• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار:

باید نقش بخش خصوصی فولاد جدی گرفته شود

  • کد خبر : 6244
  • 06 اسفند 1398 - 11:27
باید نقش بخش خصوصی فولاد جدی گرفته شود
مدیر ارشد اجرایى و نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار از تولید و مصرف فولاد، به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی و صنعتی شدن کشورها و جوامع امروز یاد کرد و گفت: کشورهای صنعتی رقابت شدیدی را برای ارتقای جایگاه و ظرفیت تولید، نوآوری، خلاقیت، بهبود مزیت نسبی، سودآوری، بهبود فرآیند زنجیره تولید و دسترسی به بازارهای هدف در پیش گرفته‌اند که در کشور ما تقویت بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
مدیر ارشد اجرایى و نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار از تولید و مصرف فولاد، به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی و صنعتی شدن کشورها و جوامع امروز یاد کرد و گفت: کشورهای صنعتی رقابت شدیدی را برای ارتقای جایگاه و ظرفیت تولید، نوآوری، خلاقیت، بهبود مزیت نسبی، سودآوری، بهبود فرآیند زنجیره تولید و دسترسی به بازارهای هدف در پیش گرفته‌اند که در کشور ما تقویت بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

نوید نواده اباذر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا، توسعه صنعت فولاد را با هدف تنوع‌بخشی به منابع درآمدی  و پشت سر گذاشتن تکیه بیش از اندازه به نفت و پتروشیمی، در برنامه‌ریزی‌‏های بلندمدت و کلان توسعه دنبال می‌کند.

وی در  این مورد با اشاره به آمارهای جهانی منتشر شده در این خصوص، افزود: بر اساس این گزارش‏‌ها، افزایش میزان تولید فولاد خام کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲٫۶ درصد رسید در حالی که این میزان در تولید جهانی شاهد رشد ۲٫۳ درصدی بوده است.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار با اشاره به وجود جدیت و اهتمام فراوان در مسیر صنعت فولاد کشور، عنوان کرد: البته این راه با مشکلات و مسائل بنیادی نیز مواجه است که نمود این مشکلات را میتوان در حوزه زیرساخت‌ها و تحریم، ناپیوستگی زنجیره تولید، عدم وجود استانداردهای تولید، فقدان سیاستهای ترکیبی و بستهای، عدم تجربه در همکاری‌های کنسرسیومی، سیاستگذاریهای سینوسی، عدم توجه به توانمندسازی نیروی کار و مواردی مانند این مشاهده کرد.

نواده اباذر در ادامه، ضمن اینکه توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه در حوزه تولید فولاد را بسیار پراهمیت دانست، در این خصوص اذعان کرد: البته ما هنگامی میتوانیم امکانی برای جایگزینی اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی متصور باشیم که علاوه بر آگاهی از پتانسیلهای موجود برای رسیدن به این نقطه، در کشور هدفگذاری و برنامهریزی مدون در این باره وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های تخصصی فولاد در معرفی توان تولیدی شرکت‌های داخلی عنوان کرد: به عنوان مثال، گروه صنعتی پارس ساختار در نمایشگاه ایران متافو امسال، با معرفی شرکتهای ذوب نورد توانارام، صنایع فولاد شهریار تبریز و آشنارام، توانست دست‌یابی این مجموعه به توانمندی تولید ضخیم‌ترین ورق گالوانیزه به ضخامت سه میلیمتر در کل منطقه را به نمایش بگذارد.

نواده اباذر در مورد ویژگی‌های این ورق گالوانیزه ویژه یادآور شد: این رول به روش کانتینوس گالوانایز تولید می‌شود که در کشورهاى حوزه خلیج فارس، CIS، قزاقستان و ترکیه بی‌نظیر بوده و تاکنون تولید نشده است.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار در خصوص سایر محصولات تولید شده در این مجموعه خاطرنشان کرد: در واحد ذوب نورد توانارام که زیر یکی از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی پارس‌ساختار است، شمش‌هاى خاص فولادى و آلیاژى و همچنین نبشیهای صنعتی تولید میشود که در ساخت دکلهای انتقال نیرو در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با لزوم توجه بیشتر به ضرورت تقویت بخش خصوصی، در این مورد اضافه کرد: دکل‌های تک پایه بتنى تولید شده در این مجموعه دارای کیفیتی است که حتی صنعتگران آلمانی از جمله دکتر لومه که عمری را در صنعت انتقال نیروی برق در جهان سپری کرده‌اند، آن را تحسین می‌کنند در حالی که دولتمردان ما، همچنان به محصولات تولید داخل و تکنولوژى ساخت جوانان متفکر و متعهد کشور، با دیده تردید نگاه می‌کنند.

نواده اباذر در مورد مشکلات دیگر موجود در مسیر صنعت فولاد کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در صنعت فولاد کشور، تامین مواد اولیه است که به سختی انجام می‌شود و فعالان این حوزه را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد شرکت‌های مادر وابسته به دولت در این حوزه عنوان کرد: اگرچه وجود مجموعه‌ای مثل فولاد مبارکه یک افتخار ملی است ولی چنانچه این شرکت به عنوان یک شرکت کل از شرکتهاى جزء حمایت کند، مواد اولیه بدون تاخیر به ما تحویل داده شود و نیازی به ۶ ماه انتظار پشت درهای فولاد مبارکه و وزارتخانه نباشد، به راحتی قادر به تولید محصولاتی خواهیم بود که اولین نمونه در منطقه و خاورمیانه باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر یک سوی معاملات فولادی در کشور ما کاملا انحصاری و به بیان دیگر دولتی است، شرکتهای خصوصی در صنایع پایین دست سختیهای بسیاری را در زمینه تامین مواد اولیه و خرید متحمل میشوند.

نواده اباذر با ذکر این نکته که بخش خصوصی صنعت فولاد، بارها مسئله انحصار و کمبود مواد اولیه را در این صنعت مطرح کرده است، بیان کرد: با این حال تاکنون اقدام موثری از جانب دولتمردان و سیاستگذاران در این حوزه  صورت نگرفته است و تولیدکنندگان بخش خصوصی و صنایع پاییندست همچنان باید فعالیت خود را به صورت کجدار و مریز پیش ببرند.

وی ضمن ابراز نگرانی در خصوص پیامدهای دولتی بودن صنایع بالادست در صنعت فولاد کشور، گفت : وقتی صنعتگر حوزه فولاد از یک سو به دلیل شرایط پیش آمده نه میتواند ورق را به عنوان ماده اولیه مورد نیاز خود وارد کرده و می‌تواند آن را از منابع داخلی و انحصاری تهیه کند، قطعاً نمی‌توان اتنظار داشت این صنعت عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس ساختار در پایان، از خودساختگی به عنوان مهم‌ترین ویژگى گروه صنعتی پارس ساختار یاد کرد و گفت: نهایت آرزوی ما در این مجموعه این است که بتوانیم مشکلات موجود در مسیر تولید و توسعه این صنعت فولاد کشور را به کمک تخصص و تجربه داخلی برطرف کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6244
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»