• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز

آگاهی نسبت به بازار ورق زنگ‌نزن کم است

  • کد خبر : 1385
  • 08 اسفند 1398 - 10:27
آگاهی نسبت به بازار ورق زنگ‌نزن کم است
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز گفت: سرمایه‌گذارانی که پا به عرصه تولید می‌گذارند، نسبت به این حوزه شناخت بسیار کمی دارند. این امر به ویژه در حوزه بازار ورق زنگ‌نزن شایع‌تر است و با توجه به تنوع گریدهای این نوع ورق‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران و حتی مصرف‌کنندگان این حوزه با ورود به آن دچار زیان می‌شوند.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز گفت: سرمایه‌گذارانی که پا به عرصه تولید می‌گذارند، نسبت به این حوزه شناخت بسیار کمی دارند. این امر به ویژه در حوزه بازار ورق زنگ‌نزن شایع‌تر است و با توجه به تنوع گریدهای این نوع ورق‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران و حتی مصرف‌کنندگان این حوزه با ورود به آن دچار زیان می‌شوند.

سعید محمودزاده ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز در زمینه تولید ورق طرح‌دار با استفاده از ورق زنگ‌نزن‌ فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت به صورت لوله و مقاطع در صنایع لوازم خانگی، تولید آسانسور، ساختمان‌سازی و زیباسازی نمای داخلی خانه کاربرد دارد. ظرفیت شرکت ما حدود ۲۰ هزار تن در سال است که با توجه به وضعیت بازار، با تمام ظرفیت و سه شیفت مشغول به فعالیت هستیم.

وی افزود: هیچ شرکت داخلی ورق زنگ‌نزن تولید نمی‌کند و شرکت ما ورق زنگ‌نزن مورد نیاز خود را به صورت رول به کشور وارد می‌کند و با استفاده از دستگاه برش، بر اساس سفارش و نیاز مشتریان، به ابعاد گوناگون برش می‌دهد. پس از آن، ورق صیقل می‌یابد تا سطح آن به صورت آینه شود. در مرحله بعد، ورق طرح‌دار می‌شود. در عین حال یک روکش پی‌وی‌سی نیز روی این ورق به منظور جلوگیری از افتادن خط و خش، زده می‌شود تا برای خم‌کاری در صنایع دیگر قابل استفاده شود. این امر باعث می‌شود طرح روی ورق آسیب نبیند.

تولید لوله زنگ‌نزن سفارشی است

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل تبریز اضافه کرد: پس از این مرحله نیز بر اساس سفارش مشتریان، روی ورق با استفاده از دستگاه رنگ PVD، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی زده می‌شود که این رنگ‌ها می‌تواند مسی، طلایی، نقره‌ای و حتی زیتونی باشد. لازم به ذکر است که این رنگ‌آمیزی به صورت کوتینگ و تحت خلأ انجام می‌شود و با آبکاری معمولی یا رنگ‌آمیزی شیمیایی تفاوت قابل توجهی دارد. چراکه آسیب‌پذیری آن کم بوده و با توجه به قرار گرفتن یک لایه بسیار نازک تیتانیم روی آن، نسبت به هرگونه خدشه، مقاوم است. محصول تولید شده عموما در صنایع ساختمانی به ویژه آسانسور و برخی نماها استفاده می‌شود.

محمودزاده ایرانی ادامه داد: محصول دیگر شرکت، ورق خش‌دار است که در تولید برخی از لوازم خانگی به کار می‌رود. این محصول نیز با توجه به سفارش مشتریان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: لوله استیل نیز محصول دیگر شرکت لوله و پروفیل کبیر تبریز بوده و ماده اولیه تولید آن نیز ورق زنگ‌نزن است. این محصول طبق سفارش مشتریان به عرض و ابعاد مورد نظر برش داده شده و توسط دستگاه لوله‌ساز، مطابق سفارش تولید می‌شود و از محل درز لوله، جوش داده شده و صیقل داده می‌شود. در نهایت، لوله به بخش پرداخت‌کاری انتقال می‌یابد تا به اندازه‌ای صیقل یابد که کل سطح آن مانند آینه شود. این لوله‌ها را نیز می‌توان طبق سفارش طرح‌دار کرده و رنگ‌آمیزی کرد.

آگاهی و حمایت دولتی، دو اصل گم شده در صنعت

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل تبریز با اشاره به گرید مورد استفاده در این شرکت، بیان کرد: گرید ۳۰۴ بیشترین مصرف شرکت را تشکیل می‌دهد که مرغوب‌ترین گرید ورق برای بسیاری از مصارف است. علاوه‌براین، در موارد معدودی گریدهای ۲۰۱، ۴۳۰ و ۳۱۶ نیز به کار می‌روند اما میزان مصارف آن‌ها نسبتا پایین است و با توجه به نیاز مشتری می‌توان از این گریدها در نمای داخلی منازل نیز استفاده کرد. البته آلیاژ گرید ۳۰۴ نسبت به گریدهای دیگر بهتر است و بسیاری از افراد با توجه به عدم آگاهی مشتریان، اقدام به تولید و عرضه گریدهای دیگر در بازار می‌کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران برای شروع کار تولیدی هیچ شناختی نسبت به حوزه فعالیت خود ندارند. به طور مثال، حوزه ورق زنگ‌نزن بسیار جذاب است و بازار مصرف مناسبی دارد اما اغلب سرمایه‌گذاران به سمت تولید ورق‌های فولادی معمولی می‌روند؛ در حالی که بازار کشور ما از این محصولات اشباع است. شناسایی نقاط ضعف و قوت تولید و سرمایه‌گذاری بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ این نهاد وظیفه دارد به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نسبت به حوزه فعالیت آن‌ها آگاهی دهد اما متاسفانه وزارت صمت به نهادی تبدیل شده که تنها وظیفه صدور مجوز را برعهده دارد. در حالی که اتخاذ این رویه صحیح نیست و تولیدکنندگان قدیمی را با چالش مواجه می‌کند. باید توجه داشت که تولید امری خطیر است و تولیدکنندگان باید به مرور زمان و حداقل ۱۰ سال با پیچ‌وخم‌های تولید آشنا شوند که این امر می‌تواند با استفاده از تجربیات افرادی که قبلا به این حوزه وارد شدند، صورت گیرد تا سرمایه‌گذاران تازه وارد به حوزه تولید، حداقل آشنایی اولیه با این بخش داشته باشند.

محمودزاده ایرانی در خصوص چالش‌های واردات، اذعان کرد: کمبود سرمایه در گردش یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای واردات بوده و در حال حاضر، بانک‌ها قوانین و ضوابط سختگیرانه‌ای برای اخذ وام وضع کرده‌اند که عملا دست تولیدکنندگان را بسته است. بسیاری از واردکنندگان برای واردات باید بانکی را به عنوان حواله‌دهنده ارزی انتخاب کنند اما وقتی تولیدکننده به بانک مراجعه می‌کند به اندازه‌ای ماده‌ و تبصره پیش روی آن قرار می‌دهند که تولیدکننده را به چالش می‌اندازد اما می‌توان این قوانین و مقررات را آسان‌تر کرد.

وی تاکید کرد: همان‌طور که تولیدکنندگان سابقه طولانی‌تر و وسعت کار بیشتری دارند، می‌توان بر اساس این سوابق و حجم فعالیت، آن‌ها را رتبه‌بندی کرد. هنگامی که یک تولیدکننده برای دریافت وام یا حواله ارزی به بانک مراجعه می‌کند، متاسفانه متصدی بانک همه را به یک چشم می‌بیند و هیچ تفاوتی میان یک تولیدکننده با سابقه و خوشنام و یک فرد عادی نمی‌گذارد. به طوری که هر دو باید یک فرآیند و بروکراسی اداری را طی کنند. از این رو لازم است برای یک تولیدکننده با سابقه، امتیازاتی قائل شد.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1385

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند