• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل هلدینگ آذر باتری مطرح کرد:

تولید باتری‌های هیبریدی، انقلابی در باتری‌سازی کشور

  • کد خبر : 3983
  • 20 اسفند 1398 - 22:45
تولید باتری‌های هیبریدی، انقلابی در باتری‌سازی کشور
مدیرعامل شرکت آذر باتری گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این واحد صنعتی در راستای آمایش سرزمین ذیل بخش صنعت، وارد کردن تجهیزات و ماشین‌آلات لازم برای تولید باتری لیتیوم یون خودروهای هیبریدی یا برقی است که اگر به این هدف جامه عمل بپوشانیم، بدون تردید انقلابی در صنعت باتری‌سازی کشور رخ خواهد داد.
مدیرعامل شرکت آذر باتری گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این واحد صنعتی در راستای آمایش سرزمین ذیل بخش صنعت، وارد کردن تجهیزات و ماشین‌آلات لازم برای تولید باتری لیتیوم یون خودروهای هیبریدی یا برقی است که اگر به این هدف جامه عمل بپوشانیم، بدون تردید انقلابی در صنعت باتری‌سازی کشور رخ خواهد داد.

کاظم مرتاض در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۸ کار خود را با نام تجاری آذر باتری آغاز کردیم و برای تامین مواد اولیه و افزایش میزان تولید، شرکت ریخته‌گری سرب را با هدف تولید شمش سرب از باتری‌های فرسوده به صورت جداگانه تاسیس کردیم تا آنجا که در حال حاضر شرکت آذر باتری پس از شرکت صبا باتری، بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده باتری خودرو در کشور است.

وی افزود: مقوله تولید در شرکت آذر باتری به عنوان یک رسالت در جهت رونق تولید در کشور انجام می‌شود؛ به طوری که با تلاش تمامی مجموعه‌های موثر در واحدهای تولیدی، میزان تولید را به پنج هزار باتری به صورت روزانه رسانده‌ایم و در ادامه نیز قصد داریم ذیل این چشم‌انداز، ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری تصریح کرد: اگر شهرک صنعتی ارومیه در زمینه تولید باتری، امکانات مورد نظر بیشتری در اختیار شرکت‌های بزرگ تولیدی قرار دهد، بدون تردید میزان تولید به صورت روزانه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. با این حال، تولید باتری خودرو در شرکت آذر باتری، به صورت ماهانه رقمی حدود ۱۵۰ هزار باتری و به صورت سالانه به یک میلیون و ۸۰۰ هزار باتری می‌رسد که در طرح توسعه هلدینگ، این رقم به پنج میلیون باتری در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

مرتاض با اشاره به میزان اشتغال موجود در مجموعه، یادآور شد: میزان اشتغال مجموعه رقمی بیش از ۷۰۰ نفر را شامل می‌شود و با احتساب پرسنل شاغل در شرکت‌های وابسته، این رقم به حدود دو هزار نفر پرسنل شاغل در کل مجموعه می‌رسد.

ساخت باتری برای خودروهای سبک و سنگین

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری، تولید باتری‌های این واحد صنعتی را منحصر به خودرو دانست و عنوان کرد: باتری‌های تولیدی مجموعه برای خودروهای سبک و سنگین طراحی شده است که در این میان، باتری‌های هر کدام از این دو دسته خودرو به لحاظ میزان آمپر با دیگری فرق اساسی دارد. در واقع، میزان آمپر هر باتری می‌تواند باتری‌های مختلف را از یکدیگر متمایز کند. همچنین یکی دیگر از مولفه‌های متمایزکننده انواع باتری‌، میزان وزن آن‌ها است. به طور مثال، وزن باتری خودرویی همچون پراید، رقمی حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است که این میزان وزن برای خودروی سنگینی همچون اسکانیا به ۴۲ کیلوگرم هم می‌رسد.

مرتاض با اشاره به میزان پلیت‌های مورد استفاده در باتری تولیدی، اضافه کرد: پلیت مورد استفاده در هر باتری به اندازه یک آمپر است. میزان آمپر هر باطری مشخص کننده تعداد پلیت‌ به کار رفته در آن است؛ به عنوان مثال، برای یک باتری ۵۰ آمپری، حدود ۵۰ پلیت به صورت مستقیم به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهداف اولیه مجموعه در رابطه با خودکفایی کامل در بازار داخلی به جهت تولید باتری انواع خودرو، پلیت‌های مورد استفاده در هر باتری توسط یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت آذر باتری تولید می‌شود و در اختیار واحد تولید باتری قرار می‌گیرد.

سرب، فلزی استراتژیک

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری اظهار کرد: میزان سرب موجود در انواع باتری نیز متفاوت است؛ به طوری که در باتری خودروهای سبکی همچون پراید به حدود ۶ تا هشت کیلوگرم می‌رسد. از طرفی این میزان سرب در باتری‌ خودروهای سنگین به نسبت خودروهای سبک چند برابر است تا آنجا که میزان سرب موجود در باتری خودرویی همچون اسکانیا بیش از ۴۲ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین فلز سرب به عنوان یک فلز استراتژیک، متناسب با میزان کارایی یک خودرو و یا باتری مورد استفاده در آن، ابتدا مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از آن در راستای همسان‌سازی با کارکرد و قدرت هر خودرو، در باتری‌های انواع خودرو، استفاده می‌شود.

مرتاض با اشاره به اینکه هیچگونه دپوی محصولات در این واحد صنعتی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: به طور کلی هیچ انبار یا سوله‎‌ای برای دپو کردن محصولات شرکت وجود ندارد؛ چراکه هر اندازه‌ای که تولید وجود داشته باشد، به همان اندازه عملیات توزیع و صادرات آن صورت می‌گیرد تا جایی که در انتها، هیچ باتری در مجموعه باقی نماند. بنابراین مجموعه درصدد ایجاد یک زنجیره‌ برای اتصال تولید به عرضه و یا صادرات آن به صورت انبوه بوده و در این زمینه، برنامه‌های ویژه‌ای تدوین کرده است.

اولویت تولید برای بازار داخلی

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری با اشاره به زمینه صادراتی باتری‌های تولیدی مجموعه، اذعان کرد: سیاست‌گذاری در زمینه توزیع و یا صادرات محصولات آذر باتری، بر اساس اولویت عرضه به شرکت‌های داخلی طراحی و تدوین شده است؛ به طوری که ۷۰ درصد تولید باتری به شرکت‌های بزرگ ایران خودرو، سایپا و سایپا دیزل عرضه می‌شود و در این زمینه شاید شرکت آذر باتری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تامین‌کننده باتری خودرویی برای این شرکت‌ها شناخته می‌شود.

مرتاض افزود: در زمینه صادراتی مشکلی به طور عمده وجود ندارد و صادرات به صورت کاملا برابر برای تمام شرکت‌های تولیدکننده باتری خودرو در جریان است. با این حال، عمده صادرات باتری به برخی از کشورهای اطراف از جمله افغانستان، پاکستان، ارمنستان، عراق و… صورت می‌گیرد که در این زمینه، میزان صادرات به سایر کشورها، کمتر از ۳۰ درصد میزان تولید باتری در کل مجموعه است. بنابراین اولویت ما بر تامین نیاز داخلی با نیم‌نگاهی به بازار خارجی بر اساس سیاست‌های به روز و بر اساس منافع مجموعه خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در کشور به صورت عمده برای استفاده درست و بهینه از خودرو و به خصوص باتری آن وجود دارد، عدم آگاهی از میزان کاربرد و کارایی برخی تجهیزات درون خودرو بوده که از این منظر باعث تاسف بسیار است. به طور مثال، پرسشی که می‌توان از مصرف‌کنندگان خودرو داشت، این است که فرد دارنده خودرو، به طور میانگین هر چند وقت یک‌بار دینام خود را بررسی می‌کند؟ آیا مصرف‌کنندگان از کارایی و کاربرد آفتامات در خودرو اطلاع دارند یا می‌دانند که این قطعه چگونه کاربرد خود را از دست می‌دهد؟ بدون تردید بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌توانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند؛ حتی خیلی از باتری‌سازان از کاربرد آفتامات اطلاعی ندارند. بنابراین وقتی شما به عنوان یک مصرف‌کننده اطلاعی از کاربرد تجهیزات مورد استفاده در خودرو (که ارتباط مستقیمی با باتری دارد) نداشته باشید، لذا همین موارد، باعث خرابی باتری پیش از موعد مقرر می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری ادامه داد: باتری خودرو یک توان مشخصی دارد که در ساختار آن به طور کامل تعریف شده است. این گونه نیست که هر تجهیز الکترونیکی (دزدگیر و…) که کارکرد آن وابستگی کامل به باتری خودرو دارد را درون خودرو به کار ببرید و انتظار فرسوده نشدن باتری را داشته باشید. باید بدانیم که باتری خودرو نمی‌تواند فراتر از آن چیزی که برایش تعریف شده است، کارایی و یا عمر بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر باتری‌ها علاوه بر کیفیت تولید، توسط مصرف‌کننده درست استفاده شود، میزان تخمینی عمر باتری با در نظر گرفتن این پیش‌فرض‌ها، به حدود دو سال خواهد رسید.

دولت متعهد عمل کند

مرتاض اظهار کرد: دولت به عنوان متولی امر تولید باید از شرکت‌هایی حمایت کند که به طور واقعی، عزم و دغدغه جدی برای تولید داشته باشند و در این راستا، تمام انرژی و توان خود را برای رسیدن به این هدف خرج کنند. بنابراین نباید این‌گونه باشد که به طور مثال، برخی شرکت‌های نو پا از طرق مختلف، تسهیلات دولتی مناسبی در اختیار بگیرند و دست آخر قادر به بازپرداخت آن تسهیلات به صندوق دولت یا بانک‌های دولتی نباشند. لذا دولت به عنوان مسئول اجرایی در کشور وظیفه دارد در ابتدا مشکلات تولیدکنندگان را رصد و در مرحله آخر ذیل حل و فصل آن، اقدامات جدی در این زمینه اتخاذ کند.

وی با اشاره به تکنولوژی باتری‌های برقی و یا هیبریدی، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما واردات ماشین‌آلات تولید باتری‌ برای خودروهای هیبریدی از طریق کشور چین است که اگر تمام برنامه‌ها با قوت و بدون مشکل پیش بروند، بدون تردید تا پایان سال و یا در نیمسال ابتدایی سال جدید، ماشین‌آلات مربوطه وارد کشور خواهند شد.

مدیرعامل هلدینگ آذر باتری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم ما برای تولید باتری خودروهای هیبریدی، در راستای ایجاد محیط زیست سبز در کنار ارتقای تکنولوژی این صنعت در کشور به نسبت سایر کشورهای متولی در این زمینه صورت می‌پذیرد؛ از طرف دیگر می‌توان به ایجاد فزاینده اشتغال در کشور با ورود این تکنولوژی اشاره کرد. دولت باید برای ورود این تکنولوژی‌ها هم‌راستا با چشم‌انداز آمایش سرزمین، به شرکت‌های داوطلب در این زمینه کمک و یا زمینه را برای ارتقا و یا ورود تکنولوژی مربوطه تسهیل کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3983
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند