• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
استاندار گلستان عنوان کرد:

حباب‌های ارزی، عاملی برای بی‌ثباتی

  • کد خبر : 4037
  • 20 اسفند 1398 - 0:21
حباب‌های ارزی، عاملی برای بی‌ثباتی
استاندار گلستان گفت: زمانی که به طور ناگهانی نرخ ارز کاهش می‌یابد، باید مطمئن بود که بازار ارز از حباب‌هایی که دلالان و... برای آن به وجود می‌آورند، تهی می‌شود و همین مسئله عاملی است که دلالان و عاملان بی‌ثباتی در بازار ارز، به محض ترکیدن حباب‌های ارزی، به یکباره از این بازار کوچ و به بازار دیگری برای ایجاد بی‌ثباتی نقل مکان کنند.
استاندار گلستان گفت: زمانی که به طور ناگهانی نرخ ارز کاهش می‌یابد، باید مطمئن بود که بازار ارز از حباب‌هایی که دلالان و… برای آن به وجود می‌آورند، تهی می‌شود و همین مسئله عاملی است که دلالان و عاملان بی‌ثباتی در بازار ارز، به محض ترکیدن حباب‌های ارزی، به یکباره از این بازار کوچ و به بازار دیگری برای ایجاد بی‌ثباتی نقل مکان کنند.
هادی حق‌شناس در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشـت: بخش عمده‌ای از بازار ارز و به خصوص تعطیلی کسب و کارها و رکود موجود، ناشی از به وجود آمدن ویروس کرونا در این شرایط حساس و بحرانی کشور است. درواقع بیشترین آسیب این ویروس ناشناخته به بخش تقاضای مواد اولیه بوده است به طوری که اگر وضعیت این ویروس تا دو هفته دیگر ادامه پیدا کند در بازار ارز به دلیل کاهش تقاضا، ثبات نسبی ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا تابعی از بازار جهانی و داخلی است لذا اگر بازار یک محصول، متکی به بازار جهانی باشد (همچون بازار بورس، ارز و سکه) نوسانات و نیز افزایش نرخ آن تا حدود غیرقابل کنترل است؛ در حالی که نوسانات محصولات غیرقابل مبادله (همچون مسکن و …) که متکی به بازار و موضوعات داخلی هستند، با مدیریت داخلی قابل کنترل هستند.

استاندار گلستان عنوان کرد: یکی از وقایع و رویدادهای مهمی که در این مدت بر بازار ارزی کشور تاثیر مستقیم و زیادی داشته، بازگشت ایران به لیست سیاه یا همان FATF است که اثرات به شدت منفی بر روی قیمت دلار و حواشی بازار آن داشته است.

لغو مسافرت‌های نوروزی

حق‌شناس تصریح کرد: بازگشت ایران به لیست سیاه یا FATF در کنار لغو تورهای خارجی و محدودیت در مبادلات ارزی، از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش تقاضای ارز طی این مدت اخیر بوده است. از طرفی نقش ویروس کرونا در به وجود آمدن چنین شرایط بحرانی، انکارناپذیر است؛ تا جایی که اغلب مرزهای بین‌المللی بسته و به تبع آن تورهای مسافرتی در روزهای منتهی به نوروز ۹۹ لغو و مسافران عطای تفریحات نوروزی را به لقای آن بخشیده‌اند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ویروس کرونا، وضعیت دنیا را بحرانی کرده است، لذا باید اقدامات دولت‌ها را برای کنترل بازار ارز بر اساس شرایط اضطرار مورد سنجش قرار داد. اقدامات این دولت و به خصوص بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات ارزی در کشور، تحت محدودیت‌ها و فشارهای بین‌المللی بوده است به طوری که وقتی دولت ترامپ به یکباره و به صورت کاملا خودسر از توافق برجام خارج شد، این عمل نابخردانه و ظالمانه به طور مستقیم بر فروش نفت کشور اثر گذاشت تا جایی که در حال حاضر فروش نفت به عنوان یک مشکل اساسی مطرح است. از طرفی برخی مخالفان داخلی دولت دوازدهم نیز، مرتب بر طبل داستان‌سرایی می‌کوبند و از ایجاد حاشیه غیرمنصفانه برای این دولت، ذره‌ای فروگذار نمی‌شوند. با این حال عملکرد دولت در زمینه کنترل بازار ارز با توجه به تمام این شرایط و حواشی که گفته شد، خوب و مناسبی بوده است. 

استاندار گلستان توضیح داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶، شاهد رشد اقتصادی مثبت بودیم و نرخ بیکاری و تورم به طرز خارق‌العاده‌ای تک رقمی شده بود. درواقع اگر امکان ادامه همان مسیر برای دولت وجود داشت، یعنی اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و فروش نفت به صورت عادی پی گرفته می‌شد، وضعیت کشور طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به مراتب بهتر از سال‌های ۹۵ و ۹۶ می‌بود و کشور رشد اقتصادی مناسبی را تجربه می‌کرد.

وی اظهار داشت: قیمت‌ها در بازار ارز بر اساس نرخ تورم داخلی محاسبه می‌شود. درواقع به دلیل اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر دچار رکود تورمی شده است، لذا برای ایجاد ثبات در بازار ارز باید نرخ ارز تعدیل شود و تا زمانی که نرخ تورم در ایران به زیر ۵ درصد نرود، همواره شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود.

ترکیدن حباب ارزی

حق‌شناس عنوان کرد:  زمانی که به طور ناگهانی نرخ ارز کاهش می‌یابد، باید مطمئن بود که بازار ارز از حباب‌هایی که دلالان و… برای آن به وجود می‌آورند تهی می‌شود و همین مسئله عاملی است که دلالان و عاملان بی‌ثباتی در بازار ارز، به محض ترکیدن حباب‌های ارزی، به یکباره از این بازار کوچ و به بازار دیگری برای ایجاد بی‌ثباتی نقل مکان کنند. لذا در همین زمینه بانک مرکزی پس از اینکه متوجه غیرواقعی بودن نرخ ارز می‌شود، به طور ویژه وارد عمل شده و نرخ ارز را با ترکاندن حباب‌های درون آن به قیمت واقعی آن برمی‌گرداند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریم و عدم فروش نفت که بر کشور تحمیل شده است، با این حال ذخایر ارزی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه وضعیت مناسبی را تجربه می‌کند و می‌توان کشور را با همین ذخایر از پیچ و خم‌های سخت و نامتوازن به سلامت عبور داد و به نقطه آّبادانی رساند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4037
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد