• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق:

مسئولین از پشت میز خود قوانین وضع نکنند

  • کد خبر : 3118
  • 14 اسفند 1398 - 12:37
مسئولین از پشت میز خود قوانین وضع نکنند
مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق گفت: تولید در شرایط نابه‌سامان اقتصادی کنونی کشور بسیار دشوار بوده و تنها دلیل تولیدکننده به ادامه فعالیت فقط عشق به تولید است. در وضعیت فعلی مسئولین باید به خود زحمت دهند و به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی بیایند و بعد از مشاهده تمام مشکلات، قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به مالیات و ارزش افزوده را تصویب کنند.

مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق گفت: تولید در شرایط نابه‌سامان اقتصادی کنونی کشور بسیار دشوار بوده و تنها دلیل تولیدکننده به ادامه فعالیت فقط عشق به تولید است. در وضعیت فعلی مسئولین باید به خود زحمت دهند و به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی بیایند و بعد از مشاهده تمام مشکلات، قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به مالیات و ارزش افزوده را تصویب کنند.

مصطفی حکمت‌دان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: حوزه فعالیت شرکت شیمی نصر میثاق در زمینه ریخته‌گری و تولید شمش‌های مسی است. مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت شمش، مس‌های ضایعاتی و مس‌های سیم و کابل بوده و از ابتدای فعالیت خود تا کنون، مس مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده‌ایم. شرکت شیمی نصر میثاق، جزو شرکت‌های کوچک محسوب می‌شود و میزان ظرفیت تولید آن پایین است، در نتیجه به مواد اولیه اندکی برای تولید نیاز دارد. با توجه به اینکه حداقل خرید از بورس کالا ۲۰ تن و مواد مورد نیاز ما پنج تا ۱۰ تن است و ما توان مالی خرید حجم تعیین شده توسط بورس کالا را نداریم، ترجیح می‌دهیم از بازار آزاد خرید کنیم.

وی افزود: علاوه بر حجم خرید، شرایط خاص دیگری برای خرید از بورس کالا تعیین شده که همکاری با آن را برای ما دشوار ساخت. نوسانات قیمت مس نیز دغدغه بزرگ دیگری است که تولید را بیش از پیش مشکل کرده است. قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال افزایش هستند و بدون کوچک‌ترین اطمینانی به نرخ مواد اولیه، خوراک را تهیه کرده و به انتظار تولید و فروش می‌نشینیم. قیمت خوراک ورودی به کارخانه از یک خرید تا خرید بعدی به طور چشمگیری تغییری می‌کند و با این اوصاف، تامین سرمایه در گردش جهت تداوم تولید بسیار دشوار شده است.

مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق تصریح کرد: با وجود اینکه شرایط تولید دچار بحران شده، اما ما همچنان سعی می‌کنیم چرخ کارخانه را در حال حرکت نگه داریم و از فعالیت دست نکشیم. در شرایط کنونی، مشتریان ثابت خود را حفظ کرده‌ایم و از جمله خریداران محصولات ما می‌توان به تولیدکنندگان سیم و کابل اشاره کرد، در واقع تمام صنایعی که مصرف‌کننده مس هستند و آن را به شکل شمش تهیه می‌کنند، مشتریان عمده ما هستند. ذوب شمش مس و حمل آن راحت‌تر بوده و اغلب تولیدکننده‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت شمش خریداری می‌کنند.

کوره‌های گازی آلاینده هستند

حکمت‌دان عنوان کرد: اگر شرایط مهیا باشد و سفارش داشته باشیم، ماهانه سه تن شمش مس تولید می‌کنیم. کوره‌های ذوب مس مجموعه شیمی نصر میثاق گازی است که باعث تولید اسید و گاز CO2 می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رساند، وزارت بهداشت و وزارت صمت به جای اینکه فکری به حال بهبود وضعیت تولید کنند، هر چند وقت یک بار برای آزمایش سلامت پرسنل به کارخانه می‌آیند و به ازای هر نفر مبلغی را دریافت می‌کنند و یا به بهانه‌های مختلف آلاینده‌سنجی به کارخانه مراجعه کرده که هر کدام از آن‌ها برای ما هزینه محسوب می‌شود و در نهایت این هزینه‌ها به ضرر تولیدکننده است اما برای جبران این مبالغ نمی‌توانیم قیمت فروش را افزایش دهیم چرا که تمام نرخ‌ها مشخص است.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار در یک سو قرار دارند و مشکلات ناشی از ارگان‌های دولتی و عدم حمایت آن‌ها در یک سمت دیگر قرار گرفته‌اند. شرایط تولیدی‌ها برای اداره‌هایی مانند مالیات و تامین اجتماعی اصلا مهم نیست. مالیات را بدون توجه به قیمت‌ها و شرایط تولیدکننده بر اساس میزان فروش ضرب در ۲۵ درصد محاسبه می‌کنند. در حال حاضر، ۱۰ پرسنل در مجموعه مشغول به کار هستند و کارخانه نیز حدود یک میلیارد تومان ارزش ریالی دارد. اگر کارخانه را بفروشیم و با این مبلغ هر کار دیگری به جز تولید انجام دهیم، سود بیشتری عاید ما می‌شود، علاوه بر این با دارایی و بیمه و ارزش افزوده نیز سر و کار نداریم اما عشق به تولید این اجازه را به ما نمی‌دهد.

این مدیرعامل اضافه کرد: پنج کارگر ثابت و پنج کارگر غیرمستقیم داریم و اشتغالزایی و درآمدزایی برای آن‌ها افتخار ما است، در واقع تولیدکننده عاشق شغل خود بوده و به جز تولید ولو با درآمد بیشتر، هیچ کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. با وجود چنین عشق و علاقه‌ای که صنف تولیدکننده به تولید دارد، باید دولت به پای نظرات این قشر بنشیند و تا جایی که امکان دارد و اقتصاد کشور اجازه می‌دهد، در راستای رشد تولید داخلی از صنعتگران حمایت کند.

حکمت‌دان مطرح کرد: مدیرعامل یک مجموعه باید برنامه بلندمدت برای مجموعه خود داشته باشد، با شرایط فعلی قیمت‌ها و اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی عملا غیر ممکن بوده و باید بر اساس نرخ روز تولید را ادامه داد. به عنوان مثال، قیمت ضایعات مس امروز ۸۰ هزار تومان است و زمانی که شمش را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم قیمت مواد اولیه افزایش یافته، اما این موضوع را چگونه می‌توان به مشتری گفت که قیمت‌ها افزایش یافته و باید محصول نهایی نیز افزایش قیمت داشته باشد؛ در نتیجه زیان این قضیه را خودمان به دوش می‌کشیم. به طور کلی تولید را دوست داریم و به بهبود شرایط نیز امیدوار هستیم.

مس خالص باعث افزایش کیفیت شمش می‌شود

مدیرعامل شرکت شیمی نصر میثاق اذعان کرد: در کنار تمام مشکلات موجود در این صنعت، موظف به تولید یک محصول با کیفیت هستیم. مرغوبیت شمش مس به نوع مواد اولیه بستگی دارد. مواد پایه‌ موجود در بازار، مس با عیار بالای ۹۹٫۹۹ درصد است که بهترین نوع مس محسوب می‌شود. مس باید خالص باشد یعنی حاوی آلومینیوم، روی، آهن و سایر مواد نباشد. به وسیله کوره‌های گازی قراضه‌های مس را ذوب کرده و بعد از جداسازی مس، آن را در قالب‌های مخصوص ریخته و به شمش تبدیل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در انتها باید از مسئولین و افرادی که خود را تصمیم‌گیرنده در این کشور می‌دانند بخواهیم که به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مراجعه کنند و شرایط تولیدکننده را از نزدیک ببینند و با توجه به موقعیت موجود تصمیم‌گیری کنند و از پشت میز و بدون آگاهی قوانین عجیب و غریب وضع نکنند و به جای مشکل‌تراشی، درصدد حل معضلات برآیند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3118

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد