• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض:

خط قرمز ما آلایندگی در مسیر تولید شمش سرب است

  • کد خبر : 4024
  • 18 اسفند 1398 - 0:01
خط قرمز ما آلایندگی در مسیر تولید شمش سرب است
مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض گفت: مهم‌ترین اولویت‌ مجموعه توجه به ساختارهای زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد آلایندگی در مسیر تولید شمش سرب است به طوری که پروسه تولید شمش سرب با نظارت دقیق سازمان محیط زیست در مسیر حفظ و نگهداری از سه عنصر مهم زیست‌محیطی شامل آب، خاک و هوا تنظیم و هدایت می‌شود.
مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض گفت: مهم‌ترین اولویت‌ مجموعه توجه به ساختارهای زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد آلایندگی در مسیر تولید شمش سرب است به طوری که پروسه تولید شمش سرب با نظارت دقیق سازمان محیط زیست در مسیر حفظ و نگهداری از سه عنصر مهم زیست‌محیطی شامل آب، خاک و هوا تنظیم و هدایت می‌شود.

جعفر مرتاض در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۸ کار خود را زیر نظر شرکت آذر باتری آغاز کردیم؛ به طوری که از همان ابتدا با همتی که در مجموعه وجود داشت، برنامه‌ریزی برای افزایش میزان تولید و اشتغال، به صورت یک دستورالعمل ضروری تدوین شد.

وی افزود: کوره‌های ابتدایی مجموعه برای تولید شمش سرب، ظرفیتی حدود چهار تا هشت تن در روز داشتند که در این میان باتری‌های فرسوده برای استحصال سرب و دست آخر تولید شمش سرب به این کوره‌ها منتقل و عملیات ذوب انجام می‌شد.

مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض، با اشاره به اینکه تامین ضایعات باتری در حال حاضر به دو شکل صورت می‌پذیرد، بیان کرد: ضایعات باتری برای تولید شمش سرب به دو روش تامین می‌شود؛ روش اول از طریق باتری‌های فرسوده مجموعه آذر باتری و در روش دوم از طریق بازار آزاد از داخل کشور تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین فرآیند تهیه مواد اولیه مجموعه به صورت انبوه خریداری و در داخل سالن‌های بزرگی دپو شده و طی فرآیند ذوب در کوره‌های دوار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چالش تامین مواد اولیه

مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض عنوان کرد: تولید شمش سرب این شرکت به صورت ماهانه رقمی نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ تن و به صورت سالانه رقمی معادل ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن است که این آمار در مقاطع مختلف زمانی، دست‌خوش تغییر می‌شود. چراکه میزان تولید شمش سرب، ارتباط مستقیم با میزان تامین مواد اولیه برای کارخانه و کوره‌‌های مذاب دارد. با این حال، مجموعه ظرفیت و پتانسیل ویژه‌ای را برای افزایش میزان تولید دارد و اگر میزان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش سرب افزایش بیابد، می‌توان به قطعیت افزایش تولید را برای این مجموعه نوید داد.

مرتاض اضافه کرد: چهار کوره در کارخانه وجود دارد که ظرفیت روزانه دو کوره ۲۰ تن و ظرفیت دو کوره دیگر ۱۵ برای ذوب ضایعات باتری است. اگر میزان باتری‌های فرسوده برای تغذیه کوره‌های دوار بیشتر باشد، میزان تولید در مجموعه برای تامین شمش سرب مورد نیاز تولید باتری در شرکت آذر باتری نیز افزایش می‌یابد که البته در طرح توسعه شرکت، تعداد کوره‌ها به هشت دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

آلایندگی باتری‌های وارداتی

مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض، اظهار داشت: از آغاز فعالیت مجموعه که نیاز مبرمی به مواد اولیه وجود داشت، واردات باتری فرسوده از برخی کشورها همچون عراق را کلید زدیم که با توجه به عدم صرفه اقتصادی و آلایندگی فزاینده آن‌ها در این زمینه، به طور کل و تا به امروز، واردات هرگونه باتری فرسوده را متوقف کردیم. با این حال، میزان واردات باتری فرسوده از کشور عراق برای همان یک بار، رقمی حدود ۷۰۰ تن بود که از این منظر خوشحال هستیم که توانستیم با همتی که در کشور وجود دارد، تمام نیاز خود در زمینه مواد اولیه را از شرکت آذر باتری و شرکت‌های دیگر تامین کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، به صورت روزانه با ذوب حجم ضایعات باتری که حدود ۳۸ تا ۴۰ تن است، نزدیک به ۲۲ تن شمش سرب تولید می‌کنیم که عیار آن، ۹۹.۹ درصد است که طبق استانداردهای بین‌المللی، کیفیت مناسبی دارد و ما نیز تمام این تولیدات را در اختیار شرکت آذر باتری قرار می‌دهیم.

کیفیت سرب باتری داخلی

مرتاض در خصوص جزئیات سرب قابل استحصال اظهار کرد: سرب قابل استحصال از هر باتری متفاوت و دارای نوسان است؛ چراکه میزان سرب استحصالی کاملا به کیفیت اولیه تولید باتری بستگی دارد. کیفیت تولید باتری در ایران در مقایسه با میانگین جهانی دارای رتبه مناسب و قابل قبولی برای استفاده در خودروهای تولیدی است. به طوری که پس از مصرف باتری، وزن و عیار سرب موجود در آن برای استفاده در صنعت بازیافت سرب، نشان دهنده کیفیت مناسب آن برای تولید شمش سرب بازیافتی است. به طور میانگین، از هر ۱۰ کیلو باتری فرسوده مورد استفاده در مجموعه، رقمی حدود پنج کیلوگرم سرب قابل استحصال است.

وی تولید شمش سرب در این مجموعه را هم‌راستا با مسائل زیست‌محیطی دانست و اضافه کرد: یکی از اولویت‌های اصلی مجموعه، جلوگیری از ایجاد آلایندگی در مسیر تولید شمش سرب است؛ به طوری که شمش سرب، طبق استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود. از طرفی کارشناسان خبره سازمان محیط زیست به عنوان متولی نظارت بر مسائل محیط زیستی کارخانه‌ها در کشور، هر سه ماه یک‌بار و طی یک فرآیند دقیق و برنامه‌ریزی شده، بر روند تولید کارخانه نظارت می‌کنند و ما نیز در مسیر حفظ و نگهداری از سه عنصر مهم زیست محیطی شامل آب، خاک و هوا، همراهی و همکاری با این کارشناسان را رسالت مهم و جدی خود می‌دانیم.

مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض ادامه داد: یکی از تمهدیات مهم کارخانه در راستای تحقق و ایجاد محیط زیست سبز و عاری از آلایندگی، تعویض فیلتر کوره‌های دوار مجموعه به صورت فصلی است به طوری که هر سه ماه یک‌بار علاوه بر اینکه تمامی فیلترهای مورد استفاده در کوره‌های مذاب تعویض می‌شوند، استانداردهای کیفی بین‌المللی برای جایگزینی فیلترهای قدیمی در کوره‌ها، به عنوان یک الزام و قانون رعایت می‌شود.

مرتاض اذعان کرد: قیمت شمش سرب در بازار ایران بر اساس معیارهای بین‌المللی تعیین می‌شود که مهم‌ترین معیار بین‌المللی در حال حاضر، بر اساسLME  است که به صورت روزانه تغییر می‌کند؛ به طور مثال در همین لحظه قیمت هر کیلو شمش رقمی در حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

مدیرعامل ذوب فلزات مرتاض در پایان به عیار شمش سرب تولیدی اشاره و خاطرنشان کرد: عیار شمش سرب تولید شده توسط مجموعه، ۹۹.۹ درصد است که از جنبه استانداردهای بین‌المللی کیفیت مناسبی دارد و ما نیز تمام این تولیدات را در اختیار شرکت آذر باتری قرار می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4024
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه