و از نظر کیفیت با محصولات خارجی قابلیت رقابت دارند و به جرات می‌توان گفت که ۸۰ درصد استانداردهای قابل قبول در دنیا در ساخت مقاطع برنجی ایرانی رعایت می‌شود. مجموعه آهن افرا دارای یک آزمایشگاه تخصصی و کامل بوده و بهترین ماشین‌آلات را به خدمت گرفته است، اما با وجود تولید محصول با کیفیت، شرایط صادرات نداریم و مشتریان خارجی نیز تمایلی به معامله با ایران ندارند.

وی تاکید کرد: وضعیت پیش از اعمال تحریم‌ها به گونه دیگری بود و فروش خارجی مطلوبی داشتیم. همچنین شرایط خرید از بورس کالا نیز مانند امروز دشوار نبود و مرزها برای صادرات محصول برای تولیدکنندگان باز بود؛ به طوری که محصولات خود را به کشور ترکیه ارسال می‌کردیم، صنعت تولید مقطع برنجی در ایران از نظر تکنولوژی به روز است، اما از نظر سیاست‌گذاری در بدترین شرایط ممکن قرار داریم. کالای تولیدی ما، محصول گران قیمتی به حساب می‌آید و حاشیه سود پایینی دارد، اما چون امکان تولید در حجم بالا وجود دارد می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

خالدی یادآور شد: برای ادامه فعالیت به گردش مالی بالایی نیاز داریم که برای تامین آن اگر بخواهیم از وام استفاده کنیم با درصد سودهای نجومی مواجه می‌شویم. برای حل این مشکل قطعا دولت باید وارد عمل شود. حداقل حمایتی که دولت می‌تواند به صنعتگران کند ایجاد شرایطی است که تولیدکننده بتواند با اعتبار و ال‌سی داخلی حداقل خرید خود را در بورس کالا انجام دهد و با این شیوه می‌توان بخشی از سرمایه در گردش را جبران کرد.

وی در رابطه با چشم‌انداز آینده شرکت آهن افرا، اضافه کرد: ما برای سال آینده در نظر داریم که بسیاری از موانع را از سر راه برداریم و واحد نیمه تعطیل خود را به طور کامل فعال کرده، به تدریج وضعیت سابق کارخانه را برپا کنیم و به ظرفیت تولید ابتدایی خود برسیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3103

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد