• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر:

کوره‌های القایی باعث افزایش سرعت تولید می‌شوند

  • کد خبر : 3121
  • 17 اسفند 1398 - 12:43
کوره‌های القایی باعث افزایش سرعت تولید می‌شوند
مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر گفت: با ورود روش‌های صنعتی و کوره‌های القایی انقلاب عظیمی در خط تولید قطعات ریخته‌گری به وجود آمد، به طوری‌ که سرعت تولید و کیفیت محصولات تولیدی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر گفت: با ورود روش‌های صنعتی و کوره‌های القایی انقلاب عظیمی در خط تولید قطعات ریخته‌گری به وجود آمد، به طوری‌ که سرعت تولید و کیفیت محصولات تولیدی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

علی بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: عمده فعالیت مجموعه گداز افشان آذر در زمینه ریخته‌گری چدن، آلومینیوم، برنج و مس است. برای تولید قطعات برنجی و مسی اغلب از ضایعات و در صورت امکان از شمش مس استفاده می‌کنیم. در بازار آزاد ضایعات مسی و سیم کابلی، قطعات شکسته تابلو برق‌ها و سیم‌های الکتروموتورها به وفور یافت می‌شود و از طرفی نیز نسبت به شمش مقرون به صرفه‌تر است و در نتیجه بیشتر از ضایعات برنج و مس به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم در حالی که شمش را برای ریخته‌گری‌های حساس به کار می‌گیرند.

وی افزود: برای ساخت قطعات چدنی و آلومینیومی بیشتر از شمش آلومینیوم و چدن استفاده می‌کنیم. ضایعات مسی و برنجی نسبت به ضایعات چدن و آلومینیوم ناخالصی کمتری دارند و درصد آلیاژ ضایعات برنجی مشخص بوده، اما هر ترکیبی ممکن است در ضایعات آلومینیوم و چدن باشد در نتیجه به دلیل عدم وجود آزمایشگاه‌های مجهز در کارخانه برای جداسازی ناخالصی‌های موجود در آلومینیوم و چدن از شمش آن‌ها استفاده می‌کنیم. به دلیل وجود گوگرد و سیلیسی که در ضایعات آلومینیومی وجود دارد، استفاده از آن باعث افت شدید کیفیت محصول نهایی می‌شود و نوع واکنش این نوع مواد در هنگام ترکیب با سایر فلزات قابل پیش‌بینی نیست.

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر در ادامه اضافه کرد: ضایعات سیم و کابل‌ها و الکتروموتورها از مس خالص است و استفاده از آن‌ها به عنوان مواد پایه برای تولیدکننده صرفه اقتصادی دارد. در رابطه با سیم‌لاکی قابل ذکر است که این نوع مس نیز از خلوص مطلوبی برخوردار بوده، اما به دلیل وجود لاک در مقایسه با سایر ضایعات، دورریز بیشتری دارند، اما به طور کلی استفاده از ضایعات برنجی و مسی نسبت به شمش مس مقرون به صرفه‌تر است.

دو روش ریخته‌گری وجود دارد

بهرامی در خصوص روش‌های ریخته‌گری عنوان کرد: ریخته‌گری قطعات به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود که در مجموعه گداز افشان آذر از روش سنتی برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم. در روش سنتی کوره دوار به کار گرفته می‌شود که به گاز متصل است، اما کوره القایی با برق کار می‌کند. کیفیت ذوب در کوره‌های القایی بهتر بوده و همچنین میزان سرعت تولید در آن‌ نسبت به کوره‌های دوار بیشتر است. کوره القایی به صورت اتوماتیک قابل کنترل بوده و از سوختن بیش از حد ضایعات جلوگیری می‌کند، اما در کوره دوار این امکان وجود ندارد و توسط اپراتور تنظیم می‌شود و در صورت فراموشی اپراتور مواد بیشتری سوخته و در نهایت کیفیت محصول کاهش می‌یابد؛ بنابراین میزان دورریز در روش سنتی بیشتر است. در روش سنتی نیز می‌توان با دقت بیشتر و رعایت تمام اصول قطعات با کیفیتی را تولید کرد.

وی مطرح کرد: بر اساس سفارشاتی که می‌گیریم قطعه تولید می‌کنیم و طبق سفارش مشتری قطعات برنجی، مسی، قطعات ترکیبی مانند مس- قلع، فسفر- برنز، آلومینیوم- برنز و قلع – نیکل را می‌سازیم. اغلب مشتریان ما کارخانه‌های ماشین‌سازی و انواع کارخانه‌های تولیدی قطعات ماشین‌آلات هستند. در واقع یک محصول روتین را روانه بازار نمی‌کنیم و مطابق با سفارشات بازار محصول تولید کرده و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهیم. ما نیز می‌توانیم در کنار سفارش مشتریان به تولید محصول ثابت مانند شعله پخش‌کن گاز بپردازیم، اما این اقدام نیز به امکانات، هزینه و فضای بزرگ‌تری نیاز است که در حال حاضر، ما این امکان را جهت توسعه تولید نداریم.

برخی از مشتریان بدحسابی می‌کنند

بهرامی توضیح داد: در شرایط ممنوعیت واردات به کشور، میزان محصولات خارجی در بازار ایران کاهش یافته که این موضوع همواره به سود تولیدکننده داخلی بوده و در شرایط فعلی میزان سفارشات و کار زیاد شده است و ما نیز هیچگونه مشکل در تامین مواد اولیه نداریم، قابل ذکر است که تنها مشکل ما بدحسابی برخی از مشتریان بوده که قصد سواستفاده از تولیدکننده را دارند، در واقع کالا را به صورت اقساط بلند مدت از ما خریداری می‎‌کنند، اما به هنگام پرداخت اقساط خود به شدت بدحسابی کرده و ما را در تامین سرمایه در گردش کارخانه دچار مشکل می‌کنند.

این مدیرعامل ادامه داد: برخی دیگر نیز سفارش را می‌دهند و در اواسط ساخت قطعات پشیمان شده و از پرداخت جریمه نیز سرباز می‌زنند و در این صورت ضرر زیادی را متحمل می‌شویم. شایان به ذکر است که شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک بیشتر بدحسابی کرده و هزینه سفارشات را نمی‌پردازند. شرکت مگا موتور و ایران خودرو نیز از جمله مشتریان مشکل‌ساز ما محسوب می‌شوند. با وجود مشکلات فروش داخلی دیگر رغبتی برای صادرات و فروش خارجی نداریم.

وی در پایان اذعان کرد: ریخته‌گرانی که به روش سنتی قطعه تولید می‌کنند معتقد هستند که مالیات نباید به آن‌ها تعلق بگیرد، اما اداره دارایی بر این عقیده است که چون محصول تولید می‌کنیم باید مالیات آن را نیز پرداخت کنیم. ظرفیت تولید ماهانه فعلی قطعات برنجی کارخانه ۱۰ تن و میزان تولید قطعات مسی و سایر قطعات کمتر از این مقدار است، یکی از برنامه‌های مجموعه گداز افشان آذر افزایش ظرفیت تولید، گسترش فضا و استفاده از کوره‌های القایی است، اما با وجود مشکلات کمرشکن، در آینده نزدیک امکان دست‌یابی به این برنامه‌ها وجود ندارد. قیمت‌ها در حال افزایش هستند و به طور کلی آینده کاری و بازار غیرقابل پیش‌بینی شده است. قیمت‌های داخلی تحت تاثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی بوده، قیمت جهانی مس، نرخ ارز، سیاست‌خارجی و داخلی از جمله موارد موثر بر نوسانات قیمت‌ها است که در این بین حضور سودجویان و دلالان این امر بیش از پیش تشدید می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3121

نوشته‌های مشابه